Aparte babygroep

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door jetteke, 3 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Wij zijn op dit moment aan het kijken bij kinderdagverblijven. De ene heeft een aparte babygroep, de ander gemengde groepen. Ons lijkt een babygroep prettiger voor een baby maar wij hebben helemaal geen kennis op dat gebied. Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie bewust gekozen voor juist wel of niet een aparte babygroep?

Groetjes,

Jetteke

2. brennied

brennied Fanatiek lid

10 feb 2006
    1.925
    0
    36
    Brabant
    Milou zit ook op een aparte babygroep t/m anderhalf jaar. Heb er wel bewust voor gekozen, ze hebben dan toch meer aandacht voor de baby's omdat ze niet achter die peuters aan hoeven te rennen ;)
    Mijn zussen hebben dit ook geadviseerd, zij werken op het kdv.

Succes met de keuze

3. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Emme zit op een verticale groep met kindjes van 0-4 jaar. In haar groep zitten maar 2 baby's waaronder dus Emme. Er is dus meer aandacht voor de babietjes. Zo is het ons geadviseerd door onze buurvrouw die op een KDV werkt. Het bevalt prima. Fijn is ook dat ze niet van groep hoeft te wisselen als ze ouder wordt.

En Emme vindt het heel leuk om naar de andere oudere kindjes te kijken, vertellen ze vaak als ik/ mijn man haar ophaal.

4. Gina

Gina Fanatiek lid

20 dec 2005
    1.755
    0
    0
    Nona komt ook in een verticale groep.
    Die andere twee hebben ook in een verticale groep gezeten en dit is heel goed bevallen.
    Gina

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Quinn komt ook in een verticale groep van 0-4.
    Dit vooral omdat het een flexgroep is, maar achteraf gezien lijkt het me voor hem ook stimulerend.

6. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Het lijkt mij dat ze dan minder aandacht hebben, omdat als alle baby's een flesje moeten, je de kans loopt dat ze dat zo snel mogelijk willen doen, omdat er nog meer flesjes gegeven moeten worden. Net als wanneer de baby's gaan slapen. Als er 1-tje huilt, en ze beginnen allemaal te huilen, welke geven ze dan aandacht?

7. brennied

brennied Fanatiek lid

10 feb 2006
    1.925
    0
    36
    Brabant
    Als er op een bepaald tijd veel flessen tegelijk moeten worden gegeven krijgen ze hulp van andere groepen. En het zijn niet allemaal baby's...t/m anderhalf. Denk dat er nu 3 baby's op de groep zitten. En ja als milou huilt...en er huilen er nog een paar dan zal ze op d'r beurt moeten wachten. Heb ik niet zo'n problemen mee...misschien zelfs wel goed. En ze slaapt gewoon met andere op de kamer en dat gaat kei goed. Nou moet ik wel zeggen dat Milou niet gauw ergens van wakker wordt..slaapdoosje :)

8. Tweety31

Tweety31 Bekend lid

17 sep 2006
    644
    0
    0
    ik werk in de kinderopvang
    ik woon in het westland
    Wij hebben ook voor een babygroep gekozen.
    Ikzelf werk op een verticale groep, en vindt soms dat er geen rust is voor de kleintjes; als je een rustige baby hebt, komt het haast aandacht te kort omdat het dit niet zo snel vraagt. De dreumessen en peuters daarintegen vragen wel de nodige aandacht...
    Eigenlijk best erg he...werk ik zelf in een verticale groep, en dan ga ik een babygroep promoten 8)
    Ik heb wel afgesproken dat als onze kleine anderhalf jaar is, dat het dan wel kan doorstromen naar de verticale groep. Toch het zien en omgaan en optrekken met oudere kinderen vind ik voor de ontwikkeling van een kind een goede stimulans. Ik ben benieuwd hoe ik het straks zal vinden hoor, de kleine wegbrengen... Tis wel op een andere locatie dan waar ik zelf werk. heb ik bewust voor gekozen. Werk en prive gescheiden proberen te houden. Gelukkig ken ik die meiden van die andere locatie ook best goed, dat scheelt. :D

9. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Bedankt voor jullie reacties.
    Wij moeten de definitieve keuze nog maken. Wel op vallend Tweetie, dat jij voor de babygroep gaat... Heb je ooit wel op een babygroep gewerkt?

10. Tweety31

Tweety31 Bekend lid

17 sep 2006
    644
    0
    0
    ik woon in het westland
    ja ik heb in mijn begin "carriere" op een babygroep gewerkt. En ja ik vond het leuk! Maar de afwisseling op een verticale groep om te werken vind ik een leukere uitdaging iedere dag weer opnieuw.

11. swaf

swaf Lid

16 jan 2007
    20
    0
    0
    Utrecht
    ik denk dat het ook van je kindje afhangt.
    Op een verticale groep is het over het algemeen wat drukker en dat kan voor kindjes die gevoelig zijn voor veel indrukken misschien onrustig zijn.
    Onze kindjes hebben beide op een verticale groep gezeten en dat is ons heel goed bevallen. Het simuleert voor mijn gevoel meer een gezinssituatie. Voor babies is het heel leuk en stimulerend als de grote kindjes met ze spelen en ze liedjes zingen enzo.
    Voor oudere kindjes kan het wat saaier zijn want voor hun zijn babies wat minder interessant om mee te spelen.

Een ander voordeel is (bij ons kdv althans) dat verticale groepen veel meer buiten spelen, simpelweg omdat het voor de babygroepen veel te veel gedoe is om al die babies naar buiten te sjouwen.

12. friend

friend Lid

13 aug 2006
    7
    0
    0
    groepsleidster kdv
    beverwijk
    ik werk zelf op een babygroep
    sinds begin dit jaar zijn de regels met betrekking tot aantallen kinderen veranderd op de babygroepen. eerst was het 10 kinderen waarvan er maar 4 flessenkinderen mochten zijn (dat is tot 9 maanden, daarna kunnen ze over het alegemeen zelf hun fles drinken) nu is het 9 kinderen geworden maar is er geen limiet aan het aantal flessenkinderen. het kan dus zijn dat je 5 baby's onder de 9 maanden hebt die een fles moeten en hoe lullig het ook is om te zeggen, dan is het echt de ene na de andere fles snel geven, dus de aandacht is er dan niet volop.
    ook verschilt het per kinderdagverblijf op welke leeftijd de kinderen over gaan naar de peutergroep of verticale groep, bij ons is het 2 jaar en ik las hier bij iemand anderhalf jaar geloof ik.
    persoonlijk vind ik anderhalf erg vroeg omdat ze dan ecvht nog wel heel erg klein zijn tussen al die peuters.
    dat zijn allemaal dingen om naar te kijken

het voordeel van een verticale groep is zeker dat ze daar de volle 4 jaar blijven en de mix van jong naar oud is ook erg leuk.

13. Tweety31

Tweety31 Bekend lid

17 sep 2006
    644
    0
    0
    ik woon in het westland
    :)

14. Tweety31

Tweety31 Bekend lid

17 sep 2006
    644
    0
    0
    ik woon in het westland
    het grootste voordeel van een verticale groep, van 0-4 jaar vind ik dat de kinderen maar 1 keer aan leidsters hoeven te wennen...ze hoeven geen overstap naar andere groep te maken.

en daarbij: broertjes/zusjes kunnen bij elkaar geplaatst worden :)

15. stitch

stitch Fanatiek lid

24 sep 2006
    1.561
    0
    0
    ook wij zijn geadviseert om naar de verticale groep te gaan omdat daar minder baby's in de groep zitten dan op de baby groep waardoor er meer aandacht is.

groetjes susanne

16. Suusje76

Suusje76 Bekend lid

8 apr 2006
    723
    0
    0
    Mika zit in een verticale groep en dat bevalt echt supergoed. Op woensdag zitten echter veel baby's in de groep en dan krijg ik regelmatig te horen dat ze weinig tijd hadden. Baby's hebben nu eenmaal meer aandacht en verzorging nodig en de peuters redden zichzelf grotendeels door te spelen. Tijdens het middageten slaapt Mika meestal. Bovendien leren baby's van de oudere kinderen in de groep. Ik zie alleen maar voordelen van verticale groepen.

Groetjes Suusje

17. Tweety31

Tweety31 Bekend lid

17 sep 2006
    644
    0
    0
    ik woon in het westland
    Hoe vind je dat dan om te horen dat ze die dag door drukte weinig tijd voor je kindje hadden?

18. Suusje76

Suusje76 Bekend lid

8 apr 2006
    723
    0
    0
    Niet zo fijn dus. Gelukkig gebeurt dit alleen op de woensdagmiddag. Dan hebben ze relatief veel baby's in de groep. Ze nemen de tijd voor voeden en verschonen, maar het uitgebreide knuffelen wat ze anders doen is wel minder.
    Dat wordt gelukkig op de andere 2,5 dag uitgebreid gecompenseerd en Mika gaat met veel plezier erheen.

Gr. Suusje

19. Suusje76

Suusje76 Bekend lid

8 apr 2006
    723
    0
    0
    Daar komt nog bij dat Mika heel erg goed slaapt op het kdv. Als hij met andere baby's ligt te slapen en er begint er eentje te huilen dan wordt hij ook wakker en is het mis, terwijl hij anders door de vele indrukken zo moe is dat hij wel 5 uur per dag slaapt. Dat haalt hij thuis niet hoor! Ik denk dus dat hij het geluid van de spelende kindjes leuk vindt. Bovendien vermaakt hij zich prima door naar ze te kijken en verveelt hij zich nooit.

20. jessicad

jessicad Actief lid

2 nov 2006
    344
    0
    0
    Volgens mij is dit afhankelijk van het kind. Een babygroep is over het algemeen rustiger. Als je een kindje hebt dat minder goed tegen veel prikkels kan dan zou ik zeker voor een babygroep gaan. Als je kindje daar niet zo veel problemen mee heeft dan kan het ook naar ene verticale groep. Idd spelen verticale groepen vaker buiten en hoeven de kinderen niet nog een keer aan een andere groep te wennen. Aan de andere kant is voor peuters een peutergroep vaak leuker, omdat ze daar meer dingen op hun eigen niveau doen, meer activiteiten zoals knutselen. Daar si op een verticale groep toch minder tijd voor en je moet natuurlijk altijd rekening houden met de kleintjes.
    Ook is het afhankelijk van hoe groot de groep si dnek ik, want soms heb je grotere verticale groepen (dan wel met extra leidster), maar dat lijkt mij persoonlijk erg druk voor een kleintje.
    Inge gaat naar een babygroep en heeft het daar prima naar haar zin. Als ze ouder is zal ze zich misschien wat eerder vervelen zo rond de tijd dat ze over moet, maar ja beide hebben zo z`n voor- en nadelen en ook op verschillende momenten. Lastig he zo`n keuze maken.

Deel Deze Pagina