ik ben atheistisch opgevoed, mijn ouders hadden beiden van huis uit een ander geloof en deden daar niets mee. Ik heb me pas als volwassene laten dopen, communie en vormsel gedaan (op 1 dag ), mijn oudste kind is mijn peter (doopgetuige) hij was toen 12. Wat mij vooral opvalt is wanneer je zegt tegen iemand dat je gelovig bent ze direct komen met voorbeelden waarom zij denken dat God niet bestaat en je min of meer ook voor gek verklaren. "Mijn vriendin haar man is van de week plots gestorven, hij was nog maar 47 jaar, als God bestond was dit nooit gebeurd"..... Ik ga er echt geen discussie mee aan, heb weinig behoefte om me te verdedigen. Ieder mens gaat nu eenmaal dood, dat is het verhaal van de erfzonde. En als iemand daar niet in wil geloven vind ik dat prima, maar doe niet alsof ik, omdat ik christen ben, gek ben. Daarnaast heb ik ook steeds meer het idee, dat mensen wél rekening willen houden met iemand die moslim is (dus geen varkensvlees, mensen vinden het niet gek dat zij ramadan houden bijv) maar als ik in de vastentijd vast, houden mensen daar echt geen rekening mee. Snappen niet dat ik water wil, ipv wijn,, "neem nou een koekje..."Nee, mensen: ik VAST, dus dring niet aan. Of mensen die tegen mij zeggen: ben jij gelovig???? had ik niet achter jou gezocht (omdat ik er net zo normaal bij loop als zij) Een familielid die mij preuts noemt omdat ik absoluut niet naar een dildoparty wil (ik ben niet preuts, verre van zelfs, maar vind dat ik daar als gelovige vrouw, die dat wil uitdragen, niets te zoeken heb) Dat vind ik behoorlijk jammer: die vooroordelen naar christenen toe.
Ik kan alleen voor mezelf praten maar ik woon in een omgeving met veeeeeeel meer moslims dan christenen. Omdat ik zoveel Moslims in mijn omgeving heb en eigenlijk geen christenen (zover ik weet) weet ik veel meer over het geloof van de Moslims dan van Christenen. Ik ken op kerst en pasen na geen enkel Christelijk gebruik, dus ook al zou ik het graag willen, ik weet simpel weg niet waar ik rekening mee zou moeten houden.
Ik hoor de christelijken die ik ken ook nooit over vasten oid. Had het dus ook niet geweten. Maar goed, zoals met alles, als jij aangeeft dat je niet wil heeft men erover op te houden uiteraard
Dat kan: maar wanneer ik bij jou op bezoek kom en ik zeg, wanneer jij mij wijn wil aanbieden, dat ik vast en liever een glas water wil, ga je toch niet aan lopen dringen dat ik wijn moet drinken? Dat het echt niet uitmaakt of ik een wijntje drink? Sorry hoor, maar dat vind ik echt niet kunnen. Dat aandringen wordt bij moslims volgens mij dus niet gedaan: het is ramadan, een moslim vast, dus er wordt geaccepteerd dat er niet gegeten en gedronken wordt. Overigens is er in christelijk vasten een verschil met moslims. wij mogen dus wel eten en drinken, maar mogen zelf kiezen hoe we vasten. De meesten onthouden zich van alcohol, vlees en andere luxeproducten en eten 1 of 2x per dag een volledige maaltijd, ipv 3
Nee dat zou ik inderdaad nooit doen, ook niet als iemand Ateïst is en vraagt om water ipv wijn. Als je geen alcohol wilt dan wil je dat niet. Is jouw vasten dan een bepaalde periode? Ook een maand en dan elk jaar rond dezelfde periode?
Vasten wordt ook gedaan door orthodoxe kerken en de Engelse kerk. Ik doe zelf ook aan vastentijd, ik vul het wel meestal op een andere manier in dan met eten/drinken waardoor het niet zo zichtbaar is voor mensen. Wel heel rot dat er zo weinig rekening met jouw vastentijd wordt gehouden, dat is echt niet netjes.
waar vul jij het mee in dan? En ik vast niet echt zichtbaar vind ik zelf, ik praat er niet over, ik drink gewoon water, maar als mensen dan zeggen: neem nou een wijntje, koekje, gebak, whatever, zeg ik: nee, sorry, maar ik vast. en dan toch doordrammen.
Ik doe elke keer wat anders. Ik heb eens meegedaan aan 40acts, waarbij de insteek is dat je in plaats van iets opgeven elke dag een goede daad verricht. Je krijgt dan een mailtje met een uitdaging op 3 moeilijkheidsniveaus, erg leuk om te doen. Dit jaar merkte ik dat ik te veel online ging winkelen voor mijn vermaak, en dat ik daar emotioneel gehecht aan raakte. Slechte gewoonte natuurlijk, dus 40 dagen lang niks online gekocht + alleen maar noodzakelijke aankopen in de winkel. Heeft me flink gereset Ik ben ook een beetje voorzichtig met restricties aan mezelf opleggen op het gebied van eten, ivm eetproblemen in het verleden.
Leg eens uit. Want ik heb meeste religies die er zijn bestudeerd, hun ontstaansgeschiedenis, de achtergronden, de filosofische vragen er over. Dus: Hoe is bovenstaande en mooi voorbeeld dat ik niet weet waar de Bijbel over gaat? Is niet mijn voorbeeld trouwens, als je mijn post gelezen had in plaats van op de kabkan te springen, had je gelezen het van Epicurus en David Hume was. En je kunt veel zeggen over Hume, maar niet dat hij de Bijbel niet kende.
Dat is ook mooi inderdaad. Nu koop ik echt nooit online en ik werk teveel om naar een fysieke winkel te gaan. Het laten staan van luxe eten vind ik best lastig om te doen en het lukt me ook niet altijd. twee van mijn kinderen zijn in de vastentijd jarig en uiteraard vieren we dan gewoon hun verjaardag. En ja, dan eet ik ook gewoon taart en drink ik een wijntje. Maar ik doe mijn best. Elke dag een goede daad doen, doe ik eigenlijk al elke dag van het jaar en dat zijn geen grote dingen hoor, kan ook zomaar een appje zijn die ik verstuur naar een vriendin die het moeilijk heeft of iemand voor laten gaan in de supermarkt.
Persoonlijk kan ik niet zoveel zeggen over Hume, want ik heb geen flauw idee wie het is. Ik bedoelde ook niet per sé dat jij niet weet waar de bijbel over gaat, maar met de tekst die jij citeerde kan ik niet anders dan concluderen dat degene die dat zegt niet weet waar de bijbel over gaat. Als je zegt dat het lijden in de wereld het bewijs is voor het feit dat God niet bestaat (of dat Hij geen liefdevolle God zou zijn) dan heb je wellicht de bijbel gelezen maar er niets van begrepen. Dat er lijden in de wereld bestaat is niet het werk van God, en het plan dat Hij met de wereld heeft is er volledig opgericht dat lijden te laten stoppen. Dat er lijden in de wereld is komt niet omdat hij het niet kán stoppen, want dat kan Hij wel, het komt ook niet doordat Hij het niet wil, want dat wil Hij júíst. Een groot deel van waarom de wereld nu nog in ellende leeft heeft te maken met de keuze tussen goed en kwaad en alles met vrije wil van de mensheid. Het begint bij Adam en Eva en het eindigt in openbaring. Als je zegt de bijbel bestudeerd te hebben dan kun je geenszins beweren dat God iets niet kan of dat Hij uit is op het lijden van mensen. Als je de bijbel gelezen én begrepen hebt dan zie je het grote plaatje en dat is dat God Zijn perfecte schepping wil herstellen en de mensheid wil bevrijden van dat lijden. Los van of je het gelooft of niet is dat wat de bijbel verteld.
ik geloof wel, maar zou ook niks met zo'n opmerking kunnen. Het is nl niet zo dat God jouw man boven nodig had om wolken af te stoffen natuurlijk. Ik geloof wel dat ieder mens een bepaalde tijd heeft gekregen om hier op aarde te zijn. als je tijd op is, is deze op. Bij de een is dat als hij 100 is, een ander wordt 5, of in het geval van je man 44. Iedereen gaat nu eenmaal dood. Maar zo'n opmerking zou mij ook boos maken. Ik ben zelf een kindje tijdens de zwangerschap kwijtgeraakt en réken maar dat ik héééél boos ben geweest op God. Mijn geloof is er niet minder om geworden, maar ik ben nog steeds van plan om Hem te vragen waarom ik zwanger raakte (was nl helemaal niet de bedoeling) om, toen ik eindelijk aan het idee gewend was, het kindje van ons af te nemen. Met welk doel?
Ik ben protestants opgevoed en veel van mijn vrienden zijn ook protestanten. Maar in de gereformeerde en protestantse kringen wordt ook gevast hoor. Vroeger vasten wij thuis ook. Op as woensdag was er een stiltemoment in de kerk en daarna begon het vasten tot Pasen. Carnaval is typisch Rooms Katholiek.
Ik weet dat tegenwoordig steeds meer protestanten vasten, maar het is van oorsprong een RK gebruik. Steeds meer protestanten doen het nu ook omdat ze de waarde er steeds meer van inzien. Vast jij nu nog steeds? en ja Carnaval is een RK feest, om voor het vasten nog even goed los te gaan....
Mmmhhhhh Luther en Calvijn waren al fel voorstanders van vasten. Dus het is zeker ook een protestants gebruik. Alleen protestanten zijn vaak te bang dat alles, zo ook het vasten, te wettisch wordt opgevat en dus zijn er veel afgehaakt. Maar goed het wordt inderdaad de laatste jaren weer meer gedaan. Ik ben 40+ en bij ons was het thuis en in de kerk heel gewoon om te doen zo lang ik mij herinner. Alleen de zondagen niet (is dat bij Rooms Katholieke ook zo?). Ik ben niet meer zo actief gelovig en vasten doe ik soms maar niet op gezette christelijke momenten maar meer op gezette "mijn broek kan niet meer dicht" momenten
Ja de zondagen hoef je niet te vasten. Vroeger hadden de kinderen het vastentrommeltje: al het snoep en koek wat ze doordeweeks kregen, ging in het trommeltje en op zondag mochten ze daar 1 snoepje uit pakken. alle andere snoepjes/koekjes etc werden gebruikt om de palmpasentak te versieren en deze mocht dus pas met pasen opgegeten worden. Overigens komt mijn moeder uit een nederlands hervormd nest, mijn vader uit de streng gereformeerde kerk. Wat mij opvalt is dat het niet zozeer te wettisch is, maar dat deze takken bang zijn dat het te katholiek is....(maar misschien is dat alleen bij mijn ouders zo ) alles wat ook maar enigzins lijkt op iets dat katholiek is, is fout. (denk aan een crucifix ophangen in huis, of een mariabeeldje bijv)