Beleving van religie

Discussie in 'De lounge' gestart door Madelie, 12 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Ja, dan krijg je toch de duivel en eigen wil die alles verpesten, en god die toekijkt hoe het allemaal gebeurt.

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.274
    25.745
    113
    En dit kan ik dus niet rijmen met de totale willekeur die geloof met zich meebrengt. Want hoe lullig is het als je in een gebied geboren wordt waar het onmogelijk is om te weten hoe je in de hemel kan komen. Daar klopt dan toch iets niet, dat god bepaalde ideeën heeft bij hoe een mens moet leven, maar niet iedereen heeft toegang tot die kennis. Gaan die mensen dan automatisch naar de hemel of hebben ze gewoon pech dat ze nooit met de bijbel in aanraking (kunnen) komen.

Madelie en stiertje88 vinden dit leuk.
  3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik geloof trouwens wel dat er genoeg gelovigen zijn die geen enkel probleem hebben met homoseksualiteit en homo’s. En ik vond het heel fijn om daar een tegengeluid van te horen.

Maar diegene die er nog wel zijn met zulke nare, bekrompen gedachtes mogen van mij echt de eeuwige jeuk met te korte armpjes krijgen. Verschrikkelijk. En omdat het in de bijbel staat? Serieus? Er staat zoveel onzin in, waar niemand meer wat mee doet. Maar dan zijn ze ineens selectief en hypocriet. Omdat het makkelijk is om een vinger te wijzen naar iemand anders.
    Wat geeft jou het recht om er iets van te vinden? Zoals eerder gezegd, het gaat om fucking liefde! Gelijkwaardige, mooie fantastische liefde.
    Ze n**ken elkaar niet in jou bed, in jou huis of bij jou op de oprit. Je hoeft ze niet te onderhouden, ze eten niet met je mee.
    WAAAAAROM moet je er iets van zeggen of er iets aan willen doen.
    Ik bemoei mij toch ook niet met gelovigen? Ze preken niet in mijn huis, ze staan niet aan te bellen met de mededeling dat ze het licht komen brengen ( alhoewel... soms wel. Heel irritant.

Sic, Philou en suus1983 vinden dit leuk.
  4. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Ja.

Maar dat vind ik wel het lastige aan dit alles. Iedereen kiest er maar uit waar ze het wel of niet mee eens zijn, hoe moeten wij dat dan ooit weten

Vlinderbloem vindt dit leuk.
  5. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Voor christenen is dit zeker een opdracht. Jouw reactie is best vijandig en Manolito heeft het niet over opdringen, maar vertellen. Dat is wat de bijbel ook zegt: vertel het aan de mensen, maar als ze het niet willen horen laat dan maar zitten. Punt is dat mensen het niet alleen niet willen horen maar vooral heel hard willen schreeuwen dat het onzin is en bij voorkeur veel erger nog dan onzin, en dan het geloof afkraken omdat de boodschap ze niet zint. Dat mag, want de bijbel is all about vrijheid in je keuzes, maar andersom is dat dan weer niet. Want als christen mag je niet zeggen dat je het niet eens bent met de gevestigde orde want dan discrimineer je of ben je iets aan het opdringen o.i.d.

Liefje91, Gewooniemand, Me26 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Frun

Frun Bekend lid

13 mei 2011
    847
    1.064
    93
    Wauw, ik zit de laatste pagina's met open mond te lezen!

Ik ben zelf niet gelovig, vind het maar een sprookje, een verhaal, dat van mond op mond is gegaan voordat het gedrukt is vastgelegd. Vertel tegenwoordig maar iets aan iemand en zie hoe anders het verhaal is geworden 10 personen verder...

Neemt niet weg dat ik vind dat je lekker moet geloven wat je wilt als dat je houvast geeft in het leven. Ben ik in gezelschap van gelovigen zal ik mij aanpassen, ik zal ze niet aanspreken op hun zienswijze en respectvol stil zijn bij het bidden. Het valt mij echter wel op dat sommigen mij wel bestoken met bijbelteksten en dit brengen als de absolute waarheid. Zo ook bijvoorbeeld Jehova's aan de deur, verschrikkelijk vind ik dit. Ik blijf wel altijd netjes en ga er gewoon niet te diep op in, hoor ze soms aan.

Wat betreft homoseksualiteit, naar mijn mening is dit aangeboren, pedoseksualiteit heeft denk ik een andere oorsprong (trauma). Bij de een hebben we te maken met gelijke relaties tussen volwassenen, de ander een scheve verhouding tussen een kind en volwassene! Kinderen kiezen er naar mijn mening niet voor.

Buiten dit alles valt mij op dat veel mensen die pleiten voor tolerantie, vaak het meest intolerant zijn. En realistisch gezien (ver)oordeelt iedereen, het is alleen maar wat je ermee doet (trek je conitu je mond open of denk je het alleen en laatbhet daarbij). Soms moet je vind ik gewoon denken: not my circus, not my monkeys

Viviennee vindt dit leuk.
  7. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Het gaat simpelweg om het feit dat een christen gelooft in een autoriteit en de ongelovige wereld gelooft dat ze het zelf voor het zeggen hebben. Jij kunt je wel niet met anderen bemoeien, maar God bemoeit zich met jou. Dat is het idee. Dat er iemand is die het voor het zeggen heeft, en dat jij dat niet bent. Dat vinden mensen maar niks geloof ik. Maar als je dat niet gelooft is de discussie eindeloos en zullen beide partijen nooit verder komen dan onenigheid. En dat is dan ook weer niet de bedoeling.

Gewooniemand en nelta vinden dit leuk.
  8. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    De bijbel wordt vertaald, in alle talen.
    Pas als dat klaar is, als alle volken en stammen het evangelie gehoord hebben zal de eindtijd echt in gaan.
    Hoewel we er nu al in zitten.
    Het gaat erg snel.
    Elke dag worden nieuwe volken en stammen bereikt met het evangelie.
    De keuze is alleen aan jezelf wat je ermee doet.

9. Moluks78

Moluks78 Niet meer actief

Daarom wordt er dus geevangeliseerd. Zodat iedereen met de Bijbel in aanraking gebracht kan worden. Dan kan niemand zeggen, ik heb t nooit geweten.
    Dat bijna niemand er op zit te wachten (wat hier wel blijkt) is een ander verhaal.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.065
    113
    Oh dus jij mag wel van alles aan iemand moeten vertellen, maar een ander mag dan niet reageren met dat diegene het onzin vind?

Ik zou nooit uit mijzelf tegen een gelovige vertellen dat ik het geloof onzin vind, dat is niet aan mij en moet iedereen voor zich weten.

Het stoort mij wel enorm dat er een dus hele groep mensen blijkbaar opdracht krijgt om een bepaalde boodschap te verspreiden, die een ander misschien helemaal niet wil horen. Prima hoor, als iemand je vragen stelt en je dan gaat vertellen, maar uit zichzelf erg storend.

Wij, als niet gelovigen, gaan toch ook geen afspraak maken om alle gelovigen ervan op de hoogte te brengen, over hoe wij het geloof zien?

Frun vindt dit leuk.
  11. Melief

Melief Niet meer actief

ik ben gelovig en ik ga wekelijks naar de kerk. Ik kan oprecht zeggen dat ik 0,0 moeite heb met homo’s. Als 1 van mijn kinderen thuis komt met het bericht dat ze homo zijn hou ik geen spat minder van ze en zal ze boven alles verkiezen. Als ik berichten lees over kinderen en jonge mensen die overlijden of ernstig ziek zijn geeft dat mij best wel conflicten en vraag ik me af waarom dit gebeurd. Misschien juist wel meer omdat ik gelovig ben en regelmatig de verhalen hoor over genezing (ik vind dat soort verhalen juist moeilijk omdat ik me dan afvraag waarom die andere dan niet)
    Toch haal ik vaak ook wel steun uit het geloof en hebben wij zelf ook echt wel wonderlijke dingen meegemaakt.

Gewoon om even een ander geluid te laten horen...

NiVa0230, kadootje, Lunarosa en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.274
    25.745
    113
    #252 Adje, 13 jul 2019
    Laatst bewerkt: 13 jul 2019
    Dat getuigt dan toch van een zekere arrogantie in mijn ogen. Dat men het überhaupt nodig vindt om andere volksstammen te bereiken die prima hun eigen leven leiden en daar hun eigen geloof bij zullen hebben, alleen omdat ze niet in net juiste gebied zijn geboren. Ik kan daar persoonlijk gewoon niet bij.

https://www.ad.nl/buitenland/missionaris-overleeft-ontmoeting-met-meest-geisoleerde-stam-ter-wereld-niet~a707df7a/?referrer=https://www.google.nl/
    Deze mensen zullen nooit anders weten, want er kan (en mag inmiddels) niemand bij dit eiland in de buurt komen. Deze mensen hebben hun eigen leven en eigen wetten en zolang ze met rust gelaten worden vallen ze ook niemand lastig. Ze kennen helemaal niks van de buitenwereld en zijn waarschijnlijk doodsbang voor al het onbekende dat buiten hun eiland is, waardoor ze meteen verdedigend/aanvallend reageren.

Edit: en daarnaast zijn er mensen die gewoon al een ander geloof hebben. Waarom zouden die moeten switchen als zij ook van mening zijn dat ze het juiste geloven. Het is niet meer dan logisch dat ze dan bij hun eigen geloof blijven, omdat dat is wat ze geleerd hebben. En ook dat wordt bepaald door willekeur en waar je geboren wordt. Nu maar hopen dat je dan precies op de juiste plek geboren wordt, waar je het juiste geloof krijgt, zodat je later naar de hemel kan.

Lafelife, stiertje88 en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    En dat is dus exact de reden dat ik mijn geloof uitleef voordat ik erover praat.
    Na mijn doop vonden veel mensen mij positief veranderd.
    Dat viel blijkbaar erg op.
    Daarop kwamen vragen over hoe en wat.
    En dan praat ik over wat mijn geloof met mij doet.
    Dat is wat ik doe, uitleven.
    Deel Zijn liefde uit.
    Ipv mensen bestoken met regels en bekritiseren.

Me26 vindt dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.065
    113
    Nou dan is het prima toch? Ik heb moeite met de ongevraagde adviezen etc. Niet met informatie als mensen oprecht geïnteresseerd zijn.

Vlinderbloem vindt dit leuk.
  15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg

Belangrijk voor de rituele reinheid is de besnijdenis. Jongens worden besneden tussen de zevende dag na de geboorte en het vijftiende levensjaar; in elk geval voor de puberteit. Besnijdenis is te zien als een rituele reiniging van jongens. Ze krijgen daardoor een genderidentiteit, worden ‘man’ en lid van de religieuze gemeenschap

Vind dit op internet. Je kunt als jongen alleen lid worden van de moslim gemeenschap dmv een besnijdenis. Dus eigenlijk een must als je je kind als moslim wil opvoeden. Wij kiezen er echter voor om niet te gaan voor een geloof vanaf de geboorte maar alle opties open te laten. Wil zoon moslim worden moet hij zich alsnog laten besnijden maar dat kan dus altijd nog.

DQueen vindt dit leuk.
  16. Moluks78

Tja, ik denk dat t moeilijk te begrijpen is.
    En heel erg, ik heb nu even niet zo'n zin om t allemaal uit te gaan leggen.
    Ik ben van mezelf niet zo'n evangeliserend persoon.
    Misschien dat een ander hier op wil antwoorden.

17. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    #257 stiertje88, 13 jul 2019
    Laatst bewerkt: 13 jul 2019
    Het gaat er mij helemaal niet om dat de boodschap van de bijbel me niet zint. Ik geloof er gewoon niet in omdat er geen enkel bewijs is voor het bestaan van een God. Naar mijzelf toe kan ik dat dus niet verantwoorden. En het woord dat hij verspreid is opgeschreven door verschillende personen die menen (want hoe kun je daar nu zeker van zijn) dat God tot hen gesproken heeft. De mormonen geloven ook dat God tot hen gesproken heeft en nemen dat aan als waarheid. Net zoals bij nog heel veel andere geloven. En daarnaast bestaan er nog natuurgodsdiensten. Hoe weet je dan of je wel bij het goede geloof zit? Daar ga je maar gewoon vanuit toch?
    Jij gelooft wel in het bestaan van het woord van God en dat is je goed recht. Volgens mij is dat ook het uitgangspunt van geloven: ergens niet zeker van kunnen zijn, maar toch aannemen dat het waar is.
    Maar mensen die geloven gaan er waarschijnlijk vanuit dat hun eigen geloof het juiste is en zullen zich denk ik moelijk laten overtuigen dat een ander geloof het juiste is. Daarnaast zijn er veel mensen in de wereld die niet kunnen lezen.

Madelie, Vlinderbloem, Adje en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
  19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.274
    25.745
    113
    Ik hoef geen uitleg hoor. Het was een retorische vraag ;)

20. Moluks78

Als je geen antwoord verwacht of wilt ook prima.
    Maar omdat je mij quote dacht ik dat je om een reactie vroeg.

Deel Deze Pagina