Hoe werkt het met de belasting als je zzp'er bent? Mijn vriend gaat dat waarsch over een paar jaar doen maar we willen graag weten hoe dat met belasting e.d. gaat?
Dat hangt er van af op wat voor manier hij het zzp-schap aangaat: eenmanszaak, met een BV, of misschien nog via een verloningsconstructie (als dat ook nog onder ZZP-er valt). Ik ben zelf (deels) ZZP'er. Ik heb mij als eenmanszaak ingeschreven bij de KvK. De KvK meldt je dan gelijk aan bij de belastingdienst. Je moet ieder kwartaal aangifte doen voor de omzetbelasting (hoeveel omzet gemaakt, hoeveel BTW geïnd, hoeveel kosten gemaakt, hoeveel BTW betaald), en eens per jaar (net als iedereen) inkomstenbelasting. Als hij kiest voor een andere rechtsvorm dan de eenmanszaak, dan gaat het er qua belastingen ook weer anders uitzien. Ik zou zeggen: stap naar de KvK van je gemeente en laat je uitgebreid voorlichten. Ze hebben ook een prima website.