Ik doe het elk jaar zelf ook de aankoop/verkoop van de woning. Eigenlijk is alles heel erg logische en daar door vlieg je door het progamma. Ik vul ook alrijd extra zorg kosten in ivm chronische ziekte. En heb daar door ook een steekproef gehad waar bij alles gewoon klopte.
Je kunt bij de verdeling op het eind rekening houden dat een bedrag tot €46,- wat betaald moet worden er geen aanslag volgt. Dus als de ene €45,- moet betalen en de ander krijgt een goed bedrag terug dan is de €45,- eigenlijk extra “winst”. Het wil echter niet altijd zeggen dat je dan op de meest voordelige verdeling zit. Gewoon een kwestie van uitproberen en uitrekenen wat de meest gunstige verdeling is. Houdt er ook rekening mee dat aftrekposten niet vooraf ingevuld zijn. Dit moet je dus zelf doen als je een aftrekpost hebt.
Misschien een hele stomme vraag he, maar wat heeft een kind krijgen met belasting aangifte te maken? K heb in 2017 ook een kindje gekregen, maar heb dat vorig jaar nergens ingevuld of zo... geld mis gelopen?
Inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt vanzelf, in mijn gevak bij mij, gerekend als je kind langer dan 6 maanden bij je in huis woonde. Dus als je kind in december geboren is krijg je daar nog geen korting voor. Wanneer je gaat naar de vooringevulxe gegevens dan staat er onderaan waar degene recht op heeft en wat er bij wordt gerekend. Bij mijn man is dat het huis en bij mij de kinderen.
Wij laten het al jaren doen naar grote tevredenheid. Enigste wat ik erg jammer vindt is dat de financieel adviseur die het voor ons doet niet naar de verdeling kijkt aan het einde. Dat is voor mij de enigste reden om te overwegen het toch weer zelf te doen. Daarentegen, geeft hij ons altijd wel heel goed advies mbt tot de woning, beleggingsverzekering die we hebben lopen etc.. dat raken we dan kwijt natuurlijk. Schijnt inderdaad heel simpel te wezen.
Ook trouwens nog een financiële tip: de WOZ-beschikkingen zijn weer binnen. Als de hoogte van je hypotheek minder is dan 90% van de WOZ-waarde, betaal je een lagere rente bij de bank. Bel je bank, stuur je taxatieverslag op en het is geregeld Nog even @mam1991 kun je hem niet houden maar de aangifte zelf doen? Of hem vragen te kijken naar het verdelen?
Ik heb het hem inderdaad gevraagd de vorige keer waarom hij het niet verdeeld. Hij gaf aan dat het verschil tussen inkomen van mijn man en mij zo dusdanig groot is dat het volgens hem geen verschil zou maken. Kan ik niet zelf de aangifte invullen en later weer verwijderen? En dan kijken wat het verschil is als hij de aangifte heeft gedaan voor ons.
Ja dat kan wel, je kunt het zelf invullen via mijnbelastingdienst en dan ervoor kiezen het niet te verzenden.
Zeker een goede tip! Ik had er nog niet eerder van gehoord en bij ons is idd de hypotheek een stuk lager dan de WOZ waarde. Dus ging even googlen, maar kwam dus de NHG voorwaarde tegen.
En dan ook gewoon weer helemaal verwijderen? Vindt zo knullig als hij ziet dat we er zelf ook mee bezig zijn geweest
Ik denk wel dat je ervoor kunt kiezen het niet op te slaan. Maar hoezo knullig? Je kunt het altijd gooien op “nieuwsgierig” zijn. Daar is niets raars aan.
Ik ga morgen voor het eerst zelf aangifte doen. Normaal doet mijn vader dat die financiële achtergrond heeft. Ik wil het zelf kunnen
Wij gaan het ook zelf proberen. Voorheen altijd laten doen, Maar ik vind het zonde van de kosten. Al gauw 100 euro
Denk jet niet want de meeste belastingadviseurs gebruiken een apart softwareprogramma voor het doen van de aangifte. Of is hij gemachtigd met jullie digi-d’s enzo? Dan weet ik het niet zeker.
Dan verwacht ik inderdaad dat hij dit ziet: maar dan kun je hem meteen juist vragen bij het doen vd aangifte hoe dit zit met verdelen.