eisen die gesteld worden als oma oppast?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door jo7, 7 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jo7

jo7 Actief lid

17 nov 2006
    458
    0
    0
    Hallo allemaal,

ik zit er over te denken om mijn moeder in te schrijven bij als gastouder.Ze gaat waarschijnlijk 2 dagen in de week op de kinderen passen.Nu hoorde ik dat ze dan wel aan een aantal eisen moet voldoen.
    Heeft iemand enig idee hoe dat er uit gaat zien?Komen ze dan ook regelmatig een controle uitvoeren of zo iets?
    ik heb geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen.

groetjes Jo

2. wat ik wel weet is dat mijn moeder het ook wou doen. maar dan moest zer allemaal aanpassingen in haar huis doen zodat het super kindvriendelijk is beetje dagverblijf achtig daar had ze geen zin en heeft ze het dus ook maar niet gedaan..

ik vond het ook onzin dat ze haar huis gaan controleren.. maar goed

3. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Nou zoveel aanpassingen zijn er niet nodig hoor. Ik ben zelf gastouder en bij mij kwamen ze ook controleren. Komen 1 keer per jaar ook voor een klein gesprekje. (gewoon om te kijken of alles goed gaat)
    Je moet kinderhekjes hebben en raambeveiligers en beveiligde stopcontacten, dat soort dingen. Komt erop neer dat je huis veilig moet zijn voor het kind! En dat lijkt me ook logisch als je kind daar de hele dag is!
    Ik vind het een hele goede regeling. De oma verdient er wat mee, en het kost jou niet veel omdat je waarsch. kinderopvangtoeslag kan krijgen. Maar dat kun je nakijken op toeslagen.nl

X Miez

4. ik heb vind het onzin dat mijn moeder dingen moet aanschaffen omdat zij op mijn kind past, stopcontacten zijn zoiso beveiligd, maar hekjes enzo vind ik onzin. En mijn moeder hoeft er geen geld voor, die is al blij dat ze oma mocht worden

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind het dan ook onzin als een oma geld krijgt voor het oppassen op d'r eigen kind ;) Ik zou het heel terecht vinden als de overheid dat gaat afschaffen, zeker omdat het ten koste zal kunnen gaan van de kinderopvang. Volgens mij wordt er nu voornamelijk MISbruik van deze regeling gemaakt.

6. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Nou ja, oma past tenslotte op, zodat de mama geld kan gaan verdienen... Of niet dan?
    Dan mag oma er ook best wat aan overhouden.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Het is haar eigen kleinkind!!! Zoveel opa's en oma's hebben vroeger opgepast zonder daar geld voor te krijgen. Waarom kon het toen wel en nu niet? Ik vind dit echt de grootste onzin die er bestaat.

Ga je dan ook ZELF je moeder geld geven voor het oppassen (hetzij via een bureau)? Want dat is wel hoe het systeem van gastouder in elkaar zit. Overigens sluizen nu de oma's vaak het geld door naar hun eigen kind en dat is echt ontzettend fout.

8. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Mee eens! Ik zie het om mij heen veel gebeuren. Papa en mama krijgen een bijdrage in de kinderopvang en oma krijgt niets betaald of sluist alles door naar haar kleinkind (spaarrekening). En zo wordt kinderopvang te duur! Heel terecht als de overheid dit afschaft.

Pim

9. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Bij de meeste gezinnen is het inkomen van de moeder een soort extraatje in het gezin. Als het pure noodzaak is dat je moet werken zou ik het wel logisch vinden dat oma gratis oppast.
    En dat het vroeger gebeurde... Vroeger nam ook iedereen zijn bejaarde ouders in huis. gebeurt nu meestal ook niet meer.
    De samenleving is nou eenmaal veranderd.
    Verder heb ik er niks meer over te melden dus dit is mijn laatste reactie hier.
    Beetje vreemd trouwens om zo pissig te reageren. Zo belangrijk is het nou ook weer niet. En je mag het zelf beslissen.

Groetjes

10. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mijn vader en moeder passen ook 2 dagen in de week op onze kinderen. Ik heb er zelf voor gekozen om ze per maand een soort onkosten vergoeding te betalen van 100 euro per maand. Ze zorgen tenslotte goed voor onze kindjes en halen ook van alles in huis om het ze naar de zin te maken. Wij krijgen kinderbijslag, hun mogen daar ook wel wat van zien vind ik...

11. ik haal zelf de voeding en het eten voor de kleine, me moeder haalt afentoe wat, maar alsik haar iets van geld wil geven wil ze het niet aannemen, en daar kan ik ook weinig aan doen

12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Nee precies, dan houdt het op natuurlijk. Nu moet ik zeggen dat mijn ouders het in het begin ook niet wilden, maar omdat ik van 12 uur naar 15 uur per week ging (werk), ging ik dus 100 euro per maand meer verdienen en op die manier heb ik ze over kunnen halen om ze die 100 euro dan te geven, omdat wij er dan toch niets van merkten ;) Onder luid protest zijn ze dan toch akoord gegaan...

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

om weer even on topic te gaan.

Ik ben ook gastouder en de eisen die gesteld worden aan het huis verschillen met de leeftijd van de oppas kinderen..

Dit gaat om een baby en heb je idd stopcontactplaatjes nodig, iets van rookmelder/brandblusser, traphekjes enz.
    Maar de meeste gastouder bureau's hebben deze dingen ( op rookmelders na natuurlijk) te leen, dus traphekjes, kinderwagens, boxen e.d. kun je dan gewoon lenen.
    Wat je als (toekomstig) gastouder eventueel koopt om als gastouder goed de kids te kunnen opvangen is aftrekbaar van de belasting.

Ik vind het wel normaal dat opa's en oma's een financiele bijdrage krijgen als ze stelselmatig ( dus elke week een dag of meerdere dagen) oppassen. Het is niet hun keuze dat jij kinderen krijgt en ze zijn dus ook niet verplicht om op te passen! als ze dit wel doen mag daar best iets tegenover staan..

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Je zegt zelf dat je het wel logisch vind als oma gratis oppast. Dat is mijn hele punt. Als je het geld niet hard nodig hebt, kun je inderdaad ook wel zelf geld geven aan je ouders. Nu krijgen de opa's en oma's veel te veel naar mijn mening. En ja, ik draai daar uiteindelijk voor op. Omdat mensen misbruik maken van deze regeling, wordt ook voor mij de kinderopvang duurder. Dat maakt me boos ja. En mijn moeder zou met liefde gratis oppassen, precies zoals het hoort. Dat ik vervolgens graag de onkosten wil vergoeden, is aan mij en niet evenredig aan het bedrag wat een gastouder krijgt.
    Overigens kies ik er zelf heel bewust voor om ons kindje naar de kinderdagverblijf te brengen. En dat geld wordt tenminste niet doorgesluisd naar mij maar echt besteed aan deskundige opvang.

15. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Dat zeg ik dus helemaal niet. En verder ga ik hier ook helemaal niet meer op in.

16. Zwangertje

26 dec 2007
    14
    0
    0
    Wij gaan mijn ouders ook op geven voor gastouders.

Vind het erg fijn dat ze er iets aan over kunnen houden, helemaal omdat ze ook een dag minder werken in de week door ons hummeltje ;), en ik zou het niet fijn vinden als ze er door ons op achteruit gaan!

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.869
    113
    Ik vind het helemaal niet raar dat er financieel wat tegenover staat. Of je je kind nou naar het kdv brengt of naar oma, er is toch maar mooi iemand die elke keer weer tijd vrij maakt om op je kind te passen.
    Mijn ouders en schoonouders zouden niet op een vergoeding zitten te wachten, maar als ze echt met grote regelmaat zouden oppassen zou ik ze ook wel laten inschrijven bij een gastouderbureau.
    Volgens mij verschilt het trouwens ook per gastouderbureau wat voor eisen er aan gesteld worden.

18. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Hou er rekening mee dat er veel staat te veranderen binnen het gastouderschap.

Ik ben zelf gastouder en ik vind het onterecht dat ik als gediplomeerde gastouder straks waarschijnlijk minder kan verdienen door alle nieuwe regels. Ik vang kinderen op van anderen, meerdere gezinnen. Dat opa en oma er financieel wat voor krijgen snap ik best, maar om officieel als gastouder ingeschreven te staan vind ik wat ver gaan, tenzij ook zij andere kinderen op gaan vangen en alle verplichte curcussen gaan volgen.

Maar goed, dat was de vraag niet:

Er wordt inderdaad een rondje gelopen door het huis en zonodig moet het huis aangepast worden, net zoals in een kinderdagverblijf: Traphekjes, slotjes op keukenkastjes/lades, rookmelders, enz.

19. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Ik ben het wel eens met het feit dat er nu misbruik van wordt gemaakt.

Als je moet blijven werken om geld te verdienen (noodzaak) moet je, mijns inziens, eerst nadenken of je kinderen kan betalen en dus ook de kinderopvang.

Wij kiezen ervoor op een officiel kinderdagverblijf te nemen. Buiten dat zouden mijn ouders niet eens kunnen oppassen. Mijn vader woont in het buitenland en mijn moeder heeft vorig jaar een herseninfarct gehad.
    De ouders van mijn man zijn al wat ouder en kunnen dat gewoon niet aan.

Ik vind wel dat als opa en oma oppassen dat ze dat gratis moeten doen. Als ze er geld aan willen verdienen door zich in te schrijven bij een gastouderbureau dan moeten ze ook kids van anderen opvangen en niet "alleen" hun eigen kleinkind.
    Ik betaal namelijk, als werkende van de Nederlandse maatschappij, ook mee hieraan door de belasting.

Mijn kindje zal tijdelijk naar mijn schoonzus gaan omdat er nog maar 1 dag plek is op het kdv. Ik kies er zelf voor om haar een vergoeding te geven in de vorm van natura. Zij hebben het niet zo breed dus ga lekkere boodschappen voor hun doen. Zij helpt mij, tijdelijk, uit de brand en ik ben blij dat er een oplossing is.

20. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Tja maar het is nou eenmaal wettelijk geregeld dat dit mogelijk is. Dus wat jij vindt, doet er voor de TS nou niet bepaald toe. Volgend jaar gaan er dingen veranderen, dus wordt het zowiezo minder aantrekkelijk om gastouder te zijn, maar ondertussen heeft iedereen wel het recht om als oma gastouder te zijn.

Deel Deze Pagina