wanneer vertellen andere kind(eren)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Meiske80, 28 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Hoi dames, wanneer hebben jullie je zwangerschap vertelt aan jullie andere kind(eren)? Mijn dochter is al 7 jaar en wacht met smart op een broertje\zusje. Ze begrijpt al veel en weet ook dat het soms niet goed gaat.
    Ik heb met ruim 7 weken een echo en als dan t hartje klopt wilden we t aan haar vertellen want ik begreep dat de kans dat t daarna nog mis gaat erg klein is. Wat hebben jullie gedaan?

2. Vlinder1993

Vlinder1993 Actief lid

2 mei 2014
    176
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou jezelf goed realiseren dat het voor een kind lastig is om zo'n mooi geheim te bewaren, zeker als ze er zo blij mee is. En als je niet wilt dat met 7 weken de hele wereld het weet zou ik persoonlijk toch nog even wachten. Persoonlijk zou ik het pas met 12 weken vertellen, anders moet ze ook nog zo ontzettend lang wachten voor het er eindelijk is. Maar goed, dat is wat ik zou doen. Jij moet natuurlijk uiteindelijk je eigen keuze maken!
    En gefeliciteerd natuurlijk! :D

3. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Onze zoon (4 jaar) wou ook heel graag een broertje of zusje. Wij hebben het hem met 11 weken verteld. Ik wou eerst een mooie echo hebben voordat we hem het zouden vertellen. Zijn mondje viel helemaal open toen we het vertelden. Hij is er erg blij mee en is veel met de baby bezig.

4. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Wij zijn er nog niet uit.... Zoontje is nu 2,5 en ik wil het hem heeeel graag vertellen, maar dat zou ik dan meer voor mezelf doen dan voor hem. Het is nog zó lang wachten tot oktober en daarbij, hij ziet/merkt nu nog niks aan mij, dus het zal nog wel wat abstract voor hem zijn. (Dat zal met jouw dochter anders zijn)
    Het is niet dat we ons best doen om het nieuws voor hem verborgen te houden, maar vertellen doen we later. Misschien volgende week, na de 12 wkn echo, misschien als mijn buik begint re groeien, misschien pas met de 20 wkn echo. Weet zijn er nog niet uit, maar ik ga er van uit dat een geschikt moment zich wel aandient.

5. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Onze knul is ook 7 en vraagt al heel wat jaren om een broertje of een zusje. We hebben het verteld na een goede echo met 11.5 op zn verjaardag. De volgende dag vierde wij zijn verjaardag en mocht hij het iedereen vertellen/cupcakes met hint uitdelen:D

6. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Als we t vertellen aan haar hoeft ze t echt niet geheim te houden. Dat verwacht ik niet van haar :) Ik ga meedoen met MvM dus ik ga zowiezo vragen krijgen.. En ik wil niet liegen. Moeilijk! Ik wilde met de echo in het ZH vragen hoe groot nu de kans is dat t alsnog mis gaat..

7. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Wij hebben het met 15 welen verteld aan onze zoon en aan de 2 andere kids van mijn vriend. Ik vond het wel lastig om het zo lang stil te houden, maar ik heb in het begin veel last gehad van bloedingen. Het was dus allemaal best onzeker. Ook wilden we graag meteen vertellen of het een broertje of zusje was. Ze reageerden heel leuk :)

8. ons2ewonder

ons2ewonder Bekend lid

3 mei 2011
    986
    8
    18
    moeder
    Wij wouden het afgelopen week vertellen na de termijnecho in het ziekenhuis. Echter zag de de echoscopistte vocht rond het hoofdje en een nekplooi van 4mm (11.1 weken zwanger) Hierdoor krijg ik volgende week een uitgebreide echo bij de gyn van een uur. We hebben nu dus nog niks gezegt ik wil eerst meer duidelijkheid. De kinderen krijgen het eerst te horen en dan pas rest van de omgeving ik wil niet dat ze het via anderen horen

9. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

27 mrt 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    Onze dochter is 3 en we hebben het gelijk verteld :)

10. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Onze meiden zijn 2.3 en 4.7 jaar oud en wij twijfelen ook wanneer we het moeten gaan vertellen.

Sowieso willen we wachten tot na de termijnecho in april. Als we het daarna al vertellen is de kans 99,9% dat ook bso, school, vriendjes, etc het snel te horen krijgen. En dat willen we pas rond 12 weken (minimaal). Aan de andere kant zou ik het wel met de grootouders willen delen. Wat dus niet kan als onze meiden het als eerste mogen weten.

Lastig :p denk dat wij dus maar wachten tot iig 12 weken. Dan zijn zij eerst!

11. Subois

Subois Lid

14 okt 2014
    49
    0
    6
    NULL
    NULL
    #11 Subois, 28 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2015
    Wij hebben het de kinderen (2,4,6 jaar) verteld na de eerste echo. Ze hoefden het niet geheim te houden. Als het onverhoopt toch mis was gegaan na de echo, dan hadden ze ons verdriet ook opgemerkt als we ze niks hadden verteld. Je kunt volgens mij beter open zijn over blije en verdrietige dingen dan er geheimzinnig over te doen.Overigens hadden wij de termijnecho met ruim 10 weken, dan ben je wel een stuk dichter bij de 12 weken grens.

12. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Wij willen juist zo lang mogelijk wachten, het duurt al zo lang voor de kinderen,

Ook weet ik dat ze dan ruzie maken met elkaar, ik wil een broertje nee ik wil een zusje..... Straks zeggen we gewoon mama heeft een jongetje of mama heeft een meisje in de buik, geen geouwehoer geen ruzie weten waar ze aan toe zijn en ze hoeven niet zo heel super lang meer te wachten

13. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Toen ik zwanger was van de 2e was de oudste 6 en heb ik het pas na 3 maand verteld. Nudeze zwangerschap is ze 8 en heb ik het vrijwel meteen verteld. Maar dat kwam ook omdat we op vakantie naar een pretpark gingen. En toen we geboekt hadden maakten, hadden we het over samen in de achtbaan enzo. Dus toen de vakantie was bleek ik zwanger en had ik uitgelegd dat ik miss een baby in mn buik had en daarom voor de zekerheid niet in de atrakties mocht. Toen ik om de echo ging nam ik mn dochter mee en dat vond ze super leuk

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik heb het mijn 7jarige dochter verteld met 13 weken. Daarna wilde zij het natuurlijk met iedereen delen en dat vond ik voor die tijd nog niet nodig :) Ze vindt het wachten wel erg moeilijk, vanaf dat ik het vertelde is het natuurlijk nog een half jaar, dat is best lang als je kind bent :)

15. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Wij hebben het meteen verteld na de eerste echo verteld ( 6w ) aan onze kinderen, ouders en broer/zussen. Wij delen vreugde en verdriet met elkaar en als het misgaat en de kinderen zien een verdrietige papa en mama kun je een kind in "Jip en Janneke taal" gerust uitleggen waarom je verdrietig bent. De oudste begreep het trouwens prima en de jongste nog niet echt, hebben keurig hun mond weten te houden.

16. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

wij delen ook vreugde en verdriet met elkaar, maar als je het bij 6 weken al verteld loop je het risico dat je kinderen nog 36 weken moeten wachten als je overtijd gaat, dat is voor een jong kind echt nog heel lang,

wij hadden het onze kinderen verteld bij 11 weken toen ik zwanger was van de derde, de eerste weken vonden ze het spannend, en super leuk, ruzies erbij, de 1 wou een broertje de ander wou een zusje, en dan duurt wachten opeens enorm lang, vanaf 20 weken was het niet leuk meer, wanneer word ons zusje nou geboren, hoelang moeten wij nog wachten, en dan moesten ze nog 17 weken wachten voor ze eindelijk hun zusje konden knuffelen.

vanwege deze redenen kiezen wij er dus voor dat we wachten tot 16 weken, tenminste we proberen het, dan weten we het geslacht, en tegen de tijd dat ze het wachten zat zijn kunnen we zeggen dat het echt nog maar een paar weekjes duurt.

mocht het nu nog mis gaan,of als het al mis was gegaan en ze zien ons verdriet kunnen we gewoon eerlijk zijn tegen de kinderen.

iedereen moet het natuurlijk doen zoals goed voelt voor diegene en het is super als kleintjes toch zolang hun geduld kunnen bewaren :)

17. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Wij hebben het met de echo vertelt..
    En moet zeggen onze jongens zijn 6 en 5 maar waren helemaal niet bezig met wanneer de baby kwam..

18. sjak

sjak Niet meer actief

Mijn dochter wordt in mei 3, ze weet ook dat mama een baby in haar buik heeft. Ze verteld heel trots tegen de oma's dat ze grote zus wordt.
    Maar of het haar echt wat doet? Ik geloof het niet hoor.

19. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Wij hebben het de kinderen van 6 en 3 jaar verteld toen ik 8 weken zwanger was. Ik had toen 1 goede echo gehad met 6 weken waarop een hartje klopte. Met acht weken en twee dagen hebben we het de opa's en oma's, en broers en hun families verteld (met kerst). Kinderen hebben het nog netjes tot twaalf weken niet verder verteld (dus buiten de familie), maar ik had het geen ramp gevonden als dat wel was gebeurd.

Voor de kinderen vond ik het heel belangrijk dat zij het het eerst wisten en niet via via iets zouden oppikken, begrijpen. Plus dat ik vanaf zes weken overgaf, dus wilde hen ook geruststellen dat dit niet erg en met een mooie reden was. Familie mocht het deze keer dus met acht weken weten, omdat we toen aan het kerstdiner gingen en ik niet alles meer mocht eten.

Als het toch voor de 12 weken mis was gegaan, had ik gewild dat de kinderen begrepen waarom we verdriet zouden hebben, en niet dat de buitenwereld het wel zou weten/ begrijpen en dat zij geen idee zouden hebben.

Bij de eerste zwangerschap hebben we het al met zes weken verteld trouwens, omdat ik toen zo misselijk was en niet goed wist waar ik het zoeken moest. Tweede ook zoiets, maar zoonlief toen een stuk later verteld, omdat hij toen nog maar net twee was.

Het blijft een gevoelskwestie, denk ik, waarin iedereen zelf keuzes maakt met eigen afwegingen, die voor de een niet belangrijk zijn en voor de ander juist wel.

20. elmokoekie

4 apr 2012
    67
    0
    0
    Mijn zoontjes zijn 6 en net 3. Wij hebben het gisteren verteld.
    Zelf al 29 maart een lichte positieve test gehad en gisteren een clear blue met daarop zwanger. Mijn oudste kon dit lezen en we hebben deze dus aan hem gegeven om te lezen. Zijn reactie was zo mooi toen hij vroeg wie er de baby kreeg en zijn ogen straalden zo enorm toen hij hoorde nog een broertje of zusje te krijgen.

Hier dus niet gewacht dus.

Deel Deze Pagina