Ik ben me aan het oriënteren op een gastouder aan huis. Na wat proefberekeningen ben ik nogal geschrokken van de kosten die we straks hebben als er drie kinderen naar het kinderdagverblijf moeten. Want in het slechtste geval krijgt man geen verlof en zouden ze allemaal drie dagen per week naar het kinderdagverblijf moeten. Dochter gaat nu al twee dagen per week. Ik betaal nu 400e netto per maand voor 1 kind en 2 dagen opvang. Je krijgt voor kind 2 en 3 wel meer belasting terug maar dan nog zouden we bijna 1100e netto moeten gaan betalen elke maand *slik* mijn man gaat maar 500e meer verdienen als hij volledig terug aan het werk moet... Tsja als je werkt en kinderen wilt moet je die gevolgen ergens draaien maar dit vind ik wel absurd. Kan die 1100e niet zomaar even uit mijn mouw schudden elke maand. Nu heb ik contact gehad met een gastouderbureau en het klonk te mooi om waar te zijn dus ik vroeg me af of het wel echt zo werkt: Een gastouder aan huis vraagt ongeveer tussen de 12e en 15e per uur. Dit is in onderling overleg. Je mag een overeenkomst aangaan voor max 3 dagen per week. Zou dus goed uitkomen in ons geval. Het gastouderbureau vertelde hoe ik een berekening kon doen en op toeslagen.nl moet ik dan bij elk kind 5 euro per uur invullen aan opvangkosten bij een gastouder. Dat komt gezamenlijk neer op 15e per uur. Dat was ruim genomen volgens haar die 15e en inclusief bemiddelingskosten. Maar door dus die 15e zo te verdelen over drie kinderen krijgen we dus veeeeel meer terug. En kost een gastouder aan huis mij nog "maar" 600e netto per maand! Dit lijkt mij te mooi om waar te zijn... mag je het wel op die manier opgeven bij de belastingdienst? Het lijkt mij ideaal als het zo ontzettend veel geld scheelt en je kindjes lekker thuis kunnen blijven in hun eigen omgeving. En ik had ook begrepen dat de gastouder ook wat licht huishoudelijk werk kan/wil doen in overleg voor die uurprijs. Wat zijn jullie ervaringen met gastouders aan huis? Je laat natuurlijk in principe wel een vreemde voor drie dagen in je huis. En is het echt zoveel goedkoper?
Ik heb een proefberekening voor dochter gedaan en kostte idd iets van 700,- per maand. Bij 3 kindjes ivm de toeslagen is het dus goedkoper. Misschien de complete berekening bij een bureau uit laten voeren, wsnt over bijv. Bemiddelingskosten zou je volgens mij geen toedlag kunnen krijgen. En zoals jij het nu berekend wel.
Wij hebben 3 kinderen waarvan 1 schoolgaand. We hebben 20uur per week een gastouder aan huis. We komen op ongeveer 300 euro netto. Wij betalen onze gastouder 12.50. Dat is inclusief de bemiddelingskosten van 85 euro per mnd. Let goed op de bemiddelingskosten!! Sommige vragen schandalige tarieven!! Echter sommige zijn weer zo goedkoop daar hoef je dan verder geen extra's van te verwachten. Maar in ons geval is een gastouder aan huis stukken goedkoper dan kdv! Houdt wel rekening met de extra "regels". Zo betaal je bij ziekte max 6 wkn 70% vh minimumloon en moet je 4 wkn vakantie door betalen. Sommige gastouderbureaus vragen een vergoeding tijdens ziekte. Dan kijken ze voor vervanging dit betaal je dan elke keer ongeacht of ze vervanging kunnen regelen!
ik weet niet hoe het met de kosten precies zit, maar die 12-15 euro per uur die zei aangaven, is dat ongeacht het aantal kinderen dan??? Dus of de go nu 1 kindje moet opvangen of 5 bv?? Dat lijkt mij nogal sterk. Als je mij zou inhuren om je kindjes hier te brengen zou jij voor de 3 kids dus ook 15 euro per uur kwijt zijn. Maar ging het alleen om de oudste dan maar 5 euro. Dat iemand aan huis komt lijkt mij extra service, dus raar dat het dan zo goedkoop is. Even naar mijzelf gekeken krijg ik dus al 15 euro per uur van je als jij ze bij mij brengt. Als ik naar jou toe moet zou ik dus een hoger uurtarief hebben. Want voor dat geld zou ik ook mn Eigen huishouden bij kunnen houden.
Die uurtarieven zijn inderdaad ongeacht het aantal kinderen. Daarom is een GO aan huis pas rendabel bij 3 kinderen of meer.
hmmm maar dan ben je als gastouder toch dief van je Eigen portomonnee....voor hetzelfde bedrag worden de kids bij jou thuis afgeleverd
een kennis van mij is GO aan huis, zij heeft veel liever haar eigen huis schoon en netjes, zonder andersmans kinderen de hele dag door. Ze neemt haar dochter mee naar vraagouders. Maar dat is inderdaad persoonlijk. Bij 1 of 2 kinderen is het voor de GO voordeliger om aan huis op te passen
Hmm ja idd persoonlijk dan...ik vind het juist fijn dat mijn kinderen in hun omgeving zijn...zeker ivm school enz. En dat ik tussendoor nog wat in mn eigen huis kan doen. Als ik een kindje tot 18.00 heb kunnen we 18.05/18.10 eten
True maar het contract is wel een beetje anders met een gastouder aan huis. Zo hebben ze recht op 6 weken doorbetaling bij ziekte en 4 weken betaalde vakantie per jaar dacht ik. Ik moet nog het een en ander precies gaan uitzoeken. Maar je hebt gelijk idd, voor datzelfde bedrag kun je ze ook alle drie aan huis krijgen. Maar volgens het gastouderbureau kregen ze steeds meer aanmeldingen van gastouders die aan huis wilden komen. Die, net als hier werd beweerd, inderdaad thuis geen gedoe wilden hebben en ook hun huis niet ggd proof wilden maken enz.
Fijn om te lezen zeg! En wat een verschil in geld met het kdv! Bedankt voor je tips, ga ik op letten en navragen bij het bureau!
Ja klopt! Wij betaalde voor twee kinderen kdv netto veel meer! Nog een andere tip wat gastouderbureau betreft. Controleer of ze geregistreerd zijn in het landelijkregisterkinderopvang. Je kan ook de ggd rapporten inzien. Als ze niet geregistreerd zijn of de regio kwijtraken heeft het gevolgen voor je kinderopvangtoeslag! Je hebt daar dan namelijk geen recht op.