Dat klopt. Een van de criteria is dat er een inwonend kind is onder de 18 jaar. Dan ben je elkaars toeslagpartner. In het geval van TS haar zus: Pas gaan samenwonen in januari, zus heeft een kind onder 18 die inwonend is en vriend is daarom toeslagpartner. Als je nu bij elkaar gaat wonen wordt het hele jaar berekend en moet je alles terugbetalen wat je teveel hebt gekregen over het hele jaar. De belastingdienst houdt de datum van de inschrijving van het GBA aan. Dus ook al gaan jullie samenwonen en geef je op de BD aan dat je per 1-1-16 samenwoond, als je vriend al in december 2015 bij je staat ingeschreven geldt die datum!. Geef nu een wijziging door ivm de termijn van 6 weken. Geef aan op toeslagen.NL dat de situatie per 1-1-2016 gaat veranderen. Kies de optie samenwonen en volg dan de instructies. Hou de datum van 1-1-2016 aan en het jaarinkomen van 2016 baseer je op beide inkomens. Dan is er niets aan de hand. Denk aan eventuele 13e maand en vakantiegeld of bonussen. Schat het inkomen van TOESLAGEN altijd HOGER in, maar schat bij de inkomstenbelasting het JUISTE bedrag in, dus niet meer of minder.
Eigenlijk is het toch best gek dat 1 maand ervoor zorgt dat je het hele jaar terug kan betalen terwijl je alle andere maanden wel gewoon recht had op toeslagen.
De BD is sowieso gek maar dat ter zijde. Het komt omdat de BD gebruik maakt van een verzamelinkomen per jaar en op basis daarvan berekend.
Uw echtgenoot of geregistreerde partner is uw toeslagpartner. Staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven? Dan telt uw toeslagpartner niet mee voor de huurtoeslag. Quote vd belasting site
Nou.. Ik ben in augustus weer gaan samenwonen, ook netjes doorgegeven en ik heb tm juli wel recht op (hogere) toeslagen. Ten minste, ik heb keurig een brief gekregen dat alle wijzigingen verwerkt waren, moest van 1 toeslag terug betalen omdat de wijziging te laat doorkwam, dus kreeg nog 1 maand de 'oude' toeslagen. Ik mag er toch wel vanuit gaan dat ik van de rest dan ook gelijk een rekening gehad zou hebben..
Dus ook als je het halverwege het jaar al doorgeeft? Lekker dan. Had dan liever meteen de rekening gehad.
Wij wonen sinds 28 aug. samen en hebben een kind dus zijn we zowel toeslagpartners als fiscaal partner. Alles wat ik dus kreeg na 28 sep tot aan nu kreeg ik van de week de rekening van om dat allemaal terug te betalen aangezien we met het inkomen van mijn vriend boven de norm zitten voor uberhaupt een toeslag. Ik kreeg het volledige aan KGB (340 euro) en 79 euro zorgtoeslag. Wij kunnen nu dus in totaal bijna 1000 euro terug betalen. Laat mij je een tip geven. Stop alles wat je kunt stoppen en kijk pas als je samenwoont waar je recht op hebt of zet alles op een rekening apart. Als je boven de 29.000 (en nogwat) zit en je hebt geen recht op toeslagen dan moet je dat terug betalen vanaf het moment dat je bent gaan samenwonen. Doe dat opzeggen op tijd want ze zijn niet zo vlot bij de belastingdienst. Kgb had ik al opgezegd in juli maar kreeg alsnog wat uitbetaald dus tsja, dat kon terug.
Overigens kijken ze niet naar het hele jaar hoor wat ik hier las, en ook niet in alle gevallen ben je een toeslag of fiscaal partner. Ik heb eerder samengewoond met een ex (zonder kinderen) en was er niets aan de hand maar omdat vriendlief en ik samen een zoon hebben (die hij heeft erkend) zijn wij automatisch toeslagpartner en fiscaal partner bij samenwonen. Ze kijken vanaf de datum van samenwonen.
Inderdaad. Ik moest via de belastingdienst het inkomen van mijn vriend doorgeven. Dit hadden zij nog niet van hem omdat hij uit België komt. Ik werk zelf niet en mijn bijstand werd met samenwonen dus ook stopgezet. Aan de hand van die gegevens die wij doorgaven hebben we uiteindelijk de brieven gehad van terugbetaling van de kgb en zorgtoeslag. Omdat wij met het inkomen van vriendlief net op de 30.000 per jaar zitten en dus geen recht hebben op toeslagen. Huurtoeslag hadden we al niet. Dit is berekend vanaf 28 augustus, de dag dat wij het huurcontract tekenden.
OK, ik schrok nl al. Als ik nu nog moet terugbetalen vanaf januari is dat toch enkele duizenden euro's.
Vanaf welk moment zijn wij toeslagpartners? Ik lees hier dat je dus ook voor een gedeelte van het jaar elkaars toeslagpartner kan zijn. Dus niet perse altijd een heel jaar. In mijn situatie ga ik daar ook vanuit. Ergens volgend jaar (wanneer zijn huis verkocht is) komt mijn vriend definitief bij mij wonen en pas vanaf dan moet ik alle toeslagen stop gaan zetten. Dan staat hij namelijk op hetzelfde adres als mij ingeschreven én we hebben samen een kind, dus dan zijn we toeslagpartner.
Ze moet dan alles terug betalen... Dus wachten mey samenwonen, januari gelijk bellen rn de toeslagen stoppen en dan pas gaan samenwonen
Nee dat is dus echt niet het geval. Zei ik ook al toen ik de belastingdienst belde, ik schrok al van 600 euro (terwijl ik al bijna 500 had terugbetaald) het zou toch wel vreemd zijn he, voor augustus hadden vriendlief en ik zogezegd "niets met elkaar te maken" dus dat rekenen ze echt niet mee. Het is niet zo dat jij vanaf januari al je toeslagen moet gaan opsparen of stopzetten voor het geval je misschien gaat samenwonen ergens later in het jaar. Of dat in ons geval mijn vriend opeens op zou draaien voor alle terugbetaalde toeslagen vanaf januari tot aan nu. Da's natuurlijk kolder. Je bent zoiezo toeslagpartner EN fiscaal partner wanneer je een kind hebt samen. Als je gewoon gaat samenwonen en verder niets hebt geregeld wat betreft papierwerk is er ook niets aan de hand. Dan kun je desnoods huisgenoten zijn. Wij dachten ook dat je het beste in januari kon gaan samenwonen maar dat is dus niet het geval. Wel tijdig toeslagen stopzetten of gewoon opzij zetten dat als ze erom vragen je het hebt klaarstaan. Met onze belastingaangifte begin volgend jaar zullen ze definitief kijken wat het inkomen van ons is. Het bedrag van 30.000 hebben we grof uitgerekend.
Toen wij vorig jaar november boven de grens uitkwamen moesten we wel van het hele jaar terugbetalen. Ja dat was echt heel erg, kan me er nog kwaad over maken. Hoe kan dat nou?! Edit: wij waren wel al toeslagpartners. Even wachten met samenwonen dus!
Dat is nu het fijne *kuch* en lekker duidelijke van de BD. Woonde jullie al samen? Waren jullie getrouwd? Geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract, kinderen e.d.? Dat zijn allemaal zaken die bepalen of je van alleen toeslagpartner of fiscaal partner naar een of beide zaken gaat. Ik kreeg toeslagen, mijn vriend niet. Zoonlief is geboren in dec 2013 maar wij hadden niets met elkaar te maken op dat gebied omdat we niet samenwoonde. Dus dat kwam pas vanaf 28 aug van dit jaar. Een aantal jaren geleden heb ik 3 jaar samengewoond met mijn ex. Beide kregen toeslagen (zorgtoeslag) Geen kinderen, geen samenlevingscontract e.d. Niets. Ex werkte fulltime, ik parttime. En toch hoefde wij niets terug te betalen. Het kan soms een heel kleine verandering zijn in iets wat je niet doorhebt wat grote, vooral financiele gevolgen kan hebben.