Mijn zoon heeft een bijbaan bij een supermarkt. Ook afgelopen jaar stage gelopen bij een ander bedrijf met stagevergoeding en daarna bij dat bedrijf ook nog een aantal weken vakantie werk gedaan. Vorig jaar kreeg hij 100 euro terug, dus net weer ingevuld over afgelopen jaar. Tot mijn verbazing is dat nu ruim 1400 euro! Kan dat kloppen? Ik durf hem amper te versturen??!
Ik zou even op de loonstrookje kijken wat er ingehouden is. Zou kunnen kloppen, waarschijnlijk heeft één werkgever de loonheffingskorting toepast en de andere niet. Als hij onder een bepaald bedrag is gebleven, hoeft hij geen belasting te betalen en krijgt hij het ingehouden deel nog terug. Zit net een beetje anders, maar daar komt het op neer.
Op de jaaropgave staat wel hoeveel er ingehouden is, als hij in een jaar niet meer dan zo'n 11.000 euro heeft verdiend, krijgt hij het ingehouden bedrag weer terug d.m.v. arbeidskorting en algemene heffingskorting. Als het ingehouden bedrag overeen komt met de teruggave, mag je er van uitgaan dat het klopt. Dat het nu meer is, komt door een tweede werkgever. Je mag maar bij één werkgever de heffingskorting toe laten passen.