Na alle kerst en sinterklaastopics.. Aankomende maandag is het offerfeest! Voor de dames die het vieren: Wat zijn jullie plannen die dag?
Aangezien ik hoogzwanger ben durf ik geen plannen te maken : ) Dus ik ga alles gewoon op me af laten komen. S morgens vroeg op...wil wel graag naar de moskee voor het feestgebed. Daarna naar huis, het offer brengen (mijn man dan) en mijn schoonfamilie die van hun, doen we samen op het erf (we wonen in Marokko voor degene die nu schrikken). Daarna aan de bbq! Al is het hartje winter...tijdens Offerfeest ALTIJD bbq-en! haha Die middag samen met schoonfamilie en hun bezoek(st)ers doorbrengen en 's avonds misschien zelf ergens naar toe. De uitnodigingen rijzen die dagen dan de pan uit dus druk en gezellig wordt het zeker. En wieweet ga ik dan wel doodleuk liggen bevallen ofzo : D
hahaha! Klinkt in ieder geval erg gezellig! Hier nog geen echte plannen eigenlijk. Mijn man slacht samen met andere familieleden een stier (de slachterij dan eigenlijk) dus dat zal op het menu staan die dag! Ik ga zelf niet naar de moskee, blijf thuis met de kleine. Mijn man gaat uiteraard wel. Wel lekker zeg, Bbq'en! Krijg er helemaal zin in!
Hier nog niet echte plannen die vast staan... ik denk dat we zoals elk jaar naar mijn man zijn oom gaan om ook te BBQ-en (doen we ook elk jaar) en zoals Wardi zegt: de uitnodigingen rijzen idd te pan uit dus het word iig een drukke dag!
door zwanger te zijn offer je je min of meer al in een hoop dingen op, maar of het bevallen ook een feestje zal zijn................ dus jou offer-feest heeft wel een hele dubbele/cryptische omschrijving
Haha, juist ja! Bevallen zal vast en zeker geen feestje zijn nee, maar het brengt wel het mooiste kadootje! Mijn gyn. heeft liever dat ik wacht tot erna...zal mijn best doen ; )
hier sochtends denk ik naar de moskee... weet nog niet mijn man iig wel maar als hij daarna moet werken weet ik niet of ik kan gaan... we zien wel.. daarna is het elk jaar naar mijn zwager die gebakken lever... (voor de mensen die er niet tegen kunnen niet verder lezen.....) gebakken hart en stierenballen maakt dat eten met brood.. ik beperk me tot de gebakken lever haha en daarna naar huis denk ik ff de kindjes laten slapen en savonds nog geen idee! "
Hey lieve mensen,ik vier uiteraard geen offerfeest.. Ik vind het slachten van dieren vreselijk zoiezo in het algemeen,dus vat het niet verkeerd op.. Maar bij deze wil ik jullie allemaal een geweldige dag wensen!
Ik vier het ook niet, maar wens anderen veel plezier. Maar wat ik me soms wel eens afvraag, vinden jullie dat niet zielig/naar om te zien hoe zo'n dier wordt vermoord? (ik eet zelf geen vlees dus ik zie het nut er sowieso niet van in) Ik zou er niet tegen kunnen, en de straat waar mijn oma woont vermijd ik liever tijdens het offerfeest. Hier zit namelijk een slager die ritueel mag slachten, dus als je er langs komt kun je er 'lekker' van meegenieten
Ja het is vreselijk he! ik wil er ook niet aan denken hoe veel angst die diertjes hebben vreselijk..ik zou ze het liefst allemaal willen redden Ik ben er zelfs helemaal naar van.. Het is een keer op hart van nederland geweest dat je zag dat ze bij een schaap zijn keel doorsneden Ik heb toen zo gehuild!
Dieren mogen toch niet meer zelf geslacht worden? Dit moet tegenwoordig toch door de slager gebeuren? Voor een aantal jaren terug woonde ik nog in een flatje samen met mijn vriend, en tijdens het offerfeest stroomde er altijd liters bloed uit de garages.... Verschrikkelijk vond ik dat! Werd eigenlijk altijd een beetje kwaad... Maar dat komt waarschijnlijk omdat het ook niet mijn cultuur is. Ik wens jullie allemaal een fijn offerfeest toe!
Ja het is vreselijk he! ik wil er ook niet aan denken hoe veel angst die diertjes hebben vreselijk..ik zou ze het liefst allemaal willen redden Ik ben er zelfs helemaal naar van.. Het is een keer op hart van nederland geweest dat je zag dat ze bij een schaap zijn keel doorsneden Ik heb toen zo gehuild! Het dier moet ook goed verzorgd worden, en mag er niks van merken wat hem te gebeuren staat.. ik vind het persoonlijk beter dat je het schaap zijn keel doorsnijd in 1x goed, dan dat je wat hier heel vaak gebeurt in NL als het vlees niet halal is: het beestje onder stroom zetten tot hij dood is.. en die beesten klote behandelen.. De meesten halen tegenwoordig een schaap bij de slager, kant en klaar.. maar sommige mensen kopen nog een levend schaap en slachten hem in de tuin etc.. ik heb met alletwee geen moeite, ik wil het alleen niet zien
Ik wil ff wat rechtzetten..Ik vind het in nederland ook niet normaal hoe ze de dieren slachten..ik vind het op de islamitische manier en op de nederlandse manier vreselijk! ik ben nou eenmaal heel gevoelig als het om dieren gaat! Dus ik heb er wel moeite mee!,en zien hoef ik het zeker niet anders slacht ik diegene die het doet En ik ben van mening,dat als je een schaap zijn keel doorsnijd,dat ie er opzeker wel wat van merkt.kan niet onopgemerkt voorbij gaan!
Wij komen met de hele familie bij elkaar! Super gezellig.. lekker eten, kletsen, dansen enzz! Trouwens ik vind het ook altijd zielig hoor.. in Be mogen ze wel nog slachten in de garage of tuin.. en mijn familie komt uit be dus we zijn dan daar te vinden! Mijn man vind het helemaal geweldig maar ik zie het echt niet zitten! Ik ben echt een vlees liefhebber maar als ik zie hoe ze een schaap slachten wil ik er NIKS van hebben! En elk jaar zweer ik dat ik nooit meer vlees zal aanraken of eten! Het is wel zo dat als je het echt op de juiste manier doet, de dieren absoluut niet lijden! Wij moslims moeten in 1 keer snijden.. lukt dat je niet dan mag je je schaap niet verder slachten en opeten! Alvast Mabrook el eid meiden!
haha nee je begrijpt me verkeerd.. maar het schaap lijd minder als je in 1x zijn keel doorsnijd.. dan dat je hem onder stroom zet.. dat bedoelde ik meer
die lusten de niet moslims dan weer! Hahah nee flauw grapje.. ik zou het echt niet weten.. want ik heb het nog nooit meegemaak! Je laat ook niet zomaar iemand slachten.. denk ik!
Ik ken trouwens niemand die zijn schaap of stier of iets zelf slacht. Dit is ook verboden in Nederland. Je moet het vlees gewoon zelf ophalen bij de slagerij. En weet wel dat in de Islam zo'n dier dus ook goed verzorgd moet worden tot aan zijn dood. Iedereen kan het wel zielig vinden, maar zelfs tot op het laatste moment word hier rekening mee gehouden. Wanneer er bijv meerdere schaapjes staan te wachten, mogen de andere schapen de slachting van een ander schaap niet aanschouwen en mag ook het mes niet in het gezichtsveld komen van het te slachten dier. Daarbij weet niemand (zoals gezegd) of een pin in de kop van een koe (wat ook vaak mis gaat) of een kokend bad waar een kip in gedoopt word beter of 'liefhebbender' is. Minyaweth: Liters bloed wat garages uitloopt is ook niet mijn cultuur of die van mijn man. Voor velen moslims is dat niet normaal. En voordat we hier uitlopen op een grote discussie. Hier heb ik het topic niet voor geopend. Ik val anderen ook niet lastig in de kerstopics over ganzenlever of ander vlees wat er dan op tafel gezet word. Felicitaties zijn leuk, dat wel.