belastingdienst achternaam perikelen

Discussie in 'De lounge' gestart door Wolkje85, 7 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wolkje85

Wolkje85 Fanatiek lid

8 aug 2011
    1.424
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi allemaal,
    Ik lig een beetje overhoop met de belastingdienstover mijn achternaam! Ben benieuwd of iemand dit ook heeft meegemaakt want ik vind de gang van zaken nogal vreemd!

2 jaar geleden getrouwd en de naam van mijn man aangenomen. Zeg even dat mijn meisjesnaam "appel" was en die van man "peer". Na de trouwerij werd ik dus aangeschreven door de gemeente en overheidsinstanties als mevrouw peer. Geen probleem dus.
    Nu hadden wij toen we samen woonden al een gezamenlijke rekening op naam van mevrouw appel en meneer peer. Een tijd geleden hebben we besloten een andere rekening te openen bij een andere bank omdat we daar ook de hypotheek etc hebben lopen. Dit was na de bruiloft.
    Die bank maakte van mijn naam automatisch mevrouw appel-peer, dus op naam van meneer peer en mevrouw appel-peer.
    Volgen jullie me nog? ;)

Nu wilde ik dus onlangs de uitbetalingen van de kinderopvang toeslag en de hypotheekrenteaftrek aanpassen naar dat nieuwe rekening nummer. Mijn man gaf het digitaal door en alles was direct gregeld.
    Ik wilde de wijziging doorgeven en kreeg een brief dat ik moest bewijzen dat deze rekening ook daadwerkelijk op mijn naam staat geregistreerd. Dit omdat bij de rekening blijkbaar de naamgeving stond op meneer peer en of mevrouw appel-peer en niet alleen op naam van mevrouw peer.

Dus ik moest aanleveren:
    - kopie paspoort (waar ik nog gewoon mevrouw appel heet, maar dit schijnt altijd zo te blijven)
    -uitdraai van de rekening waar mijn naam op staat zodat ik kan bewijzen dat de rekening ook echt op mijn naam staat).

Nu belde ik vandaag wanneer de wijziging zou worden doorgevoerd en ik mijn toeslagen betaald zou krijgen. En nu zeggen zij dat alles niet klopt....
    - rekening staat op naam van appel-peer
    - paspoort op naam van appel
    - en kijken ze in de basisadministratie dan zien ze mevrouw peer (aangezien ik naam van man gebruik in dagelijks leven)

Nu snappen zij dus niet dat ik getrouwd ben ofzo en zeggen dat alles niet klopt. En nu moet ik in de basisadministratie mijn achternaam laten aanpassen in appel-peer en alles opnieuw indienen en anders kunnen ze niets wijzigen!

Nu denk ik: er trouwen toch vaker mensen en die veranderen dan hun naam? Dus zo raar is het toch niet?

Ik bedoel: de naam in de basisadministratie staat ook op de rekening en een paspoort staat altijd op meisjesnaam. Dus dan zou het toch eigenlijk nooit mogelijk moeten zijn iets aan te passen? Ik vind het zo raar!

Snapt iemand mijn verhaal en hebben jullie hier ervaring mee?

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wat ik me heb laten vertellen toen wij trouwden in 2007, is dat de naam van je partner (als je die gaat gebruiken) alleen een gebruikersnaam is en dat officiele instanties als de Belastingdienst e.d. je 'eigen' achternaam (moeten) gebruiken.

3. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Heb ook zoiets soortgelijks meegemaakt.
    Maar dan niet met mijn naam maar met ons adres.

Wij kregen voor de oudste altijd netjes de KOT en toen de jongste
    geboren was wilden we dat ook gelijk voor haar regelen
    Kan maar geregeld zijn dachten we.
    Ze is in Oktober geboren en het lukte ons maar niet om het aan te vragen.
    Talloze keren gebeld maar geen resultaat,werden van het kastje naar de muur gestuurd.
    Inmiddels was het al Februari en de jongste ging naar het kdv.
    Eindelijk kreeg ik half April iemand aan de lijn bij de belastingdienst
    die wel de moeite nam om even verder te kijken.

Wat bleek er nu aan de hand te zijn,
    Wij wonen in President ........straat en de oudste was inderdaad daar ook ingeschreven bij de gemeente.
    Bij de jongste had de gemeente als adres Pres. ......straat aangemerkt.

Dus bij het aanvragen van de KOT ging het mis omdat het voor hen
    2 verschillende adressen waren.
    Wat wel vreemd was want de postcode was wel hetzelfde.

Toen dat eenmaal gewijzigd was kon het wel aangevraagd worden.
    We zaten toen inmiddels al in Mei.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

tjonge jonge....als je achter een bureau zit lijkt het wel of die hersenen verstoffen of zo...

Dit en het voorbeeld van TS moet toch heel simpel te begrijpen zijn???

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Maar had het niet mevrouw peer appel moeten zijn?

Misschien dat het daar fout gaat?

6. Joycey

Joycey Niet meer actief

Wat een stelletje fruitboeven allemaal daar, zeg! :x:D

7. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik krijg bij zakkelijke post Mijn meisjes naam gestuurd (terwijl mijn bedrijf genoteerd staat op de naam die ik aan nam toen ik trouwde namelijk die van mijn man) en de niet zakelijke post komt wel op mijn getrouwde naam binnen..
    Best apart!

Wat je eraan kan doen? Geen idee :(

8. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Ik zou eens navragen of de basisadministratie bij de gemeente wel goed is. Daar gebeuren ook vreemde dingen. Heb zelf eens meegemaakt dat de gemeente een verkeerde koppeling had gemaakt. Was een man getrouwd met een vrouw, die hij niet eens kende. En zijn eigen vrouw kwam niet voor in de GBA.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Wat jij zegt niet meegemaakt maar je zou daar altijd je meisjesnaam moeten houden voor officiele dingen mag je je mans naam niet gebruiken

10. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Volgens mij neemt de belastingdienst ook de gegevens uit het gemeentelijk register over?

11. Wolkje85

Wolkje85 Fanatiek lid

8 aug 2011
    1.424
    0
    0
    Noord Brabant
    @wendy: omg, dat is ook echt erg! Zouden zij toch ook moeten snappen zeg, dat dat hetzelfde adres is.

@edelweiss: het is idd mevrouw peer appel, ik had het even verkeerd getypt hier.

@loesjuh: haha goed plan, dat zal ik ook eens checken. Misschien ben ik daar wel getrouwd met meneer ananas :-D hihi

@ tuc: nou inderdaad, voor je paspoort mag dat dus niet en blijf je altijd je eigen naam houden. Bij de bank wilde ik peer maar mocht alleen mevrouw peer-appel (blijkbaar want dit hebben ze er automatisch van gemaakt). Maar de gemeentelijke administratie heeft mij dus staan als mevrouw peer, en zo wordt ik nu ook automatisch door de belastingdienst aangesproken.
    Maar dit zou betekenen dat ik nooit meer iets kan regelen bij de belastingdienst aangezien je voor alles een kopie paspoort nodig hebt en ik daar altijd appel blijf en zij zelf in hun administratie mij als peer hebben staan....

Nou ja, ik ga alles maar aan passen en dan eens kijken of ze het snappen en ik MN geld krijg. Loopt al aardig op zo!

12. Wolkje85

Wolkje85 Fanatiek lid

8 aug 2011
    1.424
    0
    0
    Noord Brabant
    Hahaha inderdaad!

13. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Heb je al een keer een nieuw paspoort aangevraagd na je huwelijk? Daar zou dan nl. e/v peer moeten staan.
    En volgens mij moet je bij de bank gewoon kunnen doorgeven dat je nevrouw peer bent.
    De belastingdienst gebruikt inderdaad de gegevens uit de basisadministratie, peer dus. Als je nog geen nieuw paspoort hebt, zou ik vragen of een kopie van de huwelijksakte genoeg is.

14. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek

Dit dacht ik ook..

15. KimK

KimK Niet meer actief

Toen mijn zus trouwde kreeg ze van de belastingdienst brieven met de achternaam van haar man, want zo stond ze ook in de GBA? Alleen op paspoort van haar staat haar eigen naam maar ook e/v met achternaam man. Zij heeft nooit problemen gehad. Maar alles staat ook op achternaam man. Bankrekening, gba, etc. Gebruikt ze allemaal hun familienaam (achternaam man) voor.

16. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.811
    4.050
    113
    In het gba kunnen zij zien wat je meisjesnaam is, wat de achternaam van je man is en wat jij hebt aangegeven over hoe jij je naam gebruikt (dus dat je de naam van je man gebruikt). Misschien zit het probleem in de tenaamstelling van de rekening want dat is anders dan wat jij hebt aangegeven (alleen je man zijn naam). Van de rest kunnen zij in het gba zien dat het klopt.

17. ikbenderweer

ikbenderweer Actief lid

4 apr 2013
    172
    0
    0
    NULL
    NULL
    ben in 2006 getrouwd, maar voor bd en dergelijke wordt ik altijd met mijn meisjesnaam aangeschreven, overigens ook door mijn werkgever. Op paspoort / id kun je kiezen of je e.v. .... erop wilt laten zetten , tenminste dat bleek toen ik deze vorig jaar onverwacht moest vervangen na diefstal.

18. Wolkje85

Wolkje85 Fanatiek lid

8 aug 2011
    1.424
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi dames, thanx voor alle reacties!
    Ik ga even kijken wat nu het handigste is: de tenaamstelling van de rekening aan laten passen of mijn naam in de GBA laten aanpassen.
    Komt dus vast wel goed!

Ik vond het gewoon zo stom dat ze zo moeilijk doen, zoals hierboven gezegd werd kunnen ze al mijn gegevens inzien en zien dat mijn paspoort nog niet is verlopen en daarom nog alleen appel bevat, dat ik getrouwd ben met peer en zijn naam gebruik in het dagelijks leven en dus ook zien dat de naam peer-appel klopt op de rekening.vooral omdat die rekening ook op naam staat van meneer peer, die volgens de GBA met mij is getrouwd.
    Vind t gewoon zo veel gedoe om iets stoms! Als ik op mijn paspoort al ev peer had staan, of de bank me netjes als mevrouw peer had geregistreerd op die rekening, dan was er niets aan de hand.

Maar goed, frustratie en hormonen. :-D

19. Wolkje85

Wolkje85 Fanatiek lid

8 aug 2011
    1.424
    0
    0
    Noord Brabant
    even een update: toch nog maar even teruggebeld naar de belastingdienst, want het bleef een raar verhaal.
    Nu zei de mevrouw die ik nu sprak dat het geen probleem was en dat zij niet begreep waarom haar collega heeft gezegd dat de stukken waren afgekeurd...
    Dus als het goed is krijg ik binnen nu en 10 dagen een brief waarin ze bevestigen dat het inderdaad allemaal is geregeld.
    Ik ben benieuwd!

20. Wolkje85

Wolkje85 Fanatiek lid

8 aug 2011
    1.424
    0
    0
    Noord Brabant
    Oké, gisteren weer gebeld door belastingdienst: ik had bewijsstukken ingeleverd die niet goedgekeurd zouden zijn.
    Dus weer het hele verhaal uitgelegd en ook gezegd dat de collega vorige week zei dat alles goed was. Kijkt de dame nog even alles na in het systeem, zegt ze: oh ik zie dat alles toch wel akkoord is. En de brief is al onderweg....
    Waarom bellen de dan om te zeggen dat het niet goed is? Die hebben het echt niet op een rijtje daar, Haha!

Thuisgekomen kijkt man op rekening en ziet dat het geld al is overgemaakt, op het juiste nummer. De brief is overigens nog niet gearriveerd :D

Deel Deze Pagina