Ons zoontje is nu 6 maanden oud. Hij krijgt borstvoeding en we zijn ongeveer 3 weken geleden begonnen met fruithapjes en gister met groente. Ik doe meestal 3à4 dagen hetzelfde fruit (en dus nu groente) voor ik iets nieuws geef. Vandaag bijv banaan (dat kent hij al) en 2e dag bloemkool (is nieuw). Nu heb ik vandaag een schema van het consultatiebureau gekregen met wat hij wanneer zou mogen en met welke leeftijd hij hoeveel zou moeten hebben. Daar staat in vanaf 6 maanden: fruithapje en 1 warme maaltijd per dag (naast de bv). Maar een warme maaltijd is volgens hen alles, groente + aardappel/rijst + eventuele vlees. Met 7-9 maanden zijn het zelfs 4 "hoofdmaaltijden" per dag. Mijn vraag, hoe laat ik hem zo snel wennen aan al dat verschillende eten als alles wat ik geef eerst 3-4 dagen moet wennen? Volgens mij ga ik dat nooit redden Help
Lastig als het zo stellig gezegd wordt.. Het ene kind lukt dat, het andere kind heeft meer tijd nodig. Ik heb mijn kinderen daar zoveel mogelijk in gevolgd. Die 3 dagen wennen zijn we na 6,5 maand mee gestopt, hij had toen 4 groente en 4 fruitsoorten gewend, en reageerde nergens op. Daarna vaak 2 dagen hetzelfde (2 porties per keer koken, 2e dag opwarmen) naast bekende dingen.. Hier ging het zo: Oudste: 5,5 m 4 flessen (210/7)+ pure groente 6 m 4 flessen (180/6)+ pure groente + fruit 6,5 m 3 flessen (180/6)+ groente (soms met aardappel of pasta)+ fruit + brood 7 maand 3 flessen (180/6) + warme hap + fruit + brood De jongste: weigerde groente en fruit tot 7 maand, daarna volle porties 5,5m 4 flessen 180/6 6 m 4 flessen 180/6 6,5 m 4 flessen 180/6 + brood 7m 4 flessen 180/6 + fruit + brood + groente 7,5 m 3 flessen 180/6 + fruit + brood + warme hap
Ik vind dat altjs zo vreemd he... ze adviseren om met bv pas met 6 maanden vaste voeding te gaan geven maar maken daar geen aangepast schema op. Als je bijvoorbeeld met 4 maanden begonnen bent dan zou je met 6 maanden al vlees aardappelen groenten kunnen gaan geven. Maar natuurlijk niet als je net begonnen bent/ Maak je niet te druk en ga gewoon lekker verder met het langzaam opbouwen. Ieder kind is verscvhillend en misschien gaat het opbouwen vlot en eet je kindje al snel wat weg maar zo niet dan eet hij maar wat later die aardappelen groenten en vlees. Sommige mensen kiezen er zelfs bewust voor nog geen vlees te geven. Kortom: schema's van het cb zijn leuk maar zie dat als leidraad! Heel veel sucvces!
Schema's zijn inderdaad leuk, maar in de realiteit wijkt bijna iedereen daar vanaf. Volg je kind hierin, laat hem rustig wennen. Vlees is echt niet nodig, zelfs tot een jaar niet. Wij zijn begonnen met kipfilet met 9 maanden. Nu eet ze wel alles, maar rood vlees eigenlijk zelden.
Ik volg mn kindje hier ook in..ze heeft haar eigen schema gecreëerd: 200cc melk Fruit Brood Tussendoortje Avond eten 200cc melk. Ze drinkt dus nog maar twee flessen melk
Ik zou alles niet overhaasten maar de tempo van je kindje aanhouden en je gevoel hierin te volgen. De informatie van de CB neem ik mee voor zover ik denk dat ik er wat aan heb maar ik heb vaker gemerkt dat zij niet over alles de wijsheid in pacht hebben al kan dit wel zo overkomen. Ik dacht toen ik de lijst van voedingen van de CB kreeg ook; help! Moet mijn kindje dit nu allemaal al eten?! En ben mijn gevoel gaan volgen en het gaat nu goed, het is soms puzzelen en kijken hoe je het gaat aanpakken maar het komt goed. Houd gewoon je eigen tempo en die van je kindje aan.
Dat schema is gericht op kindjes die vanaf 4 maanden bijvoeding krijgen. Gewoon lekker negeren dus. Komt snel genoeg. Er zijn ook zat kinderen die voor het eerste jaar niet/nauwelijks vlees/vis krijgen. Daar gaat het ook best mee. Lekker negeren! En, oh jee, die van ons krijgt wel eens een dagje 3x brood!
Onze baby is bijna 10 maanden en eet nu pas volledige maaltijden. Voorheen boden we het wel aan, maar na een paar hapjes had ze genoeg. Nu is het niet aan te slepen ha ha! Geen zorgen over maken hoor, het komt vanzelf - doe wat jij goed vindt. Ik geef trouwens maar 3 maaltijden (en 2 flessen) Ik heb nog nooit van 4 hoofdmaaltijden gehoord.