Hoi, hoi! Ik heb even een vraagje over hoe lang ze je laten doorlopen. Ik ben vandaag 41 weken zwanger en ik ben maandag, woensdag en vandaag gestript. Alles is erg rijp en ze kan er met 2 vingers in. Na het strippen zijn de harde buiken -die ik al 6 weken elke dag tientallen heb- veel heftiger en ik heb menstruatiepijnen en roze slijmverlies. Maar het zet niet door en de volgende dag is het over. Maandag moet ik voor een ctg en een bezoek aan de poli verloskunde naar het ziekenhuis. Zou ik dan ergens volgende week ingeleid kunnen worden, of hangt dat af van bepaalde factoren? Ik moet er niet aan denken om nog langer te lopen dan de 42 weken. Het is allemaal al zo zwaar; ik heb pijnlijke heupen, opgezette spataders in mijn liezen die pijn doen en ik heb een zoontje van 21 maanden die ook zijn aandacht moet krijgen en opgetild moet worden en emotioneel vind ik het ook zwaar. Hoe schat jij mijn kansen in? Groetjes, Selma
Hoi Selmama, Het verschilt een beetje per regio, maar bij een 2e, kindje is een zogeheten serotiniteitscontrole vaak bij 41 weken en 5 dagen. Vanaf 42 weken wordt je dan overgenomen door het ziekenhuis. Medici zijn er niet happig op om voor de 42 weken in te leiden omdat ze liever de natuur zijn gang laten gaan. Als je namelijk eerder inleidt, is de kans op een kunstverlossing groter.... Maar wat ik uit je verhaal begrijp is dat het allemaal wel gunstig aanvoelt. Zodra je goede weeen krijgt, zal het best snel kunnen gaan. Van het strippen kun je erg gaan rommelen in plaats van ervan door te zetten. Maar je hebt nog een week. De kans is heel groot dat je nog bevalt hoor voor de 42 weken. Je zou ook eens met de vk kunnen overleggen wat zij van vliezen breken vind bij 41+6, als je toch al 2 cm ontsluiting hebt, kunnen ze dat eventueel ook doen als je kindje goed is ingedaald, maar dat moet je echt met haar bespreken. Niet elke vk doet dat namelijk. Na de 42 weken beginnen de ziekenhuiscontroles, soms laten ze je nog een paar dagen doorlopen als alles goed is met de kleine, maar daar heb je meestal wel een gunstige onderhandelingspositie in hoor! Afwachten dus, maar neem vooral je rust. Wanneer het adrenalinegehalte in je lijf het laagst is, beginnen de meeste bevallingen (dus daarom vaak 's nachts!) Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb nu wat meer duidelijkheid erover gekregen. Ik hoop dat ik alsnog binnen een week vanzelf aan de gang ga en anders zal ik aan de vk vragen hoe zij denkt over het breken van de vliezen met 41 weken + 6 dagen. Ik zal goed aan mijn rust gaan denken, al doe ik niet veel op een dag, maar een keer extra op de bank liggen zal ik zeker gaan doen! Hartelijk bedankt voor je advies en informatie! Groetjes, Selma