Hoe werkt het met de belasting als je zzp'er bent? Mijn vriend gaat dat waarsch over een paar jaar doen maar we willen graag weten hoe dat met belasting e.d. gaat?
Dat hangt er van af op wat voor manier hij het zzp-schap aangaat: eenmanszaak, met een BV, of misschien nog via een verloningsconstructie (als dat ook nog onder ZZP-er valt). Ik ben zelf (deels) ZZP'er. Ik heb mij als eenmanszaak ingeschreven bij de KvK. De KvK meldt je dan gelijk aan bij de belastingdienst. Je moet ieder kwartaal aangifte doen voor de omzetbelasting (hoeveel omzet gemaakt, hoeveel BTW geïnd, hoeveel kosten gemaakt, hoeveel BTW betaald), en eens per jaar (net als iedereen) inkomstenbelasting. Als hij kiest voor een andere rechtsvorm dan de eenmanszaak, dan gaat het er qua belastingen ook weer anders uitzien. Ik zou zeggen: stap naar de KvK van je gemeente en laat je uitgebreid voorlichten. Ze hebben ook een prima website.
Bij ons is van de week net controle geweest en alles was/is perfect. Als je alleen aan bedrijven factureert die weer doorfactureren mag je zelfs BTW verlegd gebruiken en hoef je geen 19% af te dragen maar dat mag niet bij een eindverbruiker. Goed opletten met dingen die je zakelijk betaald zoals telefoonkosten, internetkosten e.d. hierbij moet altijd een prive gedeelte afgedragen worden, wij hielden / houden 2/3 aan en dat was correct. Het moet ook duidelijk zijn dat je niet voor 1 opdrachtgever werkt (als een soort loonverband) dat mag niet het moet duidelijk een bedrijf zijn wat je runt. Wat wij altijd doen bij elke factuur is 40% apart zetten voor inkomstenbelasting aanslagen (en doe nu niet als elke beginnerling achteraf gaan betalen, begin meteen met afbetalen, dus dat je in januari 2011 een aanslag binnenkrijgt betaal je die meteen ipv uitstel aanvragen, das het eerste jaar heel zwaar maar daarna loont het!!) Je hebt je bijdrage zorgverzekeringswet ook nog vergeet deze niet als je 40% van elke factuur apart zet dan komt dat helemaal goed, wij hebben altijd over dan.. Bij auto op de zaak, houd goed je administratie bij want jij moet bewijzen dat je niet meer dan 500 kilometer met de auto rijd anders moet je alsnog bijtelling betalen! (en dit kan tot 7 jaar terug is mij net verteld dus hoop geld!!) Goed alle bonnen bewaren, dat spreekt voor zich. Wat voor iets wil hij gaan doen? misschien kan ik wat specifiekere info geven..
Denk ook aan accountantskosten die ook de aangifte IB doet naast de jaarcijfers, ligt een beetje aan hoe groot je bent maar varieert tussen de 750/900 euro ergens denk ik voor eenmanszaak.. Denk ook aan een hele goede arbeidsongeschiktsheidverzekering, wij hebben er een met ons huidige jaarinkomen en dan 2 maanden uitstel (dus gebroken been heb je er helaas niets aan en moet je zelf een potje maken om deze periode te "overleven" ) dit gaat echt om langdurige arbeidsongeschiktheid, ook nog rekening houdende met het feit dat je geen garnalenpeller ofzo hoeft te worden dus echt arbeidsongeschikt voor je eigen werk. Dit kost ons dik 600 euro per maand!! zeker iets om rekening mee te houden qua inkomen!
Maar dat kun je dus vanuit verschillende rechtsvormen doen: als eenmanszaak, als BV of vanuit verloning. Alles heeft voor- en nadelen, dus je moet er een bewuste keuze in maken. En allemaal gelden er heel andere belastingregels voor. Verder zal hij een aantal verzekeringen zelf moeten afsluiten die als werknemer allemaal voor je geregeld zijn, voorzover jullie die nuttig en noodzakelijk vinden (arbeidsongeschiktheid, zorgkosten (verplicht), pensioenvoorziening, aansprakelijkheid).
ja niet geheel onbelangrijk idd aansprakelijkheid maar goed das 70/80 euro per maand (in meeste gevallen) maar goed alle beetje tellen op Het is leuk ZZP_er zijn maar het heeft bepaalde risico's (die je goed kan indekken in principe) dus als hij denkt plezier daarin te hebben en de kosten wegen op tegen de opbrengsten dan wens ik hem succes