Als je alleen door het krijgen van een kind elkaars toeslagpartner wordt hoef je idd niet het hele jaar terug te betalen...dat zou wat zijn ook lastig te plannen om allemaal een kind in januari te krijgen Maar met samenwonen oid kan het anders zijn.
Ik zou dan pas per 1 Januari gaan samenwonen, en niet nu al. Ze berekenen de toeslagen over een heel jaar.
Zou van de zotte zijn! Per 1 januari ziek worden anders past je zorgverzekering niet. Per 1 januari je liefje selecteren anders komt de belastingdienst achter je aan. Wat mag wel?
Mijn schoonzusje zat met hetzelfde probleem. BD had het als volgt uitgelegd: Voor de periode dat je elkaars toeslagpartner bent geldt het hele jaarinkomen, ook al woon je maar een paar maanden samen. Dus je woont samen tussen september en december, dan wordt het hele jaarinkomen van jullie beide meegerekend, voor toeslagen in die periode. Niet voor de periode dat je niet samenwoonde.
Dit klopt idd. Probleem is wel dat wanneer een van jullie een kindje heeft, je automatisch toeslagpartner bent omdat je een kindje jonger dan 18 in huis hebt. Het hoeft dan geen kindje van jullie samen te zijn. Als je gaat samenwonen dan wordt vanaf dat moment zijn salaris bij het jouwe betekend. Dit zou kunnen betekenen dat je dan boven de grens komt en dus alles moet terug betalen. Want als je maar net boven de grens uitkomt heb je geen recht op toeslagen en betaal je alles terug.
Maar toch niet over de periode dat je niet samenwoonde? Dat is hoe zij het heeft begrepen. Als dat toch wel het geval is, zal ik haar zeggen dat ze nog een keer moet navragen.
Volgens mij wordt je inkomen aan het eind van het jaar opnieuw berekend en wordt aan de hand daarvan bepaald of je zus teveel toeslagen heeft gekregen.. Ze moet ze dus wel nu stopzetten als ze weet dat ze teveel inkomsten gaat krijgen. Ik kan me eigenlijk nie voorstellen dat ze de toeslagen van de maanden dat ze wel alleen was moet terug betalen omdat ze in november gaat samenwonen...hou er evt wel rekeing mee dat ze wat moet terug betalen!
Wij zijn toeslagpartners geworden door het krijgen van een kind samen en konden over het hele jaar zorgtoeslag terugbetalen toen, hoe het met andere toeslagen zit weet ik niet die hadden we niet
De grens jaarinkomen voor 1 persoon is 20.000 (nog wat) en voor 2 verdieners 29.000 (nog wat). Stel dat je in oktober gaat samenwonen dan telt zijn jaarinkomen voor oktober, november, december mee. Dit wordt opgeteld bij dat van jou en dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat je boven die grens van 29.000 uitkomt. Als dat zo is moet je van het hele jaar terug betalen. Is dit niet zo dan niet maar dan alleen het teveel ontvangen van die maanden. Mijn broer heeft naast zijn werk in december een vriend geholpen die een eigen kroeg had. Hierdoor kwam hij met 200 euro boven de toeslagen grens en moest toen van het hele jaar zorg en huurtoeslag terugbetalen.
Dat eerste is dus niet waar. Dan heb je alleen in oktober nov dec kans dat je minder of geen recht hebt op toeslagen. Dat van je broer klopt wel.
Dat klopt toch niet, want dat hoeven wij ook niet. Terwijl vriendlief en ik samen dit jaar een inkomen hebben van 37.000 (uitkering en loon) Ik hoef echt alleen maar vanaf aug. terug te betalen.
Even namens mijn vriend die fiscalist is (en die dus belastingrecht heeft gestudeerd) Ik heb het even uitgezocht aan de hand van de wet. Je bent voor toeslagen al partner op het moment dat je als 2 meerderjarigen samenwoont en een van de twee heeft een kind. Voor de Inkomstenbelasting is het zo dat je pas partner bent als je minstens 6 maanden samenwoont. Voor toeslagen ben je dit gelijk, met terugwerkende kracht over het gehele jaar. Dit betekent dat jullie inkomen bij elkaar op wordt geteld en de toeslagen worden herberekend. Het zou in dit geval economisch makkelijker zijn om pas op 1 januari samen te gaan wonen.
Dit klopt wel als een van beide een kind heeft je bent dan nl direct toeslagpartner. Je moet daarbij wel over de grens van twee personen komen. Heb het van dichtbij meegemaakt en ook via mijn werk mee te maken gehad.
Klopt. Ik heb dit namelijk zelf nagevraagd bij de Belastingdienst vorig jaar en die gaven ook aan dat je dan toeslagpartner wordt en dit over het hele jaar wordt berekend omdat ik een minderjarig kind heb. Als het alleen om samenwonen zou gaan dan zouden er andere regels gelden en heb je te maken met een samenwoondatum, iets van voor of na 1 juli.
Dat kan ik niet zeggen, weet niet hoe jullie situatie is. Het zou kunnen dat jullie dan niet boven die grens uitkomen of dat het met de definitieve aanslag herberekend wordt. Dit is ook alleen van toepassing bij 1 of meerdere inwonende kinderen onder de 18 jaar.
Ja die hebben wij En we komen zeker boven de grens. Ten minste vanaf de samenwoondatum. Maar de belastingdienst heeft het vanaf die datum gerekend. Mmm. Nou ja we zien t wel, kan er nou toch niks aan veranderen.
Wat onduidelijk allemaal, zoveel verschillende antwoorden. Ik heb het mijn sz nog eens nagevraagd en volgens haar heeft de BD haar nadrukkelijk gezegd dat het jaarinkomen van de nieuwe toeslagpartner géén invloed heeft op de maanden dat ze alleen woonde. Wel wordt het hele jaarinkomen meegerekend van de partner, maar dan over de periode dat ze samenwonen. Wat wel kan is als je zélf later in het jaar boven de grens gaat verdienen, je het hele jaar terug moet betalen. Wat ook kan zijn is dat je al samenwoonde maar later in het jaar pas toeslagpartner werd. Door trouwen, huis kopen etc. Dán is het met terugwerkende kracht vanaf de datum dat je al samenwoonde. Ze kijken dus alleen naar de datum dat je samen bent gaan wonen.
Nou met zorg toeslag dus wel. Wij waren geen toeslag partners (woonden samen maar geen huwelijk contract en kinderen die ingeschreven stonden want dochter van vriend stond toen in geschreven bij haar moeder) en in augustus is onze zoon geboren. Ik de belasting bellen ja dan moet je je toeslagen stop zetten vanaf het moment dat uw kind geboren is. Nou ik per 1 augustus zorgtoeslag gestopt. Maar mocht mooi alles terug betalen van het hele jaar. Samen hebben wij nergens recht op (ja toeslag van het kdv) dus dat gezeur hebben we nu niet meer haha