Belastingaangifte topic

Discussion in 'De lounge' started by MyMiracle, Feb 28, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Williie

Williie Fanatiek lid

Jul 2, 2016
    1,190
    1,038
    113
    Assen
    Hahah nee. Er is blijkbaar iets niet goed gegaan.. vond het ook al vreemd omdat er niks voorafgaand was ingevuld etc. Maar contact gehad met de belastingdienst en is nu goed gegaan :oops::p

2. Zwitsal

Zwitsal Bekend lid

May 19, 2017
    988
    1,449
    93
    Female
    Wij krijgen het zoals jij het zegt.
    Maar geen idee hoe we dat gedaan hebben.

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier voor het eerst in 5 jaar betalen. 650 euro.

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Voorlopige aanslag 2019 aanvragen.

5. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Is er iemand die mijn zou kunnen helpen die er verstand van heeft?

Ik ben sinds september weer een opleiding gedaan waardoor ik ook weer werk en inkomen heb. Nu zou ik graag willen kijken ik iets terug zou kunnen krijgen maar heb geen idee hoe dit allemaal moet. Een aantal punten waar ik mee zit.
    - Moet je ook iets van kinderopvangtoeslag invullen?
    - moeten vl en ik samen aangifte doen? We zijn niet getrouwd of wat dan ook, hebben ook geen koopwoning.
    - Zit een 13e maand standaard bij je jaaropgave op of moet je dit nog apart vermelden?
    - Hoe kan ik kijken of ik ook recht heb op de combinatiekorting? ( waarschijnlijk heb ik er geen recht op over 2018)

Misschien dat iemand nog denkt hé hou daar ook rekening mee, dat hoor ik dus graag:).

Heb geen idee hoeveel we terug zouden kunnen krijgen, zou het zonde vinden iets van 100 euro te moeten betalen bij een belastingadviseur als we niet eens wat terug krijgen. Daarnaast hebben wij een keer bij een stichting door een vrijwilliger het laten invullen( waren gepensioneerde die ook het werk deden werd er verteld). Daar 0 vertrouwen meer in. Hebben we laten doen omdat we niks hadden terug gevraagd en bleek dat ik recht had op de "aanrecht subsidie". Gevolg was dat hij inkomen van mijn partner ook bij mij heeft neer gezegd met alle gevolgen van dien. Tot 2017 hebben we dat nog vernomen.

Mijn dank is groot voor alle tips en adviezen.

6. LW85

LW85 Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    4,082
    604
    113
    Krijg €2020 terug ivm inkomensafhankelijke combinatiekorting.
    Vorige jaren niet zoveel gekregen (variërend van 300 tot 500 euro), vraag me af hoe dit verschil zo groot kan zijn. Onze zoon is in mei 2014 geboren en ik en mijn partner hebben alle jaren gewoon gewerkt en meer dan €5000 verdiend maar nog nooit die inkomensafhankelijke combinatiekorting gehad.. Iemand een idee hoe dat opeens zo kan?

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Misschien eerder niet de verdeling zo gunstig mogelijk aangepast?

8. LW85

LW85 Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    4,082
    604
    113
    Wel gedaan. Zo kregen we samen ongeveer 900 euro terug.. Nu apart van elkaar aangifte gedaan en kreeg ik 2020 terug en partner niks (maar ook niks terugbetalen).
    Snap er niks van, kreeg dit keer ook netjes de melding dat ik recht had op inkomensafhankelijke combinatiekorting, vorige keren niet terwijl ook ingevuld 1 of meerdere kinderen te hebben..

Ben er blij mee hoor, maar vraag me gewoon af of ik er vorige jaren niet ook recht op had. We verdienden toen zo,n 40.000 samen en in 2018, 58.000.

Annie24 likes this.
  9. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,174
    4,485
    113
    Ook dit weekend weer ingevuld, of nouja, nagekeken. Echt alles stond er al in. 2 werkende in loondienst en onveranderde hypotheken enzo. Dus weinig op/aanmerkingen bij de ingevulde cijfers.
    Wij krijgen eigenlijk altijd terug. De combinatie korting en nog een deel inkomsten belasting teruggave. Oja de hypotheek rente teruggave komt hier maandelijks.

10. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Wij mogen ook weer blij zijn.
    Alles staat op jaarlijks bij ons, altijd een leuk moment zo.

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Weet je zeker dat je de combinatiekorting maandelijks krijgt? Ik heb dat nooit eerder gehoord. Ik zou dan even de belastingdienst bellen.

12. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    4,801
    4,582
    113
    Yep, weet ik zeker! Heb ons belastingmannetje gevraagd dit te wijzigen en hij heeft dit voor ons aangepast :)

13. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Mijn man is een eigen bedrijf beginbeg en in overleg het eerste half jaar (laatste half jaar van 2018) nog niet de loonheffing en zvw opgegeven. Dus wij moeten (weliswaar verwacht) wat terug betalen. Iets meer dan 'wat' eigenlijk. Twee flinke vakanties ongeveer :eek::cry:

14. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik heb een vraag, hopelijk wil je meedenken :).

Bij de hypotheek wordt de volgende vraag gesteld:
    Is dit een annuïtaire of lineaire hypotheek die u of X in maximaal 30 jaar aflost?

Wij hebben een spaarhypotheek. Dus ik zou denken dat ik nee moet invullen maar dan krijg ik allemaal dingen die ik niet snap en die volgens mij ook onjuist zijn. Maar ja invullen klopt in mijn ogen ook niet. Weet jij wat ik moet doen?

15. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

Feb 27, 2015
    4,563
    2,765
    113
    Female
    Noord Nederland
    Niet leuk knop ontbreekt, maar dat is zeker niet leuk! :(

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en krijgen flink wat terug (jeeej). Ik hoop een beetje snel haha.
    Zou het uitmaken als je al de voorlopige teruggaaf ontvangt bij het ontvangen van de definitieve aanslag?

16. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Hmm dat weet ik zo even niet eigenlijk. Wat voor vragen worden er gesteld als je nee antwoordt? Met een spaarhypotheek krijg je in principe altijd een gelijk gedrag een hypotheekrenteaftrek, bij annuïteit/lineair loopt het af.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik zou de Belastingdienst bellen. Als jij vanaf september inkomen hebt en je werkgever loonheffing betaalt krijg je volgens mij vanzelf een uitnodiging voor inkomensbelasting 2018.

KOT heeft hier niets mee te maken, die vraag je apart van je IB aan. Als je meer dan 6 maanden samen woont met iemand kun je al fiscaal partner zijn, dit heeft niets te maken met of je getrouwd bent of niet. Gezamenlijk aangifte doen is handig want dan kun je kijken bij wie het meest gunstig de aftrekposten vakken.

Het aangifte programma van de BD is heel helder. Als je die invult zie je vanzelf watt je wel of niet terug krijgt.

Je jaaropgave staat alles op, ook vakantiegeld, dertiende maand, bonus etc. Daar heeft emmer (mis jij aan hebt gegeven) ook al loonheffing op toegepast dus dat hoef je dan niet meer aan BD te betalen.

18. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ach ja we hielden er al rekening mee. Dit is het bedrag dat je anders nooit ziet, de loonheffing die je werkgever staat, het verschil tussen bruto en netto. Mijn man is voor zichzelf begonnen en we hadden geen zin halverwege het jaar de teruggave aan te passen maar hebben het geld wel apart gezet. Maar toch, als je het zo ziet staan, auw :(:eek:

19. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

Dec 2, 2009
    1,811
    687
    113
    Female
    Jr krijgt niet standaard een uitnodiging zodra je werkt. Er zijn dit jaar 8 miljoen uitnodigingen (dus verplicht aangifte moeten doen) verstuurd. Belasting kijkt meer of je iets moet betalen of terugkrijgt en als ze een van beide verwachten kan je een uitnodiging krijgen

20. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ah, dan moet ze zeker even bellen met de BD

Share This Page