Budgetkoken en besparen op de boodschappen

Discussion in 'De lounge' started by citroenrasp, Apr 26, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,747
    113
    #1 citroenrasp, Apr 26, 2023
    Last edited: Apr 26, 2023
    Volgens mij zijn er hier best wat dames die op de boodschappen besparen/met een budget werken, zij het noodgedwongen of vrijwillig.
    Voor ons hoeft het niet meer per se, maar ik vind het een leuke uitdaging om zo goedkoop mogelijk goed te eten.

Omdat ik even uit mijn inspiratie ben wellicht een idee om hier receptjes uit te wisselen :) (De vorige topics hierover kon ik niet zo snel vinden... Maar die zijn vermoedelijk toch al gesloten.)

Poppy4, Asil, Emsy and 3 others like this.
  2. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,864
    2,548
    113
    Ik koop vaak 2 too good to go boxen. Eentje van een supermarkt en eentje van de lidl groene en fruit en plan daar mijn maaltijden mee. Heeft vorig jaar zoveel gescheeld toen ik een jaar thuis was en we op één inkomen leefde.
    En we hebben echt geleerd dat de meeste dingen na datum echt heel goed kunnen en dat je zoveel meer kan invriezen dan je denkt.

zegenwens, Poppy4, Saartje33 and 2 others like this.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Wat hier het meest budget is is toch groot koken en invriezen. Dingen als pasta sauzen, stamppotten, macaroni vries ik in en kost om te maken heel weinig net als soepen!

citroenrasp likes this.
  4. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,906
    386
    83
    Ik lees mee!

Ik bespaar wel vaak op brood om brood van gisteren te kopen bij de jumbo (dan 50 of 75 ct.). En letten op 35% korting bij vlees enzo. Maar verder kom ik niet echt.

citroenrasp likes this.
  5. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    - Brood van gisteren.
    - Wachten op aanbiedingen van vlees (om de zoveel weken komen ze in de aanbieding).
    - Vegetarisch eten, vlees is duur.
    - Seizoensgroenten, zijn dan vaak in de aanbieding
    - Goed kijken naar aanbiedingen; vaak zijn ze helemaal niet goedkoper!!
    - Grootverpakkingen kopen, kijken naar prijs per kilo. Vaak zijn grootverpakkingen goedkoper (niet altijd!).
    - Geen drinken kopen (we hebben het geluk dat er gewoon super lekker water gewoon uit onze kraan komt in Nederland :eek:).
    - Geen dingen kopen met toegevoegde suiker (dus geen snoep, koek etc.). Is duur en voegt niks toe aan een gezonde levensstijl.
    - Kijken of je 1+1 gratis kan delen met buren/familie (bijvoorbeeld aardappelen).
    - Geen verspakketten/maaltijdpakketten. Lijkt goedkoper, is het niet.
    - Maak grote pannen pastasaus, soep etc. De vriezer is je beste vriend.
    - Mie ipv tagliatelle :p

Seffie and citroenrasp like this.
  6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Ook dingen zoals ovenschotels (met 'restjes' groenten) en quiches (als je veel eieren nog hebt) kun je makkelijk vooruit maken en evt invriezen!

citroenrasp likes this.
  7. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,191
    1,052
    113
    Female
    Wij moeten wel echt bezuinigen op eten en drinken. Maar vind het lastig. Met twee kinderen met zo hun eetproblemen (ASS) en een man met een lactose intolerantie, is het echt even zoeken. We eten ook geen vlees of vis, dus moet soms echt internet afstruinen, ik wil max een paar keer per week vleesvervangers erbij.

8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    3,930
    933
    113
    Heel veel bijhouden en invriezen. Als je bijvoorbeeld zelf je kippenbouillon maakt dan vries ik uiteraard de botten in van kip als we een hele kip klaarmaken. Maar ook uienschillen en wortelschillen, de hardere stukken van selder... Er gaat natuurlijk ook ui in maar de schillen (wel gewassen natuurlijk) geven ook nog smaak en kleur af.

Ik snij zelf frieten, met zo'n doorduwding dus niet met een mes. Dan moet je soms je aardappelen bijsnijden zodat ze in het ding passen. En dan eenmaal gesneden heb je stukjes die eigenlijk door het mandje kunnen vallen. Die resten vries ik ook in en als ik genoeg heb maak ik er gnocchi van of hash browns of tater tots. Laatst zelfs een 1 persoons portie puree ervan gemaakt omdat ik nog een restje mince and dumplings in de vriezer had en man er puree bij wou.

Als ik enkel een eierdooier nodig heb dan vries ik het eiwit in en als ik er genoeg heb maak ik schuimpjes voor de jongens. Of ik gebruik ze in een recept wat meer eiwitten nodig heeft dan hele eieren.

Er zijn vast nog een hele boel andere dingen waar ik nu even niet kan opkomen.

Poppy4, Zuul, Zonnestralen and 4 others like this.
  9. roever

roever Niet meer actief

WoW!!!

Wat goed!!!
    Ik wilde dat ik zo’n ruggengraat had, maar ben elke x bang dat het vergaat oid.. en t dan alsnog weer kan weggooien.
    En gewoon niet creatief genoeg denk ik, denk altijd veel te moeilijk :/
    Goed bezig hoor! :)

10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,747
    113
    Fijne tips dames! :thumup:

Ik doe het meeste hier ook van, niet álles. Bijvoorbeeld op aanbiedingen letten: aanbiedingen zijn hier zo'n beetje niet-bestaand, of er gaat misschien max 20 cent af ofzo, maar iig geen '2e halve prijs' aanbiedingen. Ik probeer wel op de prijzen te letten maar als iets maar een beetje bewerkt is dan is het gelijk duur. Gelukkig kook ik vooral met basisingrediënten, dus dat scheelt.

Verder veel dingen als @Elisje, dus zoveel mogelijk zelf maken, en vooral: niks weggooien. Bv kookvocht van groenten, peulvruchten, pasta heb ik veel doeleinden voor om te hergebruiken. Botten bewaar ik in de vriezer om er uiteindelijk bottenbouillon mee te maken als er genoeg van is. Sowieso heb ik vaak minstens 2 flessen bottenbouillon in de vriezer staan.
    Ook vind ik het leuk (en belangrijk) om zoveel mogelijk gebruik te maken van groenten/fruit. Dus de blaadjes van de aardbeien worden gedroogd (om later thee mee te zetten), het witte deel van de watermeloen wordt gefermenteerd en met bananenschil maak ik plantaardige "pulled chicken". Verder kook ik en eten we vrij simpel, dus eigengemaakte gerechten met vooral seizoensgroenten en regelmatig iets vegetarisch (peulvruchten of ei). Maar we eten ook wel vlees/vis.

Ik wacht nog steeds op recepten :D

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Eieren die op de doos staan met hbt kieper ik in een maatcilinder gevuld met water om te kijken of ze nog goed genoeg zijn voor een serie pannenkoeken. Dan maak ik een lading pannenkoeken en een deel daarvan vries ik in.

Voor bijv een nasi schotel pak ik een ingevroren ei. Ding gewoon breken en in een ziplock en hup de vriezer in. Is niet geschikt voor alle gerechten maar een gebakken ei die gesnippert als opvulling door de nasi gaat is prima eetbaar.

Voor die tijd gooide ik ze weg :|

citroenrasp likes this.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,747
    113
    Je kan eieren trouwens ook 'curen' in zout. Dat wil ik altijd nog eens proberen! Het zit dan een beetje tussen drogen en fermenteren in, maar daardoor blijft het super lang houdbaar.

Hier staat niet eens een datum op eieren trouwens, maar ze gaan zó snel op dat het ook niet echt nodig is bij ons :oops:Vroeger gingen er zeker 30 doorheen in een week, nu probeer ik wel wat zuiniger met eieren te zijn. De afgelopen maanden zijn eieren 4x zo duur geworden.
    In baksels e.d probeer ik zoveel mogelijk eieren te vervangen waar mogelijk, dus we eten ei nu vooral als vleesvervangers. Bijvoorbeeld in de wentelteefjes vervang ik tegenwoordig het ei door maizena, is nog steeds even lekker :D, met pancakes (de Amerikaanse) laat ik vaak gewoon het ei weg. En in hartige dingen werkt kikkererwtenmeel of -kookvocht vaak prima. Lijnzaad kan ook ipv ei in baksels. Banaan is trouwens ook een goede eivervanger maar omdat bananen zo duur zijn hier kopen we dat amper.

Poppy4 likes this.
  13. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,357
    113
    Female
    Ik ben niet zo handig met dingen die normaal de prullenbak in gaan. Ik ben wel nieuwsgierig naar recepten voor die dingen.

Eieren laat ik al een tijdje onder water gaan. Mijn vriezer is alleen chronisch volgepropt. Pannenkoeken die overgebleven zijn gebruiken we als ontbijt of lunch erna. Als ik een week na datum nog niks met de eieren heb gedaan kook ik ze. Dan kunnen ze door de spinazie of maakt mijn partner er bijv een eiersalade van.

citroenrasp likes this.
  14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Ik vertrouw mn kunde niet zo met wecken, roken, fermenteren en zouten. Dus ik hou t maar op de diepvries (en we hebben een diepvrieskist dus daar past heeel veel in)

Wel veel interesse gehad in wecken maar voor de dingen die ik zou willen (groente) zit je met dat bordatella(?) risico en dat durf ik met die kleintjes hier echt niet aan.

Pannenkoeken zonder ei (je gebruikt dan olie en wat bakpoeder) zijn ook erg goed te doen als je zonder eieren zit of de eieren te duur vindt.

15. Elisje

Elisje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    3,930
    933
    113
    Eieren kun je in zoete baksels ook vervangen door appelmoes. Ik weet niet of appels eventueel betaalbaarder zijn waar jij woont @citroenrasp?

citroenrasp likes this.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,747
    113
    Gisteren had ik zelf sandwichspread gemaakt. Dat aten we op stokbrood met soep erbij, als avondeten. Ik maak ook regelmatig iets van eier- of tonijnsalade oid maar omdat er al vlees in de soep zat vond ik dat een beetje dubbelop.
    Erg lekker, gezond en goedkoop.
    Er zaten wortels, courgette, ui, paprika en het groene van Egyptische ui in (lijkt een beetje op het groene deel van prei). 20230427_151452.jpg

Attached Files:

Neskio, Marti, Zuul and 2 others like this.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,747
    113
    @Elisje, appels zijn hier alleen goedkoop tijdens het seizoen, afgelopen herfst ook flink wat appelmoes mee gemaakt, wat nu al een tijdje op is. Laatst zag ik appels voor 5 euro per kg, en die waren ook nog eens half verrot :rolleyes: De "goede" waren rond de 8 euro per kg, dat gaat 'm dus niet worden.

18. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

Dec 9, 2008
    1,517
    229
    63
    Gisteren hadden wij;
    Speklapjes uit de afprijsbak, andijvie voor 1 euro en aardappelen.
    Als toetje vanillevla uit de afprijsbak.

Vanavond eten wij;
    Groentesoep, soepgroenten uit jawel de afprijsbak, vermicelli en bouillon.
    Met haricoverts, schnitzel en gebakken aardappelen. Groenten en vlees was in de reclame.

citroenrasp likes this.

Share This Page