Ik ben altijd pas een uur of half 7/7 van mijn werk. ik zoek meer variatie in lekker eten maar wel makkelijk. Nu is ons weekmenu, een keer stamppot, pasta, patat, pizza, soep of nog een keer stamppot / lasagne en in de zomer salades. Hebben jullie lekkere gezonde recepten die echt snel klaar zijn? Want ik heb een peuter thuis die honger heeft. Een baby die ondertussen ook gevoed moet worden en ik wil iets gezonds op tafel zetten. Maar dan ook gerechten die peuters lekker vinden. Of dingen die we vantevoren klaar kunnen maken (zoal de stamppotten die we al eten).
Ik lees mee... niet ivm tijdgebrek maar omdat ik een gruwelijke hekel heb aan koken... Hier zo een 3x per week aardappelen / groente / vlees of vis 1x iets van rijst 1x iets van pasta 1x soep brood en vis (of vettigheud bestellen) en 1x uit eten.
Wraps zijn snel klaar, paprikaatje en ui snijden, gehakt rullen en groenten erbij doen. Mais er doorheen, alles in een wrap met wat sla en crème fraiche, klaar. Wij roerbakken ook wel als we haast hebben, gewoon een zak thaise roerbakgroenten, kipstukjes en woksaus uit een flesje. We nemen dan van die kant en klaar noodles, die hoef je niet te koken maar wok je op het laatst nog even 3 minuutjes mee.
Als je saus in grote hoeveelheid maakt, kun je die in porties in de diepvries steken. Bv curry: Stukjes gekruide kipfilet bakken, ui en paprika meebakken. Potje currypasta (patak) en room toevoegen. Ik doe er dan ook altijd stukjes tomaat door. Met 1 potje currypasta kunnen wij wel 4x van eten. Kook in een pan een zak diepvriesboontjes. Na een paar minuten doe je bij die pan ook de rijst in. (evt kurkuma meekoken, krijg je mooie gele rijst van) Zoet-zure saus met groenten kun je ook prima invriezen. 's Ochtends een bakje saus eruit halen. In pannetje opwarmen en ondertussen de rijst/noedels koken. Overgebleven aardappels in stukjes opbakken. Grote spitskool fijnsnijden. Spekjes opbakken en dan de spitskool meebakken in de wok. Dit is favoriete groente gerecht van onze dochter van 6jaar. Of je bakt in het weekend 1 of 2 grote pannen met vlees en jus. Die doe je in bakjes in de diepvries. 's Ochtends bakje vlees met jus uit de vriezer halen. 's Middags alleen nog even de aardappels/groenten opzetten. (aardappels schil ik ook wel eens avond van te voren. Onder water zetten en in de koelkast. Vandaag heb ik een vrije dag. Ik ga straks voor 3 dagen koken. Vanavond eten wij spitskool zoals hierboven. Dan maak ik nog een pan currypasta. Dat eten we morgen en de helft kan in de vriezer.
Wauw goede tips! Wrakstukken hebben wij vanavond gegeten. Mogen ga ik even voor de vriezer koken. Stamppot, pastasaus en curry. Wist niet eens dat dat laatste kon zoetzure saus gaan we ook volgende week proberen! Super fijne tips!
Op I Love Health - Enjoy food, eat healthy & feel good! staat een boel. Erg leuke, makkelijke en gezonde recepten. Ik ben helemaal.fan!
Ik nu ook dank voor de tip.. Wat ook snel klaar is: rijst koken ondertussen in een pan kipstukjes opbakken uitje erbij. Groente erdoor evt roerbakgroentes, maar ik vind even snel wat snijden net zo makkelijk en niet heel veel meer werk. ( pak bv paprika/ prei/ boontjes ) rijst erbij als het bijna gaar is. Wat kruiden erdoor. Komkommer en tomaatjes op het laatste erdoor. Beetje pindasaus erbij ... Of aardappelen schillen ( in de ochtend of avond van te voren ) koken in pan met diepvries boontjes + bloemkool dit ook weer met komkommer en tomaat en pindasaus die je wat aanlengt met kokosmelk... Of Naanbrood tomatensaus erover mozzarella, tomaatjes. oregano, evt nog andere groentes. Even in de oven daarna rucola en parmaham en pijnboompitjes erover evt parmezaanse kaas. Witlof in reepjes snijden appeltje in reepjes snijden 10 min stoven in laagje water, aardappeltjes koken kipfilets erbij bakken
Wat hier een succes is en vrij simpel is voor 3 personen. 3 ons kipfilet in blokjes marineren in ketjap manis met flink wat knoflook. 3 ons sperziebonen koken. Rijst koken. Dan de kipfilet bakken, als die gaar is 3 ons uien meebakken tot ze zacht zijn dan de 3 ons gare sperziebonen erbij even meebakken zodat de smaken goed mengen. En dit serveren boven op de rijst. Laatste keer heb ik er ook een handje cashewnoten door gedaan voor de afwisseling. Super simpel en gezond.
Pasta met zalm: Volkoren pasta koken (bijv penne) met een bouillonblokje. Grof gesneden groente in pan (bijv zo'n mix met paprika, ui, broccoli,wortel alles kan) en bakken. Crème fraiche erbij (of kookroom) met eventueel wat pesto. Op het laatst zalm en garnalen erdoor, of zgerookte zalm pas als je het gas uitdoet zodat het een klein beetje gaart, maar niet te. Op het einde alles in 1 pan (dus pasta afgieten en erbij) en even roeren. Peper en zout erover. Heeeeeeel makkelijk en hier smullen ze ervan. Andere makkelijke, snelle gerechtjes: - Couscous met kip - Vooraf lasagne maken die alleen nog in de oven hoeft. En dan lekker veel groenten erdoor met rundergehakt of met zalm. - Spaghetti met kip, spekjes, spinazie, kruidenkaas en pijnboompitten. - Zoete aardappel met broccoli en kip
Mijn man en ik zijn heel erg van de planning. We maken iedere week een etenslijstje. Dat scheelt tussendoor boodschappen doen. Daarnaast maken we veel gerechten dubbel: pastasaus, kip kerrie, draadjesvlees (kun je echt heel goed invriezen!), chili con carne, pilav. Verder schillen we de aardappels de avond van tevoren en zetten we in de koelkast. Dan zetten we er de volgende avond schoon water op, voordat we het koken. Ook plannen we simpele maaltijden doordeweeks en eten we in het weekend uitgebreider. Simpel: brood met soep, loempia's, rijst met kip/saus. Soep maken we vers (een heel grote pan) en vriezen we ook in. Simpele gerechten: * rijst met sperziebonen, gehaktballetjes in pindasaus. * krieltjes bakken met kip, champignons en salade/sla. * chili con carne (groente vooraf snijden). * gehaktschotel (maar dan wel de avond van tevoren het vleesdeel klaarmaken--> dat doe ik zelf eigenlijk nooit, maar dat zou wel moeten kunnen). * Worteltjes, aardappelpuree (beide avond van tevoren klaarzetten) en een stukje vlees of vis. * strikjespasta met pesto (vers of uit een potje) Voor mijn dochter zie ik appelmoes ook wel eens als groente of cherrytomaatjes met komkommer. En vissticks kan ook wel eens i.p.v. vlees.
Ik vind die Knorr wereldgerechten vaak wel makkelijk! Duurt niet te lang en is nog lekker en gezond ook Tip: bij de AH zijn ze nu ij de aanbieding. 3 Pakken voor 5 euro.
Die pakjes bevatten echt gigantisch veel zout en onnodige toevoegingen dus heel gezond zou ik het niet noemen. Het is overigens vaak net zo makkelijk en snel om deze gerechten zónder deze kant en klare Knorr pakjes te maken.
Pasta pesto Volkoren pasta penne bijvoorbeeld 500 gram kippen dijfilet 5 uien 2 teentjes knoflook creme fraiche of slagroom potje pesto parmezaan evt nog wat zongedroogde tomaatje en pijnboompitjes De kip klein snijden en aanbraden, dan de ui en knoflook erbij, potje pesto erbij leeg scheppen plus klein laagje water erbij met restje pesto uit het potje spoelen. Dan de creme fraiche In de tussentijd ook de pasta koken Als de saus de nat is, mag best een dikke massa zijn, dan even indikken met wat bloem of maizena, pasta afgieten en door elkaar mengen Parmezaan erover en de tomaatjes en pijnboompitten en eet smakelijk, hier smullen ze ervan
Gevulde courgette ook snel en makkelijk. Courgette zaadjes verwijderen, gekruid gehakt rul bakken, tomaten puree erdoor, courgette vullen, kaas erover en 20 min. In de oven. Evt kun je knoflook of wat extra groente toevoegen aan t gehakt als mais, kidneybonen, paprika oid. Rijst erbij en klaar
Wat is snel? Hier staat een maaltijd van groente, aardappelen en vlees in 15/20 minuten op tafel. Wat hier bijvoorbeeld wel scheelt, is dat wij de kip al in blokjes kopen. Ook de groente (wokschotels) kopen we gesneden in zakken. De aardappels zijn krieltjes, aardappelschijfjes of partjes met schil. Kan allemaal direct in de pan.
Helemaal mee eens! Ik at die vroeger ook regelmatig, maar het is minstens net zoveel werk. En het zijn enorme dikmakers.
Ik vind Lekker en Simpel een fijne site! Staat echt een heleboel op en het is de eerste site die ik tegen ben gekomen waar recepten op staan die écht makkelijk zijn
Simple Asian Soy-Peanut Noodles Deze vind ik lekker en supersnel. Ik gebruik zo'n pak woknoedels die 2 minuten moeten koken. Ik voeg dan gewokte groente met kip toe (kip liefst dagje marineren in sojasaus met knofloop, jummie).
De allersnelste gezonde maaltijd die hier regelmatig op tafel komt is een stoofpotje van bonen met groenten met broodjes. Het is binnen 10 minuten klaar. Het stoofpotje maak ik met 300 gram verse spinazie, 750 gram trostomaten en een blik van 400 gram (cannellini)bonen. Bakken in een hapjespan, afblussen met balsamicoazijn en serveren met rozemarijn en bijvoorbeeld een pitabroodje. Je kan hier met 3-4 personen van eten. Voor de variatie kan je eventueel een keer een turks brood belegd met gebakken ei en ham serveren met het stoofpotje. Je eet het eigenlijk net als shoarma.