Belastingvraag

Discussie in 'De lounge' gestart door monkeylove, 25 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Even een vraagje voor de "kenners" onder ons.
    Ik ben sinds 1 September voor mezelf begonnen en zet netjes de btw en in elk geval 1/3e van de verdiensten op een aparte rekening.
    Maar nou heb ik in de wandelgangen gehoord dat je een bepaald bedrag in het begin belastingvrij mag verdienen.
    Is dit zo en zo jah, wat is de hoogte...
    Nou bedankt voor jullie antwoorden alvast :D

2. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    als je meer dan 1200 uur ofzoiets werkt, hoef je over een deel geen belasting te betale.
    Tenminste toen ik zelfstandige was.
    Maar hoe het voor 100 % zat weet ik niet

3. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.365
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Je valt onder de kleine ondernemerskortingsregeling.

Googelend op "kleine ondernemersregelin btw" KOm ik het volgende meteen tegen: Geld overigens alleen bij eenmanszaak geloof ik.

Wanneer de jaarlijkse afdracht van omzetbelasting beneden de € 1.345 blijft, mag de feitelijke afdracht achterwege blijven.
    Deze korting op de afdracht wordt de kleine-ondernemersregeling genoemd; in belastingambtenarenjargon ook wel de 'kor'.
    De afdracht is het verschil tussen de verschuldigde omzetbelasting over de opbrengsten, en de omzetbelasting op beroepskosten die terugvorderbaar is.
    Als de afdracht van omzetbelasting beneden de € 1.345 per jaar blijft, mag die afdracht achterwege blijven. Als de afdracht meer is dan € 1.345 maar minder bedraagt dan € 1.883 geldt een reductie op de afdracht die 2,5 maal het verschil tussen de af te dragen belasting en de genoemde € 1.883 bedraagt. Het blijft een voordeel maar dat voordeel wordt steeds kleiner naarmate de afdracht dichter bij die € 1.883 komt.
    Een voorbeeld
    Wanneer de afdracht per jaar € 1.530 bedraagt, dan is de reductie 2,5 * (1.883-1.530) ofwel € 883. De betaling moet dan worden: € 1.530 - € 883 ofwel € 647.

4. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.365
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Verder staat er ook nog dit:

Het resultaat voor de inkomstenbelasting
    De korting die je uiteindelijk krijgt op de afdracht omzetbelasting is een voordeel. Dat voordeel behoort tot de winst uit onderneming of tot het resultaat uit werkzaamheden. Het bedrag van de reductie komt dus voor in de resultatenrekening van je praktijk en verhoogt het belastbaar inkomen.

Deel Deze Pagina