Belastingaangifte oer 2025 duurt nog even maar ik wil nu alvast wat dingen uitzoeken/weten Ik heb hier totaal geen verstand van dus hopelijk weet iemand hier het antwoord op mijn vragen... Mijn jongste dochter moet dit jaar een beugel. Vroeger dan gepland dus de aangevraagde verzekering vergoed de kosten helaas nog niet omdat we nog in de wachttijd zitten. Per 01- 01-2026 gaat hij in. Nu begreep ik dat ik de kosten die ik hiervoor dit jaar maak, volgend jaar van de belasting over 2025 kan aftrekken. Bedrag wat boven de drempelinkomen uitkomt. Mijn drempelinkomen ligt rond de €660. 1. Stel dat die kosten €1500 zijn. Dan mag ik €1500 - 660= €860 indienen? 2. Ik heb eind 2024 nog een rekening van de ortho gekregen a €550 van m'n oudste. Deze werd niet meer door de verzekering vergoed dus de kosten waren voor mijzelf. Deze heb ik in 2025 betaald. Mag ik deze kosten dan ook bij de zorgkosten van 2025 tellen en indienen?
Volgens mij moet je flink bedrag aan zorgkosten hebben gemaakt voordat je deze kosten mag aftrekken. Op zich ook wel logisch anders kun je je beter niet verzekeren maar het bedrag ieder jaar gewoon declareren bij je belastingaangifte.....
Kosten in het jaar, voor zover je over de drempel komt kun je aftrekken. Vroeguh was dat de leukste post toen ik bij de Huba zat, toen was die drempel een stuk lager en haalde menige oudere met AOW en klein pensioentje met gemak die drempel. Tot aan de vaccinaties en voer van de officiële geleidehond aan toe en de kruidvat batterijtjes van een hoortoestel (onderhoud hulpmiddel ) Als je informatie nodig hebt even op de help functie drukken in je aangifte als je bij dat stuk bent (destijds F1) dan heb je alle relevante en actuele regels van 2025 bij de hand. Voor nu alle bonnen omtrent ziektekosten bewaren (zekerheidshalve ook afsprakenkaarten en parkeerkwitanties voor reis/parkeerkosten). Weggooien, mocht het niet meer relevant blijken, kan altijd nog. De schoenendoos verzamel methode werkt vaak erg goed hiervoor.
Je mag de kosten idd opvoeren. Je vult hele bedrag in. Drempel wordt er door hun afgehaald. Factuurdatum is leidend, niet de betaaldatum
Klopt wat je aangeeft, als jouw drempel 660,- is mag je alles daarboven opvoeren ter aftrek. echter kan je gewoon al je kosten opgeven, de belastingdienst betekend dit zelf. Nee de factuur welke als factuurdatum 2024 heeft mag je niet aftrekken in 2025, maar wel eventueel in 2024.
De belastingdienst rekent zelf met die zorgdrempel, dus je kan alle kosten opgeven zonder dat je zelf een bepaald bedrag er hoeft af te halen. Houd er wel rekening mee dat je alle facturen een x aantal jaar moet bewaren. Zelf heb ik ooit een jaar later in december een controle gehad. Mocht je vragen hebben, gewoon de belastingdienst bellen, daar waren ze bij mij toendertijd ontzettend behulpzaam en gaven ze zelfs tips over andere zorgkosten die ik ook mocht aftrekken.
Nou ja, zoals ik het nu begrijp heb ik een drempelinkomen van rond de €660. Dat is het gedeelte wat ik niet in mag dienen. Alles daarboven blijkbaar wel. Wat dan aan de regels voldoet. Je kan niet zomaar alles indienen. En in geval van een beugel en wat andere zorgkosten zit je zo aan een flink bedrag.
Je moet wel alles indienen, zoals hierboven beschreven werd haalt de belastingdienst automatisch die 660 euro er vanaf. Als je die niet indient blijft er minder over en dat is zonde!
Vraag 1: nee je moet alle kosten indienen, dus 1500. Van die 1500 worden er 1500 - 660 =840 vergoed. Als je 840 indient krijg je maar 840 - 660 vergoed. Vraag 2: nee die horen bij de zorgkosten van 2024.
Het moment van betalen van de factuur is bepalend in welk jaar je de kosten mag opvoeren. Stel je ontvangt op 15-12-2024 een factuur en betaalt deze op 14-01-2025, dan mag je kosten in de aangifte van 2025 opvoeren. Zie ook https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/voorwaarden_aftrek_zorgkosten