jij hebt gewoon recht op die algemene heffingskorting als je niet of nauwelijks werkt,en zo zijn er nog meer kortingen waar jij (jullie) wel recht op hebben... mijn man werkt ook als zelfstandige en betaald ook vies veel elk jaar weer aan maar toch heb je recht op de alg. heffingskoring, kinderkorting, mss aanv.kinderk. dus tja je boekhouder weet heus wel wat ie moet invullen lijkt me niet dat jij hem op bepaalde dingen zou moeten wijzen dus ik neem aan dat jullie dat al jaren gewoon terugkrijgen anders wordt het toch tijd om een andere boekhouden te nemen....
voor 25 euro doet onze boekhouder dat. Klein bedrag betalen en flink bedrag terug krijgen. Echt het is bij mij meestal een paar honderd euro
Als jouw man eigen ondernemer is en een boekhouder heeft, is het wellicht aan te raden dat deze jullie aangiften gezamelijk doet. Dit heeft als voordeel dat hij dan het inkomen en vermogen optimaal kan verdelen zodat jullie samen zo min mogelijk belasting betalen. Het vermogen van jouw man is van belang voor de verschuldigde belasting in Box 3 (sparen en beleggen). Je moet in ieder geval bij het invullen van de oude jaren kijken naar de aangifte van je man en daarbij kijken of er bepaalde inkomens en/of vermogens aan jou zijn toegerekend. Als het vermogen van jouw man geheel aan hemzelf is toegerekend dan heeft dit geen consequenties voor jouw aangifte. Maar eigenlijk mijn grootste advies is om jouw aangifte gezamelijk met die van jouw man door zijn boekhouder te laten verzorgen. Dat is voor de boekhouder een kleine moeite. Groetjes kAAtje
Dat klopt, als je gehuwd samenwoont dan ben je automatisch elkaars fiscaal partner, als je een gezamelijke huishouding voert voor minimaal 6 maanden dan mag je kiezen voor een fiscaal partnerschap. Je kunt bijvoorbeeld een fiscaal partnerschap aangaan met een huisgenoot anders dan je partner. Bijvoorbeeld als je bij je ouder(s) inwoont kun je een fiscaal partner met een ouder aangaan. Je kunt ook elk jaar kiezen of je fiscaal partner wil zijn of niet (wat het meeste voordeel oplevert voor de belastingen). groet kAAtje
Ja precies... ik moet ook zeggen dat ik het raar vind dat je boekhouder dat eerder nog niet gedaan heeft... Het is normaal gesproken niet meer dan standaard dat ook de aangifte van de partner van de ondernemer wordt gemaakt. Inderdaad omdat de verdeling dan zo gunstig mogelijk gedaan kan worden. Ik heb er wel mijn vraagtekens bij waarom jullie boekhouder dat eerder nog niet gedaan heeft eigenlijk...