Alimentatie vraag.

Discussie in 'De lounge' gestart door knap, 7 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. knap

knap Niet meer actief

In 2004 ben ik gescheiden van mijn partner. Hier bij is vast gesteld dat mijn partner een xx x bedrag per maand moest betalen.

Hij heeft verschillende schulden op gelopen hoe doet er even niet toe. Maar vorige week heeft hij groen licht gekregen voor drie jaar schuldsanering.! Allemaal leuk en aardig voor hem. Maar nu komt het probleem. Zijn bewind wil/moet een nihil verklaring gaan aanvragen bij de rechter. Je raad het al ze willen aan mijn kinderalimentatie zitten!
    Nu krijg ik voor al te horen dat hij waarschijnlijk deze nihil verklaring gaat krijgen en de betalingen dus voor minimaal drie jaar gestopt gaan worden.

Weet je we hebben een fijn contact om de kinderen. Dochter is later geboren we hebben een lat relatie. Hij is me maatje partner maar we wonen niet samen. Door dat hij al die schulden heeft leeft hij op een kamertje ergens en ontvang ik hem al tijden hier in huis voor de kinderen. Ze zijn niet verantwoordelijk voor de daden van hun ouders( vader). En wil ook het vel niet over zijn neus trekken en zal ook niet tot het uiterste gaan om die alimentatie te kunnen ontvangen! Maar ik voel me (genaaid) heb het niet slecht met mijn wia en toeslagen red ik het net. Die alimentatie was een extraatje voor de kinderen. En het word gewoon steeds krapper om rond te komen. Volgend jaar gaat de oudste naar het voordgezetonderwijs dus daar gaan ook extra kosten voor lopen!

Dus in hoe veren kunnen ze idd er aan zitten! Aan die alimentatie.?
    Wat zijn mijn rechten( ondanks ik er niet voor gaat vechten)

Ik snap als iemand denk waarom ga je er niet voor vechten maar dat komt omdat ik het gewoon niet wil! Zie hem liever uit eindelijk uit de schulden komen dan het vel over zijn neus te moeten trekken. Maar mag me er wel rot onder voelen. :):):)

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    tegenwoordig weet ik dat er als er genoeg inkomen is er wel gewoon allemetatie betaald kan worden, hoe of wat exact weet ik niet maar dat lees ik wel steeds vaker, alleen hoe je dat voor elkaar moet krijgen geen idee, daar heb ik geen verstand van.
    ik zou even gaan googlen erop, dan kan je wel aardig wat info vinden.

3. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Zover ik weet, mn vriendin zit in een soortgelijke situatie, haar ex ook in schuldsanering maar heeft nu een baan en krijgt zij gewoon allimentatie voor haar kids.

Ik weet niet of jouw ex werkt?
    Volgens mij had het daar iets mee te maken, ik kan het evt navragen.
    Maar ik weet ook dat zij contact heeft met het LBIO.

4. knap

knap Niet meer actief

Hij werkt heeft een full time baan. Rond de 1600 euro per maand. En daar is toen ook die alimentatie op gebaseerd geweest.

5. lioness74

Dan weet ik bijna zeker dat jij gewoon allimentatie moet kunnen ontvangen.
    Tenminste bij mijn vriendin wel.
    En je kunt altijd het LBIO bellen voor informatie en advies.

6. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    De alimentatie kan inderdaad op nihil gezet worden, en hoeft jouw partner dus 3 jaar geen alimentatie te betalen. Heel vervelend, wat ik overigens ook vreemd vind. Naar mijn mening zouden ze deze kosten net zo moeten behandelen als huur en ziektekosten. Maar wie ben ik?

Wel kan een rechter, bij een hoog inkomen, besluiten dat betreffende partij wel alimentatie blijft betalen. Al dan niet in mindere mate.

Al heb ik zo'n idee dat hiervan geen sprake zal zijn in jullie situatie, gezien bewindvoerder al aangeeft een nihil verklaring aan te willen vragen.

7. knap

knap Niet meer actief

Ben er ook bang voor. Las net bij het Lbio en daar kreeg ik ook een vermoede dat het echt stop gezet gaat worden. Kijk ik ga er niet voor vechten. Maar vind het wel heel erg jammer. Hij heeft die schulden gemaakt en ik en de kinderen zijn eigenlijk de dupe daar van. Niet dat ik nu boos op hem ben maar wel heb ik zo iets van tja waarom moeten bijvoorbeeld mijn kinderen met nog minder te besteden de dupe er van worden.
    Ach nu ga ik toch klagen. Vind het gewoon heel erg jammer! Maar er zal niks anders op zitten. :(

Het lijkt nu als of ik me er makkelijk bij neer leg maar dat is niet zo. Maar heb er niks aan om me kwaad er om te gaan maken de situatie is nu een maal zo en zal zo nog wel even blijven. :(

8. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Nee joh, ik vind het juist wel tof hoe je reageert..
    En de situatie is nu eenmaal zoals die is, daar kunnen jullie niets meer aan doen, vooral niet na een rechterlijke uitspraak. Maar dit is natuurlijk hartstikke vervelend!

Ik ben even gaan googlen voor je, en lees al over nieuwe richtlijnen..
    Dat er een vrij te laten bedrag bestaat van maximaal € 138 per kind. Dit artikel dateert uit 2010, dus weet niet hoe relevant dit nog is.

Maar misschien dat er toch nog wat uit te halen valt, en is de bewindvoerder gewoon niet helemaal goed op de hoogte van alle regels. Niet zo heel vreemd hoor, want er zijn en heeel veel en die veranderen ook steeds weer.

9. knap

knap Niet meer actief

Dank je. Kreeg/krijg het maar voor een kind voor het andere kind was ik nog niet eens begonnen om het te krijgen omdat hij toen al dik in de schulden zat. Ik had zo iets van oke deel het wel in twee dat bedrag en beschouw het voor twee.:). En het is minder dan die 138 euro die jij noemt. Maar ja wel bedankt voor het helpen mee zoeken. Omdat het ergens diep van binnen gewoon als onrecht vaardigheid voelt. :):)

10. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Zie ook alweer dat dit onwettig is verklaard omdat dit in strijd zou zijn met de faillissementswet, sorry!
    Ik het niet mogelijk dat hij meer gaat verdienen, meer werken ofzo?

11. lioness74

Kijk je hoeft er niet voor te gaan vechten of ruzie om te gaan maken, maar ik zou als ik jou was toch eens ff uitzoeken wat je rechten zijn.
    Net wat je zegt: het is jullie schuld niet en kinderen kosten nu eenmaal veel geld, zeker als ze naar de middelbare school gaan!

Je erbij neerleggen kan altijd nog, maar ik zou er toch wel het fijne van willen weten.
    Net als bij mn vriendin: die heeft toch ondanks alles nog allimentatie en dr ex heeft ex torenhoge schulden.

12. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Hmmm, nu voel ik me rot over mijn positieve berichtje..
    Maar misschien dat er altijd over te praten valt?

Misschien dat hij iets op een andere manier kan compenseren. Misschien dat je ook eens in gesprek kunt gaan met de bewindvoerder, zodat je kan informeren naar mogelijkheden?

13. knap

knap Niet meer actief

Geeft niet. Heb me er ergens al bij neer gelegd ondanks mijn post. Denk ga toch eens rond kijken en snuffelen.

14. lioness74

Groot gelijk meid ;).

15. knap

knap Niet meer actief

Dank je daarom poste ik eigenlijk ook dit. Van volgend jaar gaat mijn zoon me nog meer kosten. En was dat stukje brood nodig. En snap zeker jou berichtje. Van meid ergens moet je toch voor je rechten op komen( kinderen). En klinkt dubbel ( je er bij neer leggen) maar diep van binnen heb ik iets van :x:x:x. Mijn eerlijke gevoel er in dan.

Maar wat ben ik blij dat ik in 2004 officieel van hem gescheiden ben. De reden dat hij nu deze problemen heeft is de reden geweest waarom ik uit eindelijk wilde scheiden. En dat heeft niks met houden van te maken maar alles er mee te maken. Dat ik niet de financiële put met hem wilde in gaan. Omdat ik toen alleen mijn zoon nog had zo iets had van. Mijn kind moet niet gaan leiden onder ( het probleem van zijn vader). :( Wat is het soms moeilijk allemaal.
    En klinkt gek ben voor de rest blij dat hij er emotioneel/fysiek wel voor de kinderen is.

16. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Ik vind je reactie heel realistisch en menselijk. Maar ik zou het toch goed uit gaan zoeken of laten zoeken. Je ex gaat nu de schuldsanering in en krijgt een minimaal bestedingsbudget. Het overige gaat naar de schuldeisers. Als jij er voor gaat vechten krijgt je ex niet zozeer minder, maar de schuldeisers wel. Met je alimentatie vind ik je persoonlijk ook onder de schuldeisers vallen.

17. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Als eerste respect hoe jij het belang van jullie kinderen voorop stelt, petje af!

Wat betreft de allimentatie dat weet ik niet. Misschien kun je de juro foon is raadplegen.

Deel Deze Pagina