hi Dames Ben even internet aan het afstruinen omdat wij zelf een nipt test willen ondergaan. Nu kwam ik dit tegen. Misschien handig om te weten als je een combinatie test wil laten doen, doe dat dan nog voor 1 jan De vergoeding wordt vanaf 1 januari 2015 opgenomen in het Besluit zorgverzekering. Deze kan niet tussentijds gewijzigd worden. De NIPT wordt daarom tussen 1 april 2014 en 31 december 2014 vergoedt vanuit de begroting. De vergoeding gaat dat vallen onder de basisverzekering. Je hebt er dus geen aanvullende verzekering voor nodig. Vergoeding van de combinatietest Daarnaast verandert er nog iets. Waar vrouwen van boven de 36 voorheen de combinatietest vergoed kregen en jongere vrouwen niet, gaat dit verschil verdwijnen. Iedereen die vanaf 2015 een combinatietest wil ondergaan moet hiervoor 160 euro betalen. Wanneer er om andere redenen sprake is van een verhoogd risico wordt de test sowieso vergoedt. De leeftijdseis speelt dus geen rol meer.
Maar voor de NIPT heb je ook in 2015 een medische indicatie nodig, niet iedereen kan hem dus vergoed laten afnemen.
Dat vroeg ik mij inderdaad ook al af, Gitta. Ondanks dat is het wel handig om te weten dat de combinatietest duurder wordt. Wij betaalden een jaar of twee geleden nog rond de 135 euro.
Was volgens mij vorig jaar ook al 160 euro, maar weet niet zeker want heb die niet laten doen maar dat is wat mij toen verteld is.
De combinatietest is 162,50. Ik kreeg 150 euro vanuit mijn aanvullende verzekering vergoed en ben 29. Bij mijn zorgverzekering blijft dat volgend jaar ook zo, maar hoe dat bij andere zorgverzekeraars zit weet ik niet.
Weet niet van welke site je die info hebt maar ik neem aan van een officiele.. En dan vind ik het echt vreselijk dat ze vergoed met dt schrijven ughhh kan ik me echt kapot aan ergeren! Maar even inhoudelijk: wat verandert er dan precies met de combitest? Want die krijg je nu toch ook vergoed als je om een of andere reden een verhoogd risico hebt?
Volgens mij krijgt niemand de combitest nog vergoed in 2015 vanuit de basisverzekering. Aanvullende verzekering durf ik niet te zeggen.
Als je een medische indicatie voor een combinatietest hebt, wordt deze uit het basispakket vergoed, zo niet dan moet je het zelf betalen (of aanvullend verzekerd zijn), onafhankelijk van leeftijd. Een NIPT wordt vergoed bij gebleken verhoogd risico uit de combitest, evenals een vruchtwaterpunctie/vlokkentest. De NIPT of punctie heeft invloed op het eigen risico. Een linkje: De kosten - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Ben ik even nieuwsgierig, wanneer heb je vooraf een medische indicatie voor de combinatietest? Bij bijvoorbeeld een voorgaande zwangerschap met een kindje met down? Nu hebben vrouwen van 36 en ouder op basis van hun leeftijd een medische indicatie, maar mij is verteld dat dat volgend jaar gaat veranderen en niemand hem meer vergoed kreeg. Ach, is verder ook niet belangrijk, maar ben gewoon nieuwsgierig.
Volgens mij hoef je niet persé een link te hebben met down om zoiets vergoed te krijgen. Wij kwamen ook in aanmerking voor de combinatietest, maar dat was omdat ik 2 erfelijke ziektes in de familie heb, geen down dus. Wij hebben er overigens voor gekozen om helemaal niets te testen.