hallo!! Dit jaar wil ik zelf proberen om aangifte te doen. En doe nu een test of ik t kan. Ik kom nu bij het onderdeel uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar. Ik vraag me af wat ik hier mag en kan invullen. Ik weet dat er bepaalde bedragen zijn die je in ieder geval kunt aanvragen. Maar wat en hoeveel weet ik niet. Wie heeft tips voor mij waar ik in ieder geval om moet denken. Ik hoor het wel! Alvast bedankt!!!
Doe je het via het programma? Dan kun je op dat vraagtekentje klikken en komt er meer informatie tevoorschijn. Had u in 2009 een kind jonger dan 30 jaar dat niet in staat was om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien? Kreeg u geen kinderbijslag voor dit kind? En had dat kind geen studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten? Dan kunt u de uitgaven voor levensonderhoud onder bepaalde voorwaarden aftrekken. En via dat programma kun je nog doorklikken naar meer informatie nadat je op dat vraagtekentje hebt geklikt.
Ik inderdaad deze info gevonden. En ik hoef hier dus niets in te vullen. Hebben jullie verder nog tips bij het invullen. 2jaar geleden kon je p.p. 40 aan ziektekosten invullen. Wat voor weetjes zijn er nog meer?!
Als je niet aan de voorwaarden voldoet vul dan niks in hoor, wordt extra op gecontroleerd nl dit jaar... En voor je het weet kan je het terugbetalen met heffingsrente Ik werk bij de belastingdienst en weet dat deze post heel vaak onterecht wordt opgevoerd... Je krijgt het eerst allemaal uitbetaald en met de definitieve aanslag kan je het terug betalen dus met rente. Verder alles goed doorlezen en kijken wat je allemaal kan opvoeren. Er is heel veel geschrapt in 2009 (helaas heeft de regering dit bedacht) zoals aftrek van de zorgverzekering, en de huisapotheek, bevalling en kraamzorg e.d. Als je op het vraagtekentje drukt in het aangifte programma krijg je heel veel info en via www.belastingdienst.nl kan je ook veel info en voorwaarden te zien krijgen. Succes er mee!
Dank je Annetske Denk dat ik t toch maar laat invullen. Snap het niet helemaal. En wil niet een narekening krijgen. Want wat ik had ingevuld, kregen we 4300 terug terwijl we normaal 1500 terugkrijgen. Maar weet nu wel dat ik nog moet wachten op best veel papieren om alles in te kunnen vullen. zoals de voorlopige aanslagen 2009. En mijn jaaropgave hypotheek/levensverzekering.
Ik vul het ook altijd zelf in en krijg volgens de berekening opeens ook veel meer dan andere jaren! Heeft dit misschien te maken met de geboorte van de kleine? Ik las ergens iets over combinatiekorting, dit krijgt degene die het minste verdiend qua salaris (als je fiscaal partners bent). Weet iemand hoe dat zit?
moet ik trouwens samen met mijn partner de aangifte invullen of jullie weten? Wij wonen samen maar zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract. Het enige wat wij hebben samen is een kind. Ben je dan fiscaal partner van elkaar?
Hebben jullie de papieren om aangifte te doen al thuis gekregen? We laten het altijd invullen maar hebben nog niks ontvangen.
Ik woon samen met mijn vriend en hebben ook geen samenlevingscontract etc maar vorig jaar heb ik hem wel in ieder geval als toeslagpartner opgegeven want bij het vraagtekentje stond wat een toeslagpartner is en ik kwam erop uit dat hij dat dus van mij was.... Ik heb trouwens een brief gekregen waarin stond dat ik aangifte moet doen, is dat geen slecht teken dat ik waarschijnlijk dan terug moet betalen? of gebeurd dit bij iedereen ofzo?
@kletskous mijn man zei net dat als je minimaal 6 maanden samenwoont je dan fiscaal partners bent. @kleintj 88 je bedoeld gewoon een soort van uitnodiging om aangifte te doen? Dat is namelijk normaal. krijg elk jaar een brief om aangifte te doen. Ik heb voor het eerst een brief gehad dat iki niet perse aangiste hoef te doen omdat er niks is veranderd. dan nemen ze de gegevens van vorig jaar. maar mijn man en ik doen het samen.
Klopt! Als je als minst verdienende partner meer dan 4700 euro (geloof ik) per jaar verdiend heb je recht op de combinatiekorting als je een kind hebt die minimaal 6 maanden bij je woont. Dit is een korting op de inkomstenbelasting en kan aardig hoog oplopen. Ik krijg 1750 terug
hoe werkt dat precies en waar kan ik dat vinden bij de aangifte? Ik heb wel ingevuld dat ik een kindje heb en dat ze vorig jaar 6 maanden bij me heeft gewoond maar als ik dan kijk wat ik krijg dan is het een paar tientjes verschil hooguit. En ik werk helemaal niet. Hoe kan het bedrag bij jou zo hoog zijn?
Inkomensafhankelijke combinatiekorting Je moet wel meer dan 4619 hebben verdiend om het te krijgen, want het is een korting op de inkomstenbelasting. Als je geen inkomstenbelasting betaald, kun je natuurlijk ook niets aftrekken.