Niche is veelvoorkomende complicatie na keizersnede?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Madeliefje1987, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madeliefje1987

Madeliefje1987 VIP lid

13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    Ik lees me even in over keizersnedes en herstel erna. Kom je dit tegen:

Niche
    Een veelvoorkomende complicatie van een keizersnede is een zogenaamde niche. Een niche is een afwijking in de wand van de baarmoeder op de plaats van het litteken. De afwijking is vaak een soort holte in de spierlaag van de baarmoeder.

Een niche komt heel vaak voor, zo’n 56% van de vrouwen heeft na een keizersnede een niche, en kan veel klachten geven, ruim 1/3 van de vrouwen met een niche heeft hier klachten van. Bekende klachten zijn spotting, bloedverlies tussen de menstruatie in, en hevige buikpijn ter hoogte van het litteken.

Een niche wordt niet gezien met een gewone echo. Alleen als de baarmoeder gevuld wordt met water of gel wordt de niche gezien op de echo.

Middels een kijk operatie kan een niche verholpen worden, momenteel wordt er onderzoek gedaan of het verhelpen van de niche er voor zorgt dat de klachten afnemen.

Heb je zes maanden na je keizersnede klachten als tussentijds bloedverlies of hevige buikpijn, neem dan contact op met je arts en vraag of er een echo gemaakt kan worden met gel of water in de baarmoeder.

Mogelijk, maar dit is nog niet bewezen, kan een niche er ook voor zorgen dat je moeite hebt om opnieuw zwanger te worden.

(Bron: babyopkomst.nl)

Zijn er meiden die zich herkennen in deze klachten? ik heb er nog nooit van gehoord, maar het kan dus een vervelende complicatie zijn. (en komt best veel voor?:$)

2. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.084
    1.075
    113
    Nog nooit van gehoord!
    Wel dat de placenta bij een volgende zwangerschap in het litteken kan groeien, misschien heeft dat hier mee te maken??? Geen idee...

3. Ik wist er niet van, klachten wel enorm herkenbaar!
    Zelfs hiermee bij h.a. geweest!!!

Toch maar is terug gaan, bedankt!

4. Madeliefje1987

Madeliefje1987 VIP lid

13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    blij je hebben te kunnen helpen einad!:) Maar ik schrik hier gewoon van...hoeveel vrouwen lopen er wel niet met deze klachten?

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    3 keizersnedes gehad, maar ik herken de klachten (gelukkig) niet.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    2 keizersnede 's gehad en gelukkig herken ik de klachten ook niet

7. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    volgens mij klopt dit % niet...dan zou het namelijk verplicht gemeld moeten worden door de arts ivm informed consent

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.216
    113
    (her)ken het niet, nooit van gehoord

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bloedingsklachten na een keizersnede

20 maart 2014
    Er is veel publiciteit geweest naar aanleiding van een krantenartikel in het Algemeen Dagblad met betrekking tot bloedingsklachten na een keizersnede. De afdeling gynaecologie heeft meegewerkt aan dit interview om dit voor velen nog onbekende onderwerp onder de aandacht te brengen. Het is vooral van belang dat vrouwen met bloedingsklachten die ontstaan zijn na de keizersnede weten dat er mogelijk een relatie kan zijn met de bloedingsklachten en de aanwezigheid van een niche. Het zou kunnen, dat u komende tijd vragen krijgt van patiënten n.a.v. dit nieuws.
    Uit Nederlands onderzoek in 2011 is gebleken dat bij ongeveer 60 % van de vrouwen die een keizersnede hebben ondergaan tijdens een watercontrastechografie (saline infusion sonography) een kleine of grote niche (een defect ter plaatste van het oude keizersnedelitteken) te zien is. Ook is uit onderzoek naar voren gekomen dat een dergelijke niche tussentijds bloedverlies en pijnlijke menstruaties kan geven. Uit twee verschillende onderzoeken is gebleken dat 30 tot 35% van de vrouwen met een niche in meer of mindere mate last heeft van tussentijds bloedverlies, dit betreft met name bloedverlies in aansluiting op of vlak na de normale menstruatie. Niet elke vrouw vindt dit een probleem, maar soms zijn de klachten zo uitgesproken dat het als belastend wordt ervaren. Een behandeling is niet altijd nodig, soms is geruststelling voldoende, soms werkt de anticonceptiepil of een Mirena spiraal. Bij het plaatsen van een Mirena spiraal bij een aanwezige niche moet men wel extra voorzichtig zijn omdat perforatie makkelijker kan optreden.

Sinds kort zijn er ook enkele nieuwe technieken beschikbaar voor de behandeling van niche-gerelateerde klachten, waarvan de effectiviteit in onderzoeksverband wordt onderzocht. Beide onderzoeken worden vanuit het VUmc gecoördineerd. De effectiviteit van een hysteroscopische niche resectie wordt in een RCT vergeleken met een expectatief beleid. Bij een hysteroscopische ingreep, die we in dagbehandeling uitvoeren coaguleren we de vaatjes in een niche en vlakken we het distale deel iets af. Dit onderzoek (de HysNiche studie) wordt uitgevoerd binnen het consortium gynaecologie met subsidie van ZonMw. 15 klinieken doen hier aan mee (zie hysniche trial). De hysteroscopische nicheresectie lijkt effectief maar was tot op heden slechts onderzocht in niet-gerandomiseerde studies. Een hysteroscopische niche resectie kan alleen worden uitgevoerd indien de niche klein is.
    Bij ernstige klachten en een grote niche kan eventueel een laparoscopische nicheresectie worden uitgevoerd. Ook deze wordt in het VUmc in een prospectieve cohortstudie onderzocht. Tijdens deze ingreep wordt onder hysteroscopische ingreep, na adhesiolyse het niche deel laparscopisch uitgesneden en de wondranden weer hersteld, dit betreft dus een uterus reconstructie. Na een dergelijke ingreep mag een patient een half jaar niet zwanger worden.
    Mocht u nog aanvullende vragen hebben dan kunt u contact opnemen met een van de leden van het onderzoeks- en behandelteam:
    Anke Vervoort, arts-onderzoeker van de HysNiche studie (hysniche@studies-obsgyn.nl)
    Ted Korsen, researchmedewerker gynaecologie in VUmc (020-4440082)
    Judith Huirne, gynaecoloog *6106 in VUmc
    Hans Brolmann, gynaecoloog * 6506 in VUmc
    Wouter Hehenkamp, gynaecoloog *6114 in VUmc
    bron: Origineel

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nichevorming na sectio onderschat probleem

Bij ruim de helft van de vrouwen ontstaat na een sectio een niche op de plek van het litteken in de baarmoeder. Deze vrouwen hebben dubbel zo vaak last van spotting na de menstruatie dan vrouwen zonder niche. Volgens VUmc-gynaecoloog Judith Huirne leggen artsen te weinig een verband tussen spotting en sectio.
    Huirne begeleidt in het VUmc samen met hoogleraar gynaecologie Hans Brölmann het onderzoek naar nichevorming en coördineert vanuit het Consortium gynaecologie ook onderzoek in meerdere ziekenhuizen in Nederland. Een van de onderzoeken betrof een observationeel prospectieve studie onder 225 vrouwen die een kind gebaard hebben met een sectio. Een half jaar en een jaar na de sectio is bij deze vrouwen het herstel van de baarmoeder gecontroleerd met een watercontrastecho. Vrouwen moesten gedurende twee cycli nauwkeurig het bloedingspatroon bijhouden en in een vragenlijst het verloop van de menstruatie aangeven.
    Voortduren

Bij 56 procent van deze vrouwen werd een niche in de baarmoeder aangetroffen op de plek van het sectiolitteken. Bij 15 vrouwen, 6,7 procent, was de niche een groot gat. Ruim een derde, 34 procent, van de vrouwen met een niche had postmenstrueel bloedverlies, twee keer vaker dan de vrouwen die geen niche hadden. De spotting kan soms 14 tot 20 dagen voortduren. Wat precies de impact is van de spotting is, is nog onbekend, aldus Huirne. “Sommige vrouwen vinden het heel vervelend vanwege de impact op het seksleven, een deel heeft hevig pijnlijke menstruaties of pijn op de plek van het litteken. De pil of het spiraal verminderen de klachten niet.”
    Vervolgonderzoek

Binnen het consortium doet Huirne met fi nanciering van ZonMW vervolgonderzoek naar de impact van de klachten op de kwaliteit van leven en naar de effectiviteit van een minimaal invasieve behandeling van nichegerelateerde bloedingsklachten. Volgens Huirne is het voor vrouwen vooral belangrijk dat de klachten door de arts begrepen worden. en daar schort het volgens haar aan. “Huisartsen, maar ook gynaecologen, weten niet dat spotting met een sectio kan samenhangen. zelfs als vrouwen melden dat zij meer last hebben van de menstruatie na de keizersnede, zeggen ze dat het niets met de sectio te maken kan hebben. een niche wordt vaak gemist. Op een gewone echo zie je een niche niet altijd, daarvoor is een watercontrastecho nodig.”
    Ook de precieze oorzaak van de bloedingsklachten is nog niet opgehelderd. “Wij denken dat menstruatiebloed zich ophoopt in de inkeping en niet goed kan wegstromen, waardoor het als oud bruin bloed blijft nadruppelen. Maar wij zien ook dat door de wondgenezing in de niche meer bloedvaten zijn ontstaan die ook sneller bloeden. Afvlakken van de niche, waardoor het bloed eenvoudiger uitstroomt, of dichtbranden van de bloedvaatjes die makkelijk bloeden, zorgt voor minder bloedingsklachten.” Het vervolgonderzoek moet ook de kosten en baten van deze dagbehandelingen preciezer in kaart brengen.

11. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Bedankt voor dit artikel. Heb last van flink tussentijds bloedverlies. Huisarts wou me aan de hormonen zetten welke ik helemaal niet mag hebben ;)

12. klavertje44

klavertje44 Bekend lid

31 jul 2007
    648
    0
    0
    Hallo meiden,

Vandaag is er een niche bij mij geconstateerd door de gynaecoloog maar de radioloog spreek het tegen.

Ik heb inderdaad bruin verlies tussen door en ook bij inspanning en gemeenschap. Pijn aan het litteken. En op de MRI was een dikke witte prop te zien bij mijn litteken. De gyn denkt dus een niche.

Nu krijg ik medicijnen waardoor ik niet ongesteld word en over 2 weken word ik gebeld door de gyn want ze gaan nogmaals overleggen.

Ik heb 3 maal een keizersnede gehad en wil geen kinderen meer. Dus de vraag: áls het een niche is wat gaat er gebeuren???

13. boopie1985

13 dec 2009
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook niche overgehouden na keizersnede.

14. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Ik had hier ook nog nooit van gehoord. Heb er vast geen, want ik heb geen klachten.

15. boerderijmama

boerderijmama Bekend lid

6 jun 2011
    926
    46
    28
    NULL
    België
    Ik heb er ook nog nooit van gehoord, mijn vorige was een KS, maar geen last gehad nadien...
    (mijn gyn heeft wel gecheckt of het litteken geheeld is op een inwendige echo en blijkt inderdaad mooi recht lijntje, ook nog 2* een hysteroscopie gehad en daar ook mooi littteken langs binnen gezien).

PS: op Belgische sites is niets te vinden daarover? Google verwijst automatisch naar nl sites... Zou dat een andere naam hebben in België (of hier niet voorkomen ;) ?)?

16. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik vermoed niche te hebben.
    Maar wat houdt dit in voor de vruchtbaarheid, weet iemand dit?

17. Madeliefje1987

Madeliefje1987 VIP lid

13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    Nog onbekend denk ik?

18. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik kan er nergens iets concreets over vinden. Wel dat sommige vrouwen achteraf blijken een niche te hebben waardoor de verminderde vruchtbaarheid eventueel verklaard kan worden. Of dat ze meerdere miskramen krijgen. ... erg vaag nog allemaal.

Wie is er met een niche zwanger geraakt?

19. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Zowel mijn beste vriendin als ikzelf hebben na keizersnee bloedingsklachten gekregen. Ik herken echter de extreme buikpijn niet.
    Ik heb wel een paar tegen het plafond gezeten van de pijn bij inbrengen van tampon!

Ik weet niet of ik een niche heb. Zoals veel artsen is mijn gyn er niet over begonnen toen ik met mijn klachten bij haar kwam.

Inmiddels ben ik, wonder boven wonder, zwanger van onze tweede en ook mijn vriendin heeft ma keizersnede een tweede kind gekregen.

20. Lentekind85

Lentekind85 Bekend lid

5 feb 2014
    714
    223
    43
    NULL
    NULL
    Jep, ik weet van dit onderzoek en herken de klachten ook. Ik was al een paar keer bij de ha geweest voor tussentijds bloedverlies en had al 2 keer een andere pil gekregen daarvoor, dat hielp overigens niks.
    Dus toen ben ik zelf verder gaan zoeken en kwam ik dit tegen. Maar tegen de tijd dat ik er echt wat mee zou kunnen gaan doen was ik opnieuw zwanger :)

Ik zal het er met de nacontrole wel eens over hebben met de gyn, want het is niet dat ik het nou ontzettend ernstig vind (ik herken die ontzettende buikpijn overigens ook niet), maar dat bloedverlies tussendoor is wel lastig! En hormonaal is dat bij mij blijkbaar niet op te lossen.

Ik geloof trouwens dat een eerdere ks sowieso invloed kan hebben op een volgende zwangerschap, ivm innesteling problemen. Maar bij mij heeft het geen invloed gehad, was even snel (SNEL!) zwanger van de tweede als van de eerste nml :)

Deel Deze Pagina