Zo daar zou ik op z'n zachtst gezegd echt niet blij mee zijn! Hier is het heel discreet, laatst ook luizen op school gehad gelukkig hier niet, maar je weet echt niet welk kind luizen heeft... Ouders worden gebeld en gevraagd om te kammen, maar pas na schooltijd... Kinderen mogen ook gewoon op school blijven en komen.
Ben zelf luizenmoeder op school, wij controleren altijd de maandag na de vakantie, als we luizen of neten tegenkomen melden we dit bij de verantwoordelijke op school, deze belt dan de betreffende ouders en er wordt gevraagd om het kind te behandelen, hoe is afhankelijk van de ouder, 2 weken later wordt er opnieuw gecontroleerd met eventueel nog 2 weken later een controle. De kinderen die eventueel luizen hebben blijven gewoon op school en er wordt niets gezegd. Wel krijgen alle ouders uit de klas een mail dat er luizen geconstateerd zijn en de vraag om het even in de gaten te houden. Hier waren alle kinderen luizenvrij. Maar om met 1 week al een hercontrole te houden is wel erg snel hoor. Succes
Woe gaat echt ver bij jullie ik ben luizenmoeder, zag er vorige week bij 2 kinderen luizen lopen wij geven het direct door aan juf. En laten de kinderen zelf niets weten vanwege getreiter onderling, na 2 weken kijken we weer. Ik heb zelf thuis een electrische luizenkam sindsdien geen last meer. Je moet echt alle eitjes verwijderen na behandeling....
In luizenshampoo's moet een bepaalde stof zitten, anders werkt het niet. Ik kan er even niet opkomen maar in natuurlijke producten zit het niet en daar zijn veel luisstammen resistent voor.
Dit vind ik dus ook. Ik gebruik hier shampoo van het merk ''Licener" te halen bij de apotheek. 10 minuutjes laten inwerken en uitspoelen. Doodt alle luizen én neten. Ideaal. Mijn zoon heeft dus luizen gekregen doodt hij naast een meisje in de kring zit waarvan de moeder alleen maar kamt, maar dat kind had voor de vakantie dus al luizen en afgelopen week nog steeds bij controle. Mijn zoon was na de behandeling met de shampoo gelijk helemaal schoon, maar nu heeft hij nog grote kans op luizen omdat hij naast dat meisje zit met continue die luizen omdat de moeder alleen maar kamt. Ik denk dan ook: koop die shampoo bij de apotheek en dan is het klaar en houdt je de besmetting ook beter in toom.... oja, Licener shampoo is niet chemisch, het bevat een extract dat d adembuizen van de luis verstopt zodat deze stikt. ook legt het een vertikkend omhulsel om de eitjes en ook het beschermingsschild van de eitjes openbreekt....
Want haar haren hangen in/tegen zijn haren? Lijkt mij toch zeer onwaarschijnlijk aangezien ze over het algemeen in de kring echt niet met de hoofden tegen elkaar aanzitten. Zo 1 op 1 kun je die relatie dus niet stellen tenzij ze tijdens kringmomenten zitten te knuffelen of ze allebei lang los haar hebben etc.
Das natuurlijk neuzel gezegt die link is wel duidelijk te leggen aangezien luizen gewoon van de ene persoon naar de andere wandelen dus naast elkaar zitten is dan zeker een risico. Maar 100% zeker weet je nooit of ze daar vandaan komen. Vind het ook vreemd dat een ouder haar kind daar zolang mee laat lopen. In mijn ogen is alleen kammen dus niet genoeg. En een epedemi op zo'n school is echt geen pretje kan ik je zeggen . Hier op school eens gehad en die duurde van de zomervakantie tot na de carnavals vakantie. Toen was de school pas luizenvrij het bleef steeds hoppe tussen de verschillende kinderen en klassen
nou,...ja. We hebben het hier over kleutertjes van 4/5 jaar die zitten echt niet altijd keurig stil naast elkaar. (daarom is het inde kleuterklassen ook meer aanwezig, inmijn zoontje zijn klas al 6 met luizen of neten....en bij mijn dochter in groep 3 maar 1...) En het meisje heeft vaak losse haren.....en mijn mannetje heeft juist kort haar standje laagst met de tondeuse en alleen bovenop haar schuin opzij.....en toch had hij ze, omdat zij er dus al zo lang last van heeft.......(en veel hoorde ik van de luizenmoeder, vandaar dat ze haar moeder nu een mailtje hebben gestuurd of ze ajb wil behandelen met licener....).
Precies, ik heb al 6 keer een luizenuitbraak meegemaakt, ook bij buren in de kring. Maar mijn kinderen zijn nog nooit met hoofdluis thuisgekomen.
Het RIVM heeft grote vraagtekens bij de vraag of deze middelen idd werken en is een onderzoek gestart. Ik heb vorig jaar meerdere middeltjes geprobeerd en uiteindelijk werkte alleen dagelijks kammen. Die shampoos deden niks...
Wat kwalijk dat JIJ dat van de luizenmoeder hoort. Bij ons op school ben je dan gelijk luizenmoeder af. Je hoort er discreet mee om te gaan en dit is absoluut niet discreet Wat naar zeg, dat zo iemand luizenmoeder is
Luizen wandelen niet van persoon naar persoon, maar van haar naar haar. Dat eerste is tenminste nooit wetenschappelijk aangetoond en is een grote misvatting. Vandaar dat luizenzakken ook niets voorkomen etc. Weet zelf heel goed hoe het is om luizen te hebben (vreselijk!) trouwens. Maar je kunt niet zomaar oordelen over een ander kind en de ouders. Zelf dus luizen gehad, maar die middeltjes hielpen echt niets. En kammen kammen kammen heeft mijn moeder eindeloos gedaan, maar dan kwam er weer een luis via een ander en kon het weer opnieuw. Is een drama! En mijn moeder is er ook eens op aangesproken, maar wat moet je nog meer dan? Meermaals per dag kammen, haren vast, die middeltjes en ze blijven weer terugkomen. Soms is het gewoon niet zo simpel als 'die moeder doet niets/niet genoeg', want je weet het gewoon niet.
In de loop der jaren is het beleid rondom luizen stevig veranderd en dat is positief! Vind ik. Rondom luizen heerst vaak nog een taboe en dat is helemaal niet nodig. Kinderen met luis of neten zijn niet vies, ze kunnen er zelf helemaal niets aan doen. Hun ouders daarentegen wel, en niet alleen door te behandelen door lotions/shampoos te gebruiken of door te kammen, maar ook door er nuchter mee om te gaan, dat het kan gebeuren, simpel zat. En niet alleen zo reageren als je eigen kind ze heeft, maar ook als hun klasgenootjes ze hebben. Vorige week, op de dag dat er neten werden geconstateerd, hebben er twee vriendinnetjes hier gespeeld. Ik heb het de moeders verteld en ze deden er helemaal niet moeilijk over, zoals het hoort. Luizen lopen van haar naar haar en dan moet je al echt koppen bij elkaar steken en even bij elkaar houden willen ze over lopen. Dat gebeurd niet als je uit elkaar zit. Net na het weer kammen, ik heb besloten niet weer de chemische lotion aan te brengen, met mijn dochter nog even over vorige week gehad, wat ze er nog van wist en dat ze morgen weer controleren gaan (inderdaad erg snel, na een week ) En toen bleek het dus nog veel erger . Want na constatering hebben ze haar niet alleen een muts opgezet (de juf), maar werd ze ook in de ruimte waar de controle plaats vindt, apart op een stoeltje gezet en mocht niet in de rij. Pas toen de rij weg was, de klas naar buiten was, mocht ze met de juf mee, moest bij de juf blijven en mocht wel mee naar buiten, maar moest bij juf blijven. Later, toen ze wat hadden gegeten en gedronken en weer naar buiten gingen, mocht ze wel buiten spelen. Het verhaal van het buiten spelen snap ik niet helemaal, maar ik kan je zeggen mijn maag draaide zich om . Ik zie het al voor me.. neten gezien, even apart op een stoeltje, de rest in de rij, zij niet, wachten . Ja, ik begrijp nu waarom ze woest was, ze had veel gehuild. Mijn dochter is erg gevoelig en kan slecht handelen met nieuwe, vreemde of ongewone situaties. En dat weten ze daar dondersgoed. En dan dit! Maar buiten het feit dat mijn dochter zo is . Zo doe je dit toch niet??
Nou weet je......ik vind het zo stom dat er nog zo'n taboe op zit.....Mijn beide kinderen hebben een keer luizen gehad en daar schaam ik me echt niet voor en heb het ook gewoon gemeld toen in de klas en het er zelfs met andere ouders over gehad..... En die luizenmoeder zei dat waarschijnlijk alleen omdat ik al wist wie de luizen had, want van de andere kinderen heeft ze het niet gezegd....en wat dan nog..... Het heeft namelijk niets met hygiene te maken. Ik vind het stom dat er nog zo ''geniepig'' over wordt gedaan. oja, en de shampoo van Licener, die ik heb gebruikt werkt wel degelijk en in 10 minuten alles dood en tot op heden geen luizen meer gezien.
Ik snap dat wel dat middeltjes niet altijd werken maar vind het wel het proberen waard. Ik begreep uit dat verhaal dat die moeder het niet eens wilde proberen en dan denk ja hallo. Je loopt er al zolang mee en probeert het niet eens. Das aso mijns inzien. En hier op school gaf de ggd aan dat luizen wel degelijk via kleding over komdem wandelen En zo'n epedemi is verschrikkelijk helaal zo lang en dan niet om het geniepige erom heen want dat is het op school hier helemaal niet. Ouders vinden het ook niet raar of vies ( het meerendeel dan). Maar gewoon omdat het zo verschrikkelijk vervelend is als je ze Zelf hebt, de jeuk het werk van het kammen steeds en alles erom heen.
Ik vind het dus echt raar van school dat ze een kind met luizen/neten zo behandelen! Bah, zo wordt het voor de adere kinderen juist exta duidelijk dat er wat met ''dat ene kind'' is. Om maar niet te vergeten wat het met het kind zelf doet! Ik vind het echt niet kunnen en erg sneu. Zoals je al zegt is het enorm jammer dat er nog zo'n taboe op heerst en soms nog zo geheimzinnig over wordt gedaan enzo, beetje bekrompen vind ik dat ook. Maar ik vind het beleid van de school uitertst ''onhandig''.
ja ik vind wel, je behandeld als je weet dat er luizen en/of neten zijn. Hoe je dat behandeld, dat is aan ieder zijn of haar keuze, en wat je kiest, is goed. Of je nu de kammethode, de chemische methode of de hete lucht methode kiest. Zo simpel is het. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om niets te doen, neten kunnen ook uitkomen, maar ik las ook op de site van de GGD dat als je na 2 weken weer wat ziet, het niet betekent dat de methode niet heeft gewerkt, maar dat het wel degelijk een nieuwe besmetting kan zijn. En dan kun je inderdaad ook gaan denken, hee, ze doen er niets aan .
Ik probeer haar morgen zo goed als ik kan voor te bereiden op wat komen gaat, maar ik kan mij voorstellen dat mijn humpie morgen ontzettend gespannen is voor dat moment. Ze herinnert zich alles nog en heeft een enorme harde schijf waarop ze alles opslaat en weinig vergeet.. Ik zal morgenochtend tegen de juf zeggen dat ik gisteren (vandaag dus) nog wat neten heb gezien en verwijderd, dat ze behandeld is/wordt/blijft, maar dat ik haar dus niet kom halen, ik behandel namelijk al. Punt.