Is er iemand bekend met veel angst en dat het invloed heeft op het gehoor ? Me gehoor was gewoon goed toen ze het testten maar ik blijf de ervaring hebben dat het anders allemaal klinkt. Ik ben onder controle bij de KNO vanwege me oorsuizen maar sinds die zijn verergerd lijkt het ook alsof me gehoor veranderd is. KNO arts denkt dat het gehoor zo vreemd klinkt door te veel stress/angst en trauma voor dat het zo erg werd als nu.
Zelf niet bekend mee persoonlijk maar uit werk ervaring kan ik zeggen dat dit zeker kan. Stress/angst gaat op gevoelige plek zitten, bij jou je oren. Zijn ook mensen die bijv niet kunne lopen terwijl er lichamelijk niks is. Solk/ olk klachten maar wel belangrijk dat medische stuk is uit gesloten
Ja 100%, ik kreeg een piep in mijn oor toen ik overspannen werd (dat was de druppel). Die is weggegaan maar als ik stress heb ‘schiet’ de piep er vaker in en hoor ik het ook als ik ga slapen. Als ik OK ben dan heb ik er veel minder last van.
Ik had last van mijn oren. Dicht/vol gevoel maar ook suizen (en last van wattenhoofd etc). Ze dachten aan een allergie. Bleek van spanning uit mijn kaken te komen. Gehoortest ook goed bij de kno. Eenmaal bij de kaak/halsfysio blijkt van de spanning dus mijn nek en schouders helemaal vast te zitten. Door stress dus. Maar ik hoor geluiden wel normaal.
Mijn man heeft hier ook last van. Die is met een burn-out thuis komen te zitten, en die oorsuizen/piep was dus de druppel. Daar heeft hij nog steeds sommige dagen heel veel last van als hij teveel prikkels om zich heen heeft of een te drukke dag heeft gehad!
Precies dat gevoel heb ik dus ook ! Alleen als ik bijvoorbeeld in openbare ruimtes ben heb ik het gevoel dat de achtergrond wel nog raarder klinkt, Ik kan mensen wel gewoon verstaan dat soort dingen. Ik weet dat ik ook veel spanning altijd heb in me schouders/nek en vaak ook me rug, Is het daarna weer wat beter geworden ?
Ja Chinees gezien is dat precies de relatie. Angst, overspannen, burnout, lage rugpijn, oorsuizen, problemen met fertiliteit, vermoeidheid icm deze problemen... dat is allemaal waterproblematiek. Vaak zit er trauma achter, maar dat is niet "noodzakelijk". Je hoeft ook niet alles van het lijstje te hebben maar vaak gaat het wel gepaard.
Gaat gelukkig wel weer beter, maar nog steeds is het snel teveel en dan krijgt hij dus weer last van die oorsuizen! Hij heeft earplugs, dat vind hij wel helpen zeker als hij in een drukke omgeving is! Misschien is dat nog een idee voor je?
Je zegt eigenlijk het lijstje op wat ik de laatste tijd ervaren heb, Fertiliteit weet ik niet maar de rest wel
Wat fijn dat het weer beter met hem gaat ! Burn out is niet niks Ik ga er eens naar kijken dank je wel voor de tip !!!
Bij mij slaan stress en angst heel snel op mijn kaakgewricht (ik ga dan klemmen en knarsen, overdag maar vooral ook ‘s nachts). En door overbelasting van die kaakgewrichten, slaat het ook op mijn oren. Ik krijg dan oorpijn, suizen en soms ook vervormd gehoor voor mijn gevoel. Nu ik goede oefeningen heb voor mijn kaakgewrichten, gaat het met m’n oren en gehoor ook meteen een stuk beter. Ik was afgelopen weekend op een heel druk (té druk!) Sinterklaasfeest, en door alle herrie kreeg ik dus ook echt stressklachten weer in m’n kaak en oren, oordopjes helpen daardoor ook om het iets te voorkomen (dan is die herrie in ieder geval al minder). Ik krijg binnenkort van Loop Earplugs de Switch versie binnen, ben benieuwd hoe die gaan bevallen.
Ik betrap mezelf er ook op dat ik steeds weer klem. Ik heb ook nog eens dat de tandarts op de foto de vorige keer zag dat me boventanden een beetje aan het zakken zijn omdat ze veel meer werk moeten doen dan me onderkaak omdat ik in me onderkaak geen kiezen heb. Hij wou toen eerst ook een plaatje maken voor beide kanten. Zat ook te denken dat dat misschien ook niet mee helpt als ik die kiezen mis. Gelukkig is bij jou het weer beter geworden, Duurde het lang voor je progressie merkte ?
Ik doe nu regelmatig oefeningen voor de kaak en dat helpt echt énorm. Ik heb een paar keer echt zoveel pijn gehad van die stomme overbelasting, toen voelde de tandarts ook dat alle spieren rondom de kaak helemaal verkrampt waren. Ik ben bij een kaakfysio geweest, die heeft toen eenvoudige oefeningen gegeven om het los te maken - en dat werkte echt direct. Het was niet meteen helemaal weg, maar wel heel erg afgenomen en daarna ook binnen een paar dagen volledig pijnvrij. Via youtube kun je ook oefeningen vinden, deze bv: Via de tandarts heb ik ook een knarsbitje voor ‘s nachts, maar daar klemde ik alsnog enorm op waardoor mijn voortanden juist weer veel pijn deden, dus die gebruik ik nu niet. Met die oefeningen is het klemmen ‘s nachts ook minder gelukkig.
Ik zit nu nog in een periode van overbelasting en het zal nog even duren. Ben nu pas 2x bij de fysio geweest met 2 weken ertussen door omstandigheden dus kan er nog niet veel over zeggen.
Kaakklemmen komt meestal meer vanuit stress en frustratie, maar kan ook door de angst icm adrenaline. Mijn ervaring in mn praktijk is dat als je aan de angst en het trauma werkt, dit soort symptomen vanzelf verdwijnen. En werkt betekent dan de ontlading van de angst in lichaam en geest, dus niet alleen een psycholoog maar ook lichaamswerk.
Ik wordt er momenteel knetter gek van het rare horen, Het is also alles niet volledig is. Steeds zo bang dat ik mezelf iets van schade aan heb gedaan kwa me gehoor steeds. Omdat me gehoor maar niet echt normaler wordt. Ik weet misschien totaal niet handig maar zo n test op internet van hoe oud is je gehoor scoorde ik ook al niet al te best op Bij het audiologisch centrum laatst alleen die test gedaan met woordjes en dan zonder koptelefoon om op dat moment me oren vol zaten en toen scoorde ik zelfs nog beter dan iemand van 18 het gemiddelde Ik wordt er helemaal gefrustreerd van Vooral als ik naar buiten moet lijkt het me nog meer op te vallen De test in het ziekenhuis met die gehoordrempels was gelukkig ook goed maar toch klopt er voor mij gevoel iets niet, Ik denk ook eerlijk dat ik daar te gespannen zat en dat dus ook niet mee hielp met dat knopje