Ik sta ook echt te kijken van de reacties- dat het allemaal zo geheim wordt gehouden. Hier controleren we - maar bij twijfel controleert de 2e moeder en /of de juf ook eventjes. En wanneer het 'raak' is, krijgt het kind een briefje wat het in zijn tas gaat stoppen. Kleuters hebben dat vrij snel door hoor- hoe laat het dan is . En ouders praten er ook gewoon over onderling. Natuurlijk wil je niet dat jouw kind het ook krijgt- dus als er wel luizen in de klas zijn is het ook extra fijn om te weten, zodat je de haren van je kind/dochter - deze tijd even wat vaker vastmaakt en/of lekker extra gel of haarlak erin doet. de manier bij TS vind ik echt bizar!
en vertel erbij dat je wel een normale behandeling van je dochter verwacht als er wél 'wat' wordt gezien. Niet dat ze weer bijna in quarantaine gezet wordt...
Nou ik zou nog wat stelliger zijn. Ik zou zeggen dat ze nog neten heeft, je behandeld en dat ze dus niet gecontroleerd hoeft te worden. Je weet het immers al. En dat als ze je dochter weer zo behandelen, je het gesprek aan zult gaan met de directie. Dat je het zo niet accepteert. Maar dat ben ik
Wat een overtrokken reactie van de school Ik zou echt een dikke klacht indienen! Arm kind, met een muts op en apart van de rest van de klas. Bij ons moeten kinderen ook naar huis om de haren te behandelen en daarna mogen ze weer terug. Toen dat bij onze dochter gebeurde was ze al helemaal overstuur, ze vond het echt vreselijk dat ik haar uit de klas moest halen.... Ergste was dat het ook nog eens "vals alarm" was, ze hadden 1 luis gezien, maar ik heb geen enkele luis of neet kunnen ontdekken. Nog iemand een tip voor een dikke bos lang krullend haar? Ik kom met zijn luizen kammetje echt onmogelijk door mijn eigen haar heen.....
Flinke hoeveelheid cremespoeling er in met douchen, en dan kammen. Is ook het advies van de GGD trouwens bij ons. Door de cremespoeling laten de neten goed los.
Wat een vreselijke reactie van de school zeg!! Ik snap ook niet dat er zo vreselijk geheimzinnig over moet worden gedaan. En al zou ik geheimzinnig willen doen ,dan doet mijn dochter het wel niet. Die zegt eerlijk, ik heb beestjes op mijn hoofd hoor tegen alle kindjes in de klas gelukkig heeft er geen ouder moeilijk over gedaan... Mijn dochter heeft vlak voor de kerstvakantie de luizenuitbraak gekregen en zoals het er nu ziet zijn we er eindelijk vanaf....... Afgelopen donderdag met de luizenkam, nog een paar verschrompelde oude neten gezien zeiden ze. Ik hoop dat ze nu blijven weg zijn. Wij hebben heel wat afbehandeld.... Mijn dichter snakt ook naar losse haartjes weer een keer. Na bijna 3 maand zijn we de vlechten spuugzat
Ik heb het laats bij mijn peuter gehad. Nu ben ik zelf panisch op die dingen en heb meteen goed onderzocht wat de beste manier is. Ondanks dat ze aangeven te kammen met inderdaad heel veel cremespoeling en deze kam na iedere streek door een kom water te halen zodat je daarna kunt zien wat er nog uit het haar komt heb ik haar toch behandeld met een shampoo. Daarna heb ik haar nog twee weken gekamt met cremespoeling en toen nog eens behandeld met shampoo. Nu gebruik ik op tip teetree olie, een paar druppels in een busje met water en spuit dit dagelijks op haar haren, het stinkt gruwelijk als je het opspuit maar dat trekt weg, soms doe ik er nog wat Zwitsal lotion over om de geur weg te krijgen maar sindsdien heeft ze niks meer gehad. Vind de behandeling op school wel heel belachelijk!
Het advies was om eerst de haren door te kammen, vervolgens op droog haar de cremespoeling te doen en dan strookje voor strookje ze door te kammen. Mijn dochter heeft haren tot Halfweg haar rug en ik was zeker in het begin een uur bezig. Daarna de douche in en spoelen maar.
Bij ons op school heerst het ook weer, ook bij zoon in de klas. Hij heeft ze niet, maar ik kam nu wel regelmatig. Maar als ik hier lees "twee keer per dag kammen met cremespoeling", gaan jullie dan echt twee keer per dag de haren van jullie kind wassen? Nog los van het feit dat onze zoon nog steeds half panisch is bij haren uitspoelen zou ik ook echt niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Twee keer per dag kammen lukt al niet. Nu heeft hij ze ook niet, dus het is ook nog niet noodzakelijk. Maar ik vraag me echt af hoe ik dat moet doen als hij ze wel zou krijgen. Ik hoop maar dat we de dans ontspringen! En van de week maar even naar de kapper. Kort haar scheelt vaak toch wel, heb ik het idee. Het komt toch meer bij meisjes voor.
Jullie reacties zijn echt heel fijn, dank jullie wel! Ik ging namelijk nogal aan mezelf twijfelen, zo van ik zal wel weer zo'n overbeschermde zeurouder zijn of zo Athina, morgen moet ze dan met schoon haar komen, maar verder doe ik er inderdaad iedere dag een klein laagje lak overheen, was ook een tip van de kapper. En hahaha, ja,inderdaad, bijna in quarantaine . dat omschrijf je goed, zo voelt het voor mij ook wel ja. Mel78 . geef mij daar maar een beetje van, ik zou willen dat ik zo gebekt was. Ik kom wel op voor mijn dochter, want dat kan ze nog niet voldoende voor zichzelf. Zal morgen op tijd zijn, zodat ik juf kan spreken, want het zijn altijd dezelfde ouders die de aandacht willen . Deliana, bij ons is dat beleid dus ook zo, en dat vind ik nog niet eens zo erg, ophalen, en daarna weer brengen. Terwijl dit ook al een achterhaald beleid is. Maar dat ze haar dan even apart zetten, een muts opzetten en ook nog eens aan de hand van juf moet blijven . nee, dat begrijp ik echt niet. Appeltjes . wauw! die beestjes hebben je even stevig bezig gehouden zeg pfffff! Ik ben er overigens zelf wel heel open in hoor, dat mag ook, want ik ben voor taboe doorbrekend, ik maak er zelf niets van. Als school er op een andere manier open in was geweest, een nettere manier, dan vind ik het prima, maar zoals er nu mee om gegaan is . dan blijft het een taboe he? Alsof je iets engs hebt, alsof je besmettelijk bent, alsof je de pest hebt. En denk je eens in, tot voor kort had ze geen idee wat luizen, of in haar geval, neten, zijn, en dan gaan ze er zo mee om. Dan wordt de wereld wel even heel onveilig voor een meisje van net vijf. Want wat gebeurd er nu allemaal met mij, waarom mag ik niet mee in de rij enz enz? Eigenlijk kan ik hier best heel verdrietig om worden .
Nee zodra er luizen zijn ontdekt in de klas kam ik haar 's avonds preventief onder de douche, dus met cremespoeling. Bij luizen bij mijn kinderen gaat er direct shampoo in die luizen dood. Ik ben niet van het kammen, kammen, kammen en hopen dat ze weg gaan
En wat ik ook zo stom vind hè,.....De kinderen wéten toch waarvoor de luizenmoeders komen, wat ze komen doen, de juf weet het de ouders weten het..... het enige wat je niet ''mag'' weten is wie het heeft.... maar mijn ervaring hier op school is juist dat, omdat er gewoon open over gesproken wordt en uitgelegd wordt vanaf groep 1 al, rust er hier op school niet echt een taboe op. Gelukkig ook niet echt onder de ouders daardoor heb ik het idee.(hier op school dan).
Klopt helemaal! De kinderen weten inderdaad waarom het wordt gedaan. Ik vind het geen probleem als iemand het weet, maar ik vind wel dat een school niet moet gaan doen alsof ze melaats is, of hoe noem je dat. Want juist door haar apart te zetten of een muts op te zetten, kunnen kinderen gaan denken dat dit echt niet goed is. Paniek is nergens voor nodig. Discretie en zorgvuldigheid wel. Gewoon professioneel en rustig handelen.
Mengsel maken van azijn en olijf olie haar flink in smeren afdekken Met foliepapier paar uur intrekken daarna wassen ,zonder zeep en dan kammen ze glijden van t haar af dood en geen houvast op t haar door de olie echt een goedkope wonder middel als je alles uitgekamt hebt lekker je haar fris wassen met shampoo
Nog een tip die ik van de GGD kreeg, een gaasje dubbelvouwen en op de luizen/neten kam prikken, bij elke doorhaal door het haar een andere er op doen, dan zie je ze beter en je haalt de neten eruit, die blijven er ook aan plakken.
Nou, dat is echt het proberen waard als dat nodig is! Goeie tip! Afgelopen maandag dochter voorbereid op een nieuwe luiscontrole, maar die is helemaal niet geweest . Er was geen moeder, begreep ik van de juf. Geen idee of ze nu maandag nog gecontroleerd wordt, ik zal het navragen. Wel zei de juf dat ze dan alleen de kindjes uit de klas worden gehaald die weer gecontroleerd moeten worden Nog steeds aan het kammen, vond zondag nog aardig wat neten, vandaag twee gevonden, wel ver van de hoofdhuid af. Als ik aanstaande zondag nog neten vindt, dan ga ik toch nog een keer behandelen met lotion.
Ik vind een taboe op luizen ook niet echt nodig. Je kunt er niets aan doen als ze je te pakken krijgen, en het is gewoon vervelend, maar als je behandeld bent, zijn ze weg en is er niets meer aan de hand. Maar omdat er een hoop mensen zijn die er wel een heel groot probleem van maken, heb ik dan toch nog liever even niet dat het heel erg open komt te liggen. Je kind zal maar net in de klas zitten bij een kind wiens moeder er totaal over gaat panieken en er een hele hetze van gaat maken.... Nee, bedankt