Aftrek eigen woning is er bij ons afgegaan en dit jaar ook voor het eerst stukje zorgkosten. Persoonlijke aftrek valt dat onder. Dat scheelt een paar duizend op de jaaropgave. En volgens mij (maar dat weet ik niet helemaal zeker) gaat het van de meest verdienende af.
Ik reken de uren op de jaaropgaaf altijd uit per het jaar. Tenzij ik alleen bijvoorbeeld 1 maand opvang heb want dan voer je ook begin en einddatum in bij de toeslagen. Dus als je de jaaropgaaf hebt doe je de uren delen door 12, afronden naar boven want dat mag bij de toeslagen en dat vul je in per maand. Ik heb eigenlijk geen idee of ze ook de jaaropgaaf krijgen? ik dacht altijd dat het alleen als bewijsstuk gevraagd kon worden. Edit: hier staat dat ze het wel krijgen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/hoe_komen_jullie_aan_mijn_gegevens_voor_de_definitieve_berekening#:~:text=Bijvoorbeeld%3A,hebt%20gewerkt%20voor%20uw%20kinderopvangtoeslag
Ik ben ook maar even bezig gegaan met de ib. Alleen ik snap het met bankrekening saldo even niet. Ik zie de spaarrekening van de jongens niet staan. Mijn eigen rekening wel. Moet ik die dan zelf toevoegen met de saldo per 1-1-2022? Iemand een idee.
Zolang je niet boven de grens zit qua spaargeld maakt het niet zoveel uit lijkt me of het wel of niet is ingevuld.
Bedankt voor de uitleg. Hebben geen eigen woning en geen zorgkosten. Volgend jaar wel zorgkosten dan maar even uit handen geven en wachten bij de toeslagen.
Ik heb het weer geprobeerd in te vullen met mijn zusje maar mijn man was eind 2022 begonnen met onderneming. 0 euro inkomsten hoor maar nu verandert dus alles qua gegevens beetje, veel moeten invullen ook al verandert er niks aan het eind maar rente aftrek etc ingevuld van ons koophuis. Nu staat er idd een ander bedrag dat we ontvangen en de verzamelinkomen van mijn man is gezakt. Op jaaropgave staat 41 duizend nog wat en nu is hij gezakt naar 39 duizend nog wat dus wat jij al zei
Is er bij iemand al het inkomen 2022 geregistreerd op basis van de aangifte? In mijn herinnering gebeurde dat altijd heel snel. Nu staat ie bij mij nog op onbekend.
Is het de eerste keer dat je het doet? Of zijn er dingen anders die je nu niet begrijpt? Iemand in je omgeving die je er mee kan helpen misschien?
Eindelijk ook kunnen kijken naar de belastingaangifte. De zorgkosten zijn niet hoog genoeg dus gaan deze bij de zorgverzekering opgeven (voornamelijk vervoer). Wel krijgen we veel minder terug dan het jaar daarvoor. Hebben jullie dit ook en waar kan dit aan liggen? Mijn man moet een deel terugbetalen, zijn jaarloon stond te laag, dus dat is de oorzaak neem ik aan?
Ja bij mij in april meestal op basis van de definitieve aangifte. Maar daarvoor zag ik m al op basis van de voorlopige aangifte.