Oke toch maar even een topic aanmaken. Ik maak me er niet echt druk om, maar merk dat ik er wel steeds meer op aan het letten ben en dan ga ik me er natuurlijk wel drukker om maken, terwijl dat volgens mij helemaal niet nodig is.... Ik ben op dit moment 33 weken zwanger. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik over het algemeen heel weinig 'leven' gevoeld in mijn buik, wel bewegingen, maar nooit echt harde schoppen ofzo. Toentertijd lag mijn placenta voor en ik heb een vrij hoge BMI, dus vandaar ook wel verklaarbaar. Deze zwangerschap echter een wereld van verschil. Ik voel al geruime tijd heel veel beweging, door mijn hele buik heen en ook wel echt schoppen en verschuivingen. Heel fijn vind ik zelf, geeft toch altijd weer extra bevestiging. BMI is hetzelfde als mijn vorige zwangerschap, maar dit keer ligt mijn placenta hoog bovenin. Maar nu zijn de bewegingen sinds een weekje veranderd. Ik voel de baby nog wel bewegen, maar gewoon een stuk minder duidelijk. De bewegingen zijn zachter geworden, het zijn niet meer hele duidelijke schoppen om het zo te zeggen. Gisteren tijdens de afspraak met de verloskundige over gehad en zij gaf ook aan dat de baby inderdaad minder ruimte heeft en daardoor de bewegingen anders kunnen zijn (hartje klopte gisteren gewoon prima). Daarnaast merk ik ook dat mijn buik de laatste week echt is gegroeid, dus misschien dat ik de bewegingen daardoor ook minder duidelijk voel. Maar zij gaf dus aan dat als ik minder beweging zou voelen je inderdaad aan de bel moet trekken, maar ja wat is minder beweging Voor mijn gevoel zijn de bewegingen veranderd, minder duidelijk, maar niet perse verminderd. Ik voel sommige bewegingen gewoon minder, dus ik registreer ze ook wat minder, maar ze zijn er nog wel. Kortom, mijn vraag aan degene die ongeveer rond dezelfde termijn als mij zitten of nog herkennen uit eerdere zwangerschappen, komt dit jullie bekend voor, dat de beweging die je in je buik voelt veranderd is?
Van de eerste weet ik inderdaad nog wel dat er niet meer zulke ‘grote’ bewegingen waren, vanwege minder ruimte. Zolang je baby gewoon regelmatig en goed voelt en omdat je het gisteren met de verloskundige hebt overlegd, lijkt het mij niet iets zorgwekkends. Pas als je echt minder beweging/minder vaak beweging gaat voelen, zou ik aan de bel trekken...
Ik merk nu, 32 weken, dat de bewegingen inderdaad anders worden. Ik merk dat de kleine minder ruimte heeft. Ik voel haar/hem zeker niet minder, maar wel op een hele andere manier. En als ik hier over na denk, had ik dit bij mijn dochter toentertijd ook... Ik denk dat als je de kleine echt minder(aantal x) begint te voelen aan de bel moet trekken.. Vooral in combinatie met dat de controle bij de verloskundige gister nog goed was!
Bedankt voor de reacties. Ik maakte me er eigenlijk niet echt druk om maar merk dat ik na het bezoek aan de verloskundige toch steeds drukker om, omdat ze het toen ineens had over minder voelen en bellen enzo. Maar vandaag ff beter op gelet en voel wel degelijk genoeg beweging, alleen gewoon minder duidelijk dan voorheen, het is allemaal wat zachter geworden. Maar bedankt voor jullie reacties en ervaringen, fijn om te lezen!
Rond 32/33 merkte ik ook dat de bewegingen anders werden. Het waren niet meer echte schoppen maar meer een soort schuiven. Als ik savonds naar mijn buik keek waren het ook meer golfbewegingen die je zag. Overigens lag zoontje al wel vrij vroeg vast in mijn bekken. Dan valt er ook niet super veel meer te bewegen, denk ik(?).