Bij mij denken ze dat ik de 36/37 zeker niet haal omdat ik een tweeling draag en dat bij de meeste toch echt het maximale is. Mijn gynaecoloog was al blij dat ik nu 32 weken gehaald heb. Nu op naar de 34. Ben wel erg onzeker. Bij pijntje of harde buik denk ik dat het begint. Had net ook weer flink wat harde buiken, maar dat is na een warme douche minder nu. Dit worden echt zware weken en niet lichamelijk alleen maar voornamelijk geestelijk.
Ik heb bij mijn dochter idd tot week 38 doorgelopen. Al die tijd weeën gehad maar in 10 weken tijd niet verder gekomen dan 4 cm ontsluiting. Ze denken door de weeremmers dat de kracht afgenomen was. (ben eerst opgenomen in streekzkh en geremd met infuus, in het mmc van de remmers gehaald) Kan goed dat bij mij de hartslagdips daar ook mee te maken hebben gehad, daar wilden ze geen uitspraken over doen. Tijdens de bevalling dipte haar hartslag ook tijdens elke wee. Uiteindelijk met persen kwam hij niet meer omhoog en hebben ze haar eruit geduwt en getrokken, dus heb haar niet zelf eruit geperst. Weken zo liggen is inderdaad helemaal niks, toch ben ik achteraf wel blij dat mijn dochter niet te vroeg gekomen is, ondanks ik het toen echt zo zwaar had. Idd ook psychisch.
linssiej; dat gevoel heb ik dus ook, de angst van als het weer begint.. Doet het nu wel wat, of toch niet? Bij Niek begon het en was het meteen foute boel.. Nu al 4 x 'begonnen' (regelmatige pijnlijke krampen), maar doet het weinig. Toch apart dat iedere zwangerschap weer anders is he? Ze zeggen dat je bij de 2e zwangerschap meer kunt hebben, omdat je lichaam wat gewend is, maar je krijgt schijnbaar wel sneller ontsluiting etc. Omdat het al een keer open is geweest... Het blijft een moeilijk iets. En natuurlijk vooral ook psychisch.. Net ook weer flink harde buiken gehad, geen pijnlijke.. was gewoon puur van de beweging van de baby. Maar goed, dat ken ik dus niet want dat heb ik bij Niek nooit gehad. Dus dat voelt dan wel weer heel onzeker.
Uiteraard had ik ook liever gehad dat ik nog 7 weken plat had kunnen liggen, ipv 7 weken ziekenhuis in en uit voor Quinten! Maar dan zou het een andere situatie geweest moeten zijn, als ze hem langer hadden laten zitten, was het waarschijnlijk anders afgelopen. Zo 7 weken plat liggen is geestelijk erg zwaar, maar een prematuur is nog een stuk zwaarder vind/vond ik. Moet ook zeggen dat nu pas de klap van de afgelopen twintig weken begint te komen . Mij is bij de nacontrole verteld dat de kans op herhaling van een vroeggeboorte, kleiner is bij een tweede zwangerschap missiemaartje.. Ik was best verbaasd, dus ben vergeten na te vragen waarom.. Van het 'begint het nu echt??' werd ik ook gek. Wat dat betreft was ik wél blij om in het zkh te zijn, dan kunnen ze ook meteen kijken of het wat doet. Maar snap dat je, vooral met nog een kindje rondlopen, veel liever thuis zit (of ligt in dit geval..).
Bij mij werd juist gezegd dat je dan juist bij de 2e meer kans hebt... Vraag me inderdaad af waarom ze dat bij jou hebben gezegd! En idd die couveuse tijd is wel hetgeen waar ik het meeste tegenop zie, als deze ook te vroeg wordt geboren.. Vorig jaar was het erg zwaar en nu hebben we Niek natuurlijk ook.. Ik hoop echt dat het ons bespaard wordt deze keer!
Ik kon me ook herinneren dat ik gehoord/gelezen had dat de kans op herhaling bij een tweede zwangerschap groter is.. Maar misschien doelde ze op de proluton injecties en eventueel preventieve cerclage. En ik heb nooit meer dan 1 cm ontsluiting gehad, dus misschien was het puur mijn situatie? (Maar ze hebben ook wel vaker nonsens verkondigd in het zkh hoor .) Ik hoop en duim ook dat het jullie deze keer bespaard blijft! Een keer is al heel heftig, laat staan twee keer.. Nog lekker even een weekje of 11 blijven zitten beebje .
Hihi idd, daar gaan we voor!! Ik mag naar huis, meting was goed. Super.. Baby wordt nu geschat op 900 gram. Normaal met 28 weken 1000 gram.. Dus hij loopt prima op schema. Ben helemaal blij!
Raar idd want tegen mij is ook gezegd dat bij een 2e meer kans is. Ook omdat dan vaak alles al gevoeliger is en er sneller klaar voor is etc. Idd liever weeeeken plat liggen dan een kindje dat te vroeg geboren wordt. Missiemaartje, helemaal super meid, lekker naar huis! Was je cervix helemaal niet meer verkort tegenover de vorige meting?
Nee helemaal niets veranderd, dus super positief... Nu nog hopen dat ik het die weken lekker vol kan houden!!
Jep ik doe helemaal niks nu thuis.. Ja in bad gaan en naar de wc. Soms even de gang op lopen. Verder weinig!
Bij dochterlief met 27 weken opgenomen. Harde buiken kwamen regelmatig en werden pijnlijk. Bmm begon al wat te verweken dus aan de weeënremmers en longrijpingspuiten. Na enkele dagen werden de remmers afgebouwd om te kijken hoe dat ging. Toen ik 2 dagen zonder remmers geen weeën had mocht ik naar huis, met absolute bedrust. In het ziekenhuis alleen uit bed geweest voor wc bezoekjes en 1x per dag om te douchen. En thuis was dit precies hetzelfde. Aangezien ik nog een peuter van bijna 2 rond had lopen heb ik dus tot de 36 weken op de bank/bed bij mijn ouders gelegen. Ik vind het dus heel vreemd dat jij weer gewoon 'aan de slag' mocht. Ik weet niet beter als dat je bij zo'n termijn weeën hebt dat je uit voorzorg bedrust krijgt. Geen garantie, maar absoluut de moeite om te proberen. Hier was nummer 1 prematuur om andere redenen, en de grond zakte echt onder onze voeten toen nummer 2 te vroeg dreigde te komen. Uiteindelijk met 40 weken pas bevallen. Het is aanpassen, maar je went aan het liggen. Zolang je een beetje ritme houd en onthoud waar je het voor doet, dan gaan die weken best vlot voorbij
@ Denise; thnx voor je reactie. De reden waarom ze geen bedrust adviseren is omdat het niet bewezen is, bovendien denken ze dat dat psychisch een te zware belasting is. Maar ja ik denk dan.. Ik lig liggen 10 weken plat, als ik dan die 37 weken haal.. Hoe ik me psychisch voel kan me dan ff niet schelen hoor. Mijn kindje is belangrijker!! Bij elke activiteit krijg ik harde buiken, dus ik vind het ook erg raar dat mij de vorige keer ook gewoon werd geadviseerd om weer mijn dingetjes te gaan doen. Wel super dat je het zo lang hebt volgehouden zeg!
Ik heb ook geen volledige bedrust. Mag alles doen behalve huishouden en zware dingen. Nu lig ik uit mezelf al veel op bed omdat ik zo snel uitgeput ben. Lopen gaat erg moeilijk, wordt snel duizelig en gevoel doos me benen te zakken. Heb nu een rolstoel zodat ik af en toe even mee naar de winkel kan. Thuis doe ik niet veel. Zo nu en dan even afwassen, maar dat is ook al zwaar omdat ik dan te lang moet staan. Onze tweeling komt sowieso eerder, maar wanneer? haha ziekenhuis dacht twee weken geleden binnen een week, maar ze zitten er nog steeds. Hoop sowieso de 34 weken te halen, dat zou mooi zijn.
Idd linssiej; dat zou al super zijn!! Wel spannend hoor! Jij hebt troouwens een pessarium toch? Is dat het zelfde als een cerclage?
Bij mij ook ongeveer op deze manier. Ik had met week 30 een hoge vliesscheur waarschijnlijk, werd direct op bed gelegd met longrijpingsinjecties. Mocht 2 weken niet uit bed, alleen voor een was en een plas. Kreeg 2 maal daags een ctg. Ze bleven herhalen dat als het door zou zetten ik naar rotterdam zou moeten het erasmus. Na 2 weken geen reactie kwam de twijfel of het wel een hoge vliesscheur was omdat ik geen weeen kreeg. Mocht een weekend naar huis. Ik was nog geen dag thuis of ik kreeg weeen. Weer opgenomen op het ctg duidelijk om de 5 a 3 min weeen. Ik was dus 32 weken en een beetje, ik werd aan een infuus gelegd met weeenremmers voor 48 uur. Na die 48 uur gingen ze kijken of het terug kwam ja of nee. Nou alles bleef rustig en ik mocht naar huis. Met 33.4 ong werd ik weer opgenomen met weeen. Toen op week 34 mocht ik alles gewoon doen want ze zouden nu niet meer gaan remmen. Nou ik had inmiddels 3cm ontsluiting en gewoon dag en nacht weeen. Week 38 nog hetzelfde.....toen hebben ze me ingeleid. (ik had erge zw diabetes, spoot minimaal 4 maal daags insuline)....... Maar ze waren dus uiterst voorzichtig!
Oke maar je vliezen waren dus gescheurd.. Das misschien wel anders, weet ik niks van... Maar ik vind 34 weken nog een beetje aan de vroege kant om weer alles te gaan doen. Denk dat ik 35 weken aanhou, als ik dat volhou!