Hoi, Wij gaan in mei een weekje naar Turkije. Nu twijfelen of we all-inclusive moeten gaan zitten of juist een klein en knus appartementencomplex moeten kiezen. Mijn voorkeur gaat naar het laatste uit en daarom zou ik graag willen weten wat het kost om uit eten te gaan in Turkije. Wat ben je gemiddeld kwijt aan een 3-gangen-menu? En wat rekenen ze voor kindermenu's? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. En wat moet ik dan zeker een keer gegeten hebben als ik daar ben?
Dat ligt er helemaal aan wat je gaat eten en vooral waar. De restaurants met menu's in vijf talen zijn op toeristen gericht en dus duurder (en vaak ook veel minder lekker met hun standaard gerechten). Maar er zijn ook plaatsen waar je voor 3 YTL (minder dan een euro) een prima broodje met döner kan eten en dan krijg je er nog ayran (yoghurtdrank) bij ook. En daartussen zit van alles. Als ik kijk wat eten in ons favoriete restaurant in Alanya kost, dan zou ik ongeveer voor een gezin inclusief drinken en alles op 100 YTL (30 euro) rekenen. En dan heb je echt goed gegeten.
En dan dus niet op de toeristenroutes gaan eten, maar meer gaan zoeken in achterafstraatjes. Veel lekkerder, traditioneler en ook veel goedkoper.
Mjammie ... heb er nu al zin in! Ik denk dat we lekker op restaurantjesjacht zullen gaan. Geen all-inclusive!
Gewoon kijken (of vragen) waar de lokale bevolking uit eten gaat. Dat is vaak lekkerder, traditioneler, veel gastvrijer vaak, goedkoper en leuker dan de toeristische restaurants.
Veel hangt natuurlijk af van hoe je je vakantie ziet. Als je alleen maar een week van het hotel naar het zwembad of 't strand trekt en terug, dan kan je beter all-in nemen. Als je echter uitstappen plant te doen, stadjes wenst te bezoeken enzovoort, dan zou ik eerder voor dat appartementje gaan. Want dan ben je toch bijna nooit op etenstijd in 't hotel. Ik verkies zelf het tweede. Maar er zijn mensen die een andere definitie aan vakantie geven.
Met kleine kinderen zou ik wel all in gaan. De toeristen restaurants zijn duurder en kwa smaak breed. De lokale keuken is wel degelijk anders als wat hier in de super als 'authentiek Turks' word verkocht. Je moet daar wel van houden. Ik ga graag naar Turkije maar vind de lokale keuken beperkt lekker. Sommige dingen ben ik dol op maar veel lust ik en mijn partner niet. Ik ben verder geen lastige eter, lust veel en probeer in elk land waar ik kom de lokale keuken, maar Turkse keuken is niet geheel aan mij besteed. En daarnaast ben ik niet zo van het achteraf eten in een land waar je een DTP en hep a vaccinatie moet halen.
Ik denk dat je dan ook moet kijken naar welke plek je toe gaat. Is het heel toeristisch? Ik kan mij herinneren dat wij in ergens in Turkije waren, waar weinig échte Turkse restaurantjes waren. En de paar die wij wel tegen kwamen, waren altijd leeg. De all inclusief formule overheerste daar. Ik heb daar namelijk veel spaghetti/pizza gegeten, omdat dit het 'meeste' aanbod was buiten ons hotel. Terwijl in ons hotel wel iedere dag een Turks gerecht werd gemaakt.
Ik heb een tijdje in kusadasi geleefd maar daar gingen we zelden tot nooiit uit eten... Was prijzig en te gewoon...ik bedoel meer weinig uit de echte turkse keuken,was echt toeristisch. Wij gingen altijd een kwartier daar vanaf met de auto naar een dorpje waar ze een erstaurant hadden voor de Turken zelf...oooh wat was dat heerlijk zeg,fles raki erbij met watermeloen en echt eten zoals het daar hoort. Wat het koste weet ik zo niet maar duur was het niet... Ook zijn er van die stalletjes langs de weg waar ze de schapen slachten en het vlees super vers en lekker is..daar heb ik voor weinig heerlijk geheten en gezellige dagen gehad.
Ik vind Turkije sowieso een land waar je geen All inclusive moet nemen. Het is zo'n prachtig land en kan je zoveel meer bieden dan het zwembad en het hotel. Dus nee ik zou geen All in nemen en gewoon lekker overal gaan eten.