Beste verloskundige, Wij zijn nu acht maanden bezig met zwanger worden, maar het is nog steeds niet gelukt helaas. Ik rook en drink niet, mijn man rookt alleen (weinig of geen alcohol) maar buiten en niet bij mij in de buurt. Ik heb een regelmatige cyclus met een gewone menstruatie, en ik gebruik sinds vier maanden ovulatie testen (elke keer netjes een ovulatie gehad). Ik heb niet het idee/ gevoel dat er iets mis zit bij ons. Wel hebben wij beiden redelijk zwaar werk, ik kinderdagverblijf (veel tillen, drukke volle groep) en mijn man ijzervlechter in de bouw (zwaar werk, werkt vaak ver weg). Misschien dat dat er wat mee te maken heeft dat het nog niet is gelukt. Hebt u mogelijk nog tips voor ons? Is het normaal dat het nog niet is gelukt? Pas na een jaar zonder succes is het toch zinvol om naar een dokter te gaan? Groetjes, en alvast bedankt!
Hoi Pukjepuk, er is inderdaad nog geen reden aan te nemen dat het bij jullie niet zal lukken. In medische termen ben je 'pas' 8 maanden bezig. Is wel iets langer dan gemiddeld, maar 80% vna de stelletjes wordt zwanger binnen een jaar. Daarna kun je naar de HA gaan en een eventuele doorverwijzing krijgen. De gyn al dan ook eerst met jullie om de tafel gaan om te zien hoe jullie leven en wat jullie eraan doen. Dan wordt er vaak nog een half jaar afgewacht, al dan niet na zaadonderzoek, en pas dan kom je vaak in de medische molen. De meeste stellen zijn dan al zwanger, maar indien niet het geval kunnen er allerlei dingen worden voorgesteld. Het is belangrijk dat je inderdad allebei(!) niet rookt en drinkt. Roken als man zijnde verminderd de kwaliteit van het zaad. Ook is het belangrijk een goed dag en nachtritme te hebben. Dus op gezette tijden naar bed en en goed en gevarieerd op gezette tijden eten. Voor de man verder; geen strakke broeken dragen en niet in hete baden gaan zitten. Regelmatig een zaadlozing hebben, ook tijdens de niet-vruchtbare dagen. (ik bedoel dan niet perse dagelijks!). Voor de vrouw: ontspan! Je kunt inderdaad ovulatietesten doen. Maar verder kun je niet veel doen. Geduld hebben; er is nog lang niets verloren!! Groeten Brigitte
Beste Brigitte, Bedankt voor uw geruststelling en advies! De geruststelling heeft er echt voor gezorgd dat ik er nu meer ontspannen insta en dat is juist zo van belang!. En ik ga mijn man er nog meer van overtuigen dat hij het beste kan stoppen met roken (ook al voor zijn eigen gezondheid). Nu heb ik nog een vraagje, over het 'klussen'. Wij 'klussen' inderdaad regelmatig. En in de vruchtbare periode elke dag, kan dat kwaad als wij elke dag klussen die periode? Groetjes, PukjePuk