Hallo dames! Ik heb al zitten spitten op dit forum, maar vind nergens een goed antwoord op mijn vraag, dus dan maar zelf een topic openen... Ik ben sinds 28 april met verlof (6 weken van te voren), ik ben op 9 juni uitgerekend. nu is mij 2 weken geleden medegedeeld dat mijn contract voor bepaalde tijd niet verlengd wordt per 1 juni, i.v.m. dat het slecht gaat in het bedrijf door de crisis. Mijn contract loopt dus af in mijn verlof en voor mijn bevalling. Nu loopt mijn zwangerschapsuitkering gewoon tot eind augustus door...alleen neemt het UWV de betaling over, omdat mijn werkgever dat gaat melden bij het UWV. Nu heb ik zelf met het UWV gebeld om te vragen wanneer ik dan het proces van een WW-aanvraag in gang moet zetten, maar die vrouw was nogal vaag en wist het zelf ook niet zo goed. Ze ging ervan uit dat ik dat pas hoef te doen na afloop van mijn verlofuitkering en dan minimaal 4 weken voor afloop tot uiterlijk op de laatste dag. Maar ik vraag me af of iemand dit al eerder heeft meegemaakt en of het ook mogelijk is om mij nu al in te schrijven bij het Werkbedrif en aan te melden voor een WW. Of kan dat echt pas als mijn bevallingsverlof afloopt? Ik zou het namelijk liever nu regelen, omdat ik straks met die kleine zit en nog helemaal niet weet wanneer ik weer op de been ben na de bevalling en of ik dan al energie genoeg heb om dit allemaal te regelen... Beetje lang verhaal, maar heeft er iemand ervaring met zoiets? Op de site van het UWV vind ik ook geen goed antwoord...
je kunt nu al beginnen met een ww uitkering aanvragen. dit wordt een vroegtijdige ww genoemt en wordt niet aangeraden. Als je nu namelijk al begint met aanvragen blijft je aanvraag eerst op de plank liggen met het risico dat het vergeten word. Je moet namelijk allerlei gegevens op sturen die je nu nog niet hebt omdat je die zelf nog moet krijgen, denk dan aan loon stroken , betaalspecificaties, ontslag brief ed. Het beste kun je je ww aanvraag doen tussen 3 weken voor de einddatum van je verlof en de einddatum van je verlof. Dan ben je nog mooi op tijd en loop je niet het risico dat je aanvraag vergeten wordt. je inschrijven als werkzoekende bij het cwi / werkbedrijf kan nu al wel. dan wordt je al op de hoogte gehouden van actuele vacatures ed. Zowel je inschrijven als werkzoekende als een ww aanvragen gaat via de site www.werk.nl Hoop dat dit een beetje een antwoord is waar je wat mee kunt.