Heej! Vanaf 17 weken voelde ik m'n kindje elke dag regelmatig schoppen en draaien, de verloskundige zei toen met 19 weken dat ik me geen zorgen hoefde te maken als ik mijn kindje een dag niet zou voelen en dat dat niet raar was omdat ik pas 19 weken was, maar inmiddels ben ik 22 weken zwanger en sinds 2 dagen voel ik haar amper meer terwijl ze zo actief was elke dag.. alleen heel afentoe iets vaags waarvan ik niet eens zeker kan zeggen dat het een schopje is. M'n buik is wel enorm gegroeit de laatste 2 dagen.. moet ik me zorgen maken?
Hoi Shirley, Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Vanaf ongeveer 28 weken zou je kindje elke dag moeten voelen. Zelf merk ik dat het heel erg afhangt van hoe druk ik zelf ben. Op rustige dagen voel ik mijn kindje meer bewegen dan op drukke. Verder hangt het heel erg af van waar het ligt in mijn buik. Schopjes helemaal onderin voel ik beter dan rond mijn navel. Hangt ook af van waar je placenta ligt. Blijf je je toch zorgen maken, dan zou ik gewoon een keer extra naar de verloskundige gaan. Zij kan altijd even luisteren met de doptone. Groetjes, Wendy
In principe hoef je je geen zorgen te maken, het duurt nog een aantal weken voor je je kindje dagelijks moet voelen. Hij/zij heeft nu nog alle ruimte dus het kan prima dat je hem/haar minder voelt. Maar als je je heel erg druk er om maakt kun je natuurlijk altijd even bellen morgenochtend. Tip om wat actie in de tent te krijgen: op je rug liggen, handen op je buik, diep inademen (dus volle buik maken) even vasthouden en langzaam uitademen. Werkte bij mij eigenlijk altijd wel.
Je hoeft je geen zorgen te maken, maar voor je eigen gemoedsrust zou ik gewoon even bellen morgen (of nu), vertellen dat je je zorgen maakt en je zekerheid wilt. Ik mocht langskomen toen ik Lena een paar uur niet had gevoeld met 38 weken, ik belde de vk en die zei om 10 uur 's avonds: kom even langs, dan luisteren we even! Lena was ook altijd superdruk, dus ik ging me ook echt zorgen maken terwijl het normaal is dat ze met die leeftijd minder gaan bewegen. Maar laat je gevoel spreken hoor. Als je je zorgen maakt, gewoon bellen en gaan hoor! Zijn ze voor daar hoor meid! Dus als je het echt niet vertrouwt: bellen en niet nog een nacht doortobben. Ondanks dat er echt niets aan de hand is. He, je bent zwanger hoor. Je mag je zorgen maken, ook om niets! En mensen zijn nog in staat om een loodgieter op kerstavond uit zijn nest te bellen als de kraan lekt dus voel je niet bezwaard de vk te bellen, jij en je kindje zijn echt zo belangrijk!
Ik had laatst precies tzelfde. Mijn meisje is ook altijd behoorlijk druk bezig en ik voel haar iedere dag flink. Toen opeens een paar dagen een stuk minder. Wel af en toe een laf plopje, maar niet de hele dansvoorstellingen van voorheen. Voelde mezelf toen ook wat zieker en idd t idee dat mijn buik wat meer groeide. Natuurlijk meteen ook wel een beetje ongerust. Had de vk nog niet gebeld, omdat ik nog wat iets voelde. Waarschijnlijk was t een groeispurt, of had mijn lichaam de energie nodig omdat ik wat ziek was. Dan beweegt ze wat minder. Want de laatste paar dagen loopt ze weer te trappelen en draaien als voorheen! Maar als je je echt zorgen maakt, gewoon ff je VK bellen, daar zijn ze voor. Ws mag je wel ff naar t hartje komen luisteren.
Rond deze tijd duidt dat eerder op een groeispurt. Je zegt zelf al dat je buik hard is gegroeid en na zo'n groeispurt heeft je kindje z'n energie even nodig om weer bij te komen van de groei. Die ligt dus lekker even te pitten. Ik zou hem niet wakker maken voor JOUW gemoedsrust: laat hem maar lekker ff bijkomen... Je VK zal je precies hetzelfde vertellen, je hoeft het pas dagelijks te voelen vanaf 28 weken, dus... relax,
Bedankt voor alle opmerkingen ik ben alweer wat geruster en ik voelde haar vanmorgen ook alweer een beetje trappen, dus het zit wel goed, echt een opluchting!
Hier precies hetzelfde verhaal als bij Maka123 Maakte me ook zorgen, heeft wel een weekje geduurd hoor dat hij minder bewoog. Maar net als je uitspreekt dat je je zorgen maakt zul je altijd zien dat hij of zij weer van zich laat horen. Gelukkig voelde je haar vanmorgen weer!