Nieuwe huisgenoot.

Discussie in 'De lounge' gestart door Jsvlinder, 30 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jsvlinder

Jsvlinder Niet meer actief

Hallo meiden,

Ik heb de komende maanden een beetje steun van jullie nodig. Ik zal uitleggen waarom en waarmee.

Gister kwam ik mijn Joegoslavische buurvrouw van verderop tegen. Ze is door haar vriend uit huis gezet, toen mocht ze een tijdje bij een vriendin van haar slapen, maar die krijgt familie over uit Duitsland dus daar moest ze ook weg. Ze zocht dus een kamer.

Omdat ik weet hoe ellendig het allemaal is om geen plek te hebben en hoe fijn het is als mensen je helpen, mag ze in de kamer van mijn zoontje. Hij slaapt toch bij mij:D Het is voor een maand of 2.

Nou ben ik erg gehecht aan mijn privacy, spreekt ze niet zo heel goed Nederlands dus communiceren is wel moeilijk. (maar daar kan ik haar nu bij helpen:)) Is zij een echte poetser en ik een rommelkont en is zij een echte dame en ik niet.

Verschillen dus. Dat kan moeilijk zijn.

Omdat ik haar echt wil helpen en ik geen zin heb om haar over een paar weken ook op straat te schoppen;) wil ik hier graag zo nu en dan mijn ei kwijt, zodat ik ruimte in mijn hoofd blijf houden en alles beter aankan. Ook heb ik misschien hulp nodig bij het bij mezelf blijven. Ik kan nog weleens teveel doen voor andere mensen en ga dan over mijn eigen grenzen heen. Ik zie dat nu in dus probeer dat beter in de gaten te houden maar dat gaat niet altijd even goed:p

Ok, ik hoop dat jullie mij een beetje willen helpen, zodat ik haar kan blijven helpen:)

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Wow wat lief dat je dat zomaar aanbiedt!
    Denk zelf niet dat ik het zomaar zou doen, helemaal niet als het iemand is die je niet zo goed kent.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wat een mooi gebaar van je. Denk dat zij je wel eeuwig dankbaar zal zijn. En als zij zo graag poetst kan ze misschien in ruil voor onderdak je huis een beetje aan kant houden, iedereen happy dan toch?!
    Succes!

4. Daar dacht ik ook gelijk aan Sisa..

@TS, wat een lief gebaar van je zeg!

En idd, misschien wil ze jou wel helpen met schoonmaken en spreek je af dat ze 1 of 2 avonden in de week sowieso iets voor zichzelf (buitenshuis) gaat doen..

5. Jsvlinder

Ja, ze mag poesten alleen doet ze dat niet zoals ik. Ze gebruikt het vaatdoekje van de dag ervoor bijvoorbeeld. Het moet wel een beetje hygienisch blijven voor mijn zoontje. Verder wil ze elk kopje gelijk afwassen maar daar heeft ze natuurlijk warm water voor nodig en voordat het warm is ben je eerst zo'n 1,5 liter koud kwijt. Dus heb haar gezegt 1 keer per dag afwassen.

Dat bedoel ik met even mij ei kwijt, even dit soort dingetjes eruit gooien, dan kan het niet verder gaan irriteren.

Zo heb ik meer dingetjes. Mijn zoontje lag lekker te spelen, neemt ze hem zonder te vragen op schoot en gaat ze hete koffie zitten drinken. Dus ik moest zeggen dat dat gevaarlijk is. Geen probleem zegt ze dan, waarmee ze bedoelde er gebeurt niks:$

Gisteren had ze zonder te vragen mijn hond een halve slagerij gevoerd, die hij vannacht lekker uitgebraakt heeft. Hij was zo misselijk dat hij het niet eens nog een keer opgegeten heeft:p Ik weet het jakkie, maar dat is een hond;) Moest ik zeggen dat ze dat niet meer moet doen.

Verder bedoelt ze het goed hoor en het is waarschijnlijk even zoeken naar elkaars gebruiken.

6. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Ik vind het ontzettend goed van je dat zo'n vrouw helpt.
    Echt respect voor weet niet of ik het had gekund.

ps moet je vragen of ze sarma voor je maakt is zo lekker.
    Ik heb een joego man zodoende weet ik dat.

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

wat ontzettend lief dat je dit doet voor haar.
    zou zeker niet makkelijk zijn altijd met het communicatieprobleem.

Tuurlijk mag je hier je ei erover kwijt. Snap best dat het ook moeilijk is als ik zo je dingetjes lees.

8. Jsvlinder

Fijn dat ik hier mij ei kwijt mag:)

Ja die taalbarriere is niet makkelijk. Vaak vraag ik haar wat en dan snapt ze me niet, of ze doet net alsof:p

Dat vaatdoekjes probleem zal ik oplossen door s'ochtens gelijk een schone neer te leggen en de vieze in de was te gooien.

Ze begrijpt nu dat ze mijn hond niet meer een halve slagerij moet voeren. Daar is mijn Maltezer gewoon overgevoelig voor;)

Ik zal ook eens voor die Sarma vragen:)

Ik ga lekker vroeg mijn bed in, ben bekaf, heb vannacht amper geslapen.

9. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Nou dat is echt heel aardig van je want ik had het niet gedaan alleen al om bang te zijn dat het van 2 maanden in 2 jaar zou veranderen...
    Ik hoop dat het goe dgaat en gezellig wordt, jullie kunnen dus nog veel van elkaar leren ;);)

10. Jsvlinder

Nou het moet echt geen twee jaar duren hoor. Twee maanden, misschien drie, is nog wel te handelen, maar anders moeten we wat anders gaan zoeken wat echt permanent is. We hopen nu dat ze urgentie krijgt bij de woningcorporatie. Ze heeft er donderdag een afspraak, we zullen zien.

Nu ga ik echt naar bed, mijn mannetje zal morgen wel weer vroeg wakker worden;):p

11. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

zoo dat is erg lief van je dat je dat aanbiedt, ik had het niet gedaan tenzij ik een groot huis had en zij een verdieping voor zichzelf had.(hoef ik je niet tegen het lijf aan te lopen elke keer en heb ik nog steeds wel mn privacy)

kom hier gewoon lekker je hart luchten als dat nodig is. ik hoop dat het niet al te lastig voor je wordt allemaal

12. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    ik vind t ook knap dat je t doet, ik had t zelf nooi gedaan.
    maar miss kunnen jullie evt met behulp van een tolk ff om de tafel gaan zitten om duidelijke afspraken te maken.

13. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    wat lief van jou!!
    Petje af

14. Jsvlinder

Zo dat was weer een dag, pffff!!!! Het is een schat hoor, maar ze probeert me te veel te pleasen. En als ik beneden ben is zij ook beneden en als ik boven ben, komt zij ook boven. En de hele tijd kletsen, maar de helft begrijp ik niet dus moet ik weer vragen wat ze bedoelt en mij snapt ze ook niet moet ik het nog een keer uitleggen, zo vermoeiend!!!:( Ik ben graag op mezelf, word gek van de hele dag iemand om me heen, behalve mijn zoon natuurlijk:p

Ik zou niet weten wie kan tolken, maar het is geen gek idee. Ik zal eens rond vragen.

Ik vroeg vandaag aan haar of ze hobby's heeft, maar die heeft ze dus niet. Ze maakt ook niet echt iets gezelligs van dat kamertje zodat ze daar lekker kan zitten.

Gelukkig heb ik een hele grote slaapkamer en ik sleep steeds meer daarheen zodat ik daar lekker kan zitten.:D Doet heel studentikoos aan nu:p

Donderdag heeft ze een afspraak bij de woningcorporatie en daar wil ik graag bij zijn om de boel een beetje in de gaten te houden. Dat ze der wel snappen daar en of ze wel urgentie krijgt enzo. Nou zei ze dat iemand van de gemeente had gezegt dat ze daar alleen naar toe moet.:( Als dat maar goed gaat dan.

Aan de andere kant zorgt ze wel goed voor me. Ze maakt mijn brood, heeft vanavond gekookt en zorgt ervoor dat ik vitamine binnenkrijg:p

Zo ik heb weer even genoeg geklaagd:D

15. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Voor de urgentie moet je vaak wel dakloos zijn. Ik heb nog wel eens gehoord dat mensen die voor nood even bij hun ouders logeerden opeens geen urgentie meer kregen: ze hadden toch onderdak? Dus ze moet donderdag wel even (theoretisch) dakloos zijn. Even goed met haar afspreken.

16. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Vreemd dat ze er alleen naar toe moet. Lijkt me juist ivm de taal belangrijk dat ze dat niet alleen doet.

Kan je wellicht via haar huisarts maatschappelijk werk inschakelen? Iemand die ook bij de urgentie mogelijk kan helpen, maar ook iemand die haar en jou kan helpen om door de tijdelijke periode heen te komen.

Ik heb de vraag wel eens gehad toen ik een heel groot huis had of ik iemand tijdelijk in huis wilde nemen, ik heb nee gezegd! Ik wil mensen eigenlijk graag helpen, maar ik heb te veel meegemaakt met mensen die misbruik maken waardoor mijn beeld behoorlijk verpest is.

Ik heb dus wel respect dat je haar opvangt, maar zorg wel dat je dingen gaat afspreken, en dan liefst schriftelijk.

17. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Hoi,
    Mischien heb je hier iets aan.
    Op NATALI'S HOMEPAGE dat is een kroatische vertaal pagina.
    Daar staan woorden en zinnen kun je misschien zelf mee uit te voeten.
    Ik ben helaas geen ster op de computer vandaar geen link.

Groetjes Draga (dat betekent schatje)

18. Jsvlinder

Nou ik help nooit meer iemand op deze manier, dit was eens en nooit weer!!!! Ook al zou ik een huis met 1000 kamers hebben.

Ze bemoeid zich overal mee, lult alleen maar over zichzelf en luistert niet naar wat ik zeg.

Zit ik van de week beneden tv te kijken. blijft ze er doorheen lullen. Toen ben ik de hond uit gaan laten, kom ik terug had ze de tv uitgedaan en voor de rest alles aangelaten.:(

De tv heb ik ook naar mijn slaapkamer gesleept en mij oude tv beneden gezet.

Ik zei vanmorgen dat ze voor mij niet hoefde te koken, want ik had nog een kliekje dat op moest. Heeft ze wel voor me gekookt. Ik heb het niet opgegeten. Ze bleef maar aandringen, maar ik heb nee gezegt. Ga al genoeg over mijn eigen grenzen. Ik zei nog "Moeilijk he Nederlands?"

Ach misschien klinkt dit stom, maar er is zoveel meer, dat de kleinste dingen me al irriteren.

Ik ben te moe om het allemaal op te typen!!!

Draga misschien is die vertaal machine wel wat, bedankt. Ik zou namelijk niemand weten die kan vertalen.

De rest die tips gaven, ook allemaal bedankt:)

19. mroos

mroos Niet meer actief

Ik vind het hartstikke goed van je dat je het doet.
    Heeft ze al uitzicht op een andere woonplek zodat het voor jou wat dragelijker wordt=

En verder, in haar taal proberen jou grenzen uit te leggen?

20. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Zo respect voor jou, zo te lezen worden dit 2 lange maanden voor je haha.

Nee even serieus vind het super dat je dit voor haar doet.
    Hoop voor je dat ze snel een eigen plekje heeft.

Ik zou het niet zomaar doen.

Deel Deze Pagina