Reëel risico voor baby? wat zouden jullie doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Maantje80, 15 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik ben nu ruim 36 weken zwanger en gisteren avond heb ik met een vriendin afgesproken dat we vandaag naar haar nieuwe huisje gaan kijken.

Het vervelende is dat deze vriendin nu flink verkouden is, veel hoest. Wij zijn gelukkig net genezen van 2 weken lang hoesten, niezen etc.
    Over anderhalve tot 2 weken wordt ik ingeleid maar de baby kan ook zomaar eerder komen (mijn andere 4 kinderen kwamen met 36 en 37 weken).
    Na mijn vorige bevalling zijn wij omdat onze dochter met 36,1 geboren werd nog 5 dagen in het ziekenhuis gebleven, en is zij zelfs opgenomen op de couveuse afdeling, dat was vreselijk. Ik ben nu echt aan het af tellen tot die 37 weken en hoop heel erg die te gaan halen!

Mijn angst is nu dat als we naar die vriendin gaan, dat we binnen een week weer allemaal flink verkouden zijn, de baby geboren wordt, ziek wordt of in het ergste geval dan moet worden opgenomen (hoe groot is die kans?). Dan is alle vreugde dat ik de 37 weken gehaald heb, en we een fijne en normale kraamtijd in gaan, met een gezonde baby misschien voor niks geweest. Dat is het in elk geval niet waard.

Maar misschien is dit totaal niet realistisch en gewoon angst (misschien overdreven door mijn eerdere ervaring?) Of is het heel reëel het bezoekje uit te stellen? Wat zouden jullie doen?

2. memmie91

memmie91 Lid

30 jun 2014
    82
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou denk ik niet gaan. Je weerstand is nog laag doordat je net zelf ziek bent geweest en je hebt straks je energie wel nodig voor de bevalling. Bovendien zou je je toch niet echt ontspannen voelen daar.
    Of het echt een risico voor je baby vormt, weet ik niet, maar stress en ziektekiemen vermijden lijkt me voor jou wel goed ;).
    Dat huisje blijft er wel, dus hoop dat je vriendin het begrijpt.

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik zou wel gaan. Iedereen is verkouden dus ik denk dat je dan nergens meer heen kunt gaan..

4. Laub

Laub Actief lid

17 okt 2014
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je in het ziekenhuis met ergere (resistente) virussen en bacteriën In aanraking komt dan bij je vriendin thuis.
    Maar ik zou even kijken hoe jullie weerstand op het moment is, als je snel dingen oppikt van anderen of al loopt te kwakkelen zou ik niet gaan, maar dat is dan meer voor jezelf.
    Ik wil je niet bang maken, maar je wordt continu bloot gesteld aan virussen en bacterien. Het heeft met je eigen weerstand te maken of je daar wel of niet ziek van wordt. En dat geldt straks ook voor de baby.

5. Ik zou wel gaan. Je kindje heeft sowieso allerlei antistoffen meegekregen vanuit de baarmoeder. En inderdaad heel veel mensen zijn verkouden, dan zou je helemaal in quarantaine moeten gaan...

6. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Ik zou niet gaan. Een verkoudheid kan je nu niet erbij hebben.

En het argument dan kan je nergens meer heen vind ik een beetje onzin. Natuurlijk ziek worden kan altijd maar je hoeft het ook niet bewust op te gaan zoeken. Als er in een huishouden buikgriep heerst blijf ik toch echt wel ff weg.

7. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Lastig hoor.. jullie antwoorden zijn ook allemaal heel verschillend.

Ik ben zelf redelijk opgeknapt. Hooguit nog een verstopte neus in de nacht, maar het hoesten is zo goed als over. Ik voel me ook niet zwak of ziek.

Ik heb een goede andere vriendin gebeld (doktersassistente en wijze vrouw ;) ) en zij gaf aan dat zolang het om hoesten/verkoudheid gaat en niet om andere ziekte/koorts het best kan, ook gezien de kans heel groot is dat zij het zelfde virus heeft dan wij zelf ook allemaal gehad hebben.

Met 4 kinderen waarvan 3 schoolgaand en 1 op peuterspeelzaal, is het heel lastig om alles buiten de deur te houden. Ze zei ook dat bij de peuterspeelzaal waarschijnlijk veel meer virussen zijn dan bij mijn vriendin thuis en dat zolang wij niet zoenen e.d. het wel mee zal vallen.

Hoewel voor mij een lastig ding, hebben we besloten toch te gaan.
    Dat is een hele overwinning gezien ik nogal voorzichtig ben in deze dingen, en er ook behoorlijke angst onder ligt.

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Dan kan je maar beter ook heen boodschappen doen..
    Dan zoek je het ook bewust op....

9. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

21 mrt 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou niet gaan denk ik.. Idd loop je overal risico..maar nu zoek je het wel op..
    Ik heb wel eens gelezen dat je pas.bevalt als je in goede conditie bent dus mocht je ziek worden dat dan de bevalling pas begint als jij/je lijf er klaar voor bent..

10. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ja maar ik wordt ingeleid, dus dat gaat niet voor mij op ;)

11. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Ik ben het met je vriendin eens. Dikke kans dat het hetzelfde is wat jullie al gehad hebben. Daarbij komt dat ookal zou jij het virus meepakken je baby waarschijnlijk gespaard blijft door jou antistoffen. Ook als je bv gaat geven. Ik zou gewoon gaan, maar inderdaad niet gaan zoenen.

12. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik zou ook gewoon gaan, overal loop je risico, maar je hoeft ook niet elke griepje mee te pakken. Ik werk zelf is de zorg. Elke week is wel iemand ziek. Maar ik pak echt niet alle griep varianten mee. Zou wel beetje gepaste afstand bewaren, sla de kussen over, was je handen extra.

13. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik zou wel gaan..

14. stefanie912

stefanie912 Bekend lid

10 feb 2012
    707
    2
    16
    mag enorm graag knutselen, 3d en taarten maken met
    Friesland
    met 39 weken zwangerschap heb ik destijds een zware luchtweginfectie gehad en met 40.6 ben ik toen bevallen van onze dochter.. Onze dochter is toen verkouden geboren ( had er nog nooit van gehoord) maar hoefde daardoor niet opgenomen te worden. We moesten alleen een nacht blijven omdat ze met vacuümpomp was geboren.

15. VSC

VSC Niet meer actief

Lastig. Ik zou niet gaan maar dat komt omdat ik altijd aangestoken word en een slechte weerstand heb. Zelf zou ik er niet op zitten te wachten om een virus op te lopen aan t eind van mn zwschap. Maar dat is ieders eigen keuze!

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Precies dit. :)

17. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik zou niet gaan.
    Sowieso is mijn weerstand 0 komma nada dus ik word gauw aangestoken.

18. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zou wel gaan. Overal kan je wat oplopen. Mijn zoontje is ook vaak verkouden en snotterig, kan moeilijk bij hem uit de buurt blijven.

Ik kan je angst wel begrijpen, mijn zoontje is met 3 maanden opgenomen ivm rs-virus/bronchitis en lag op het randje. Zoiets wil je niet meemaken, maar toch ga ik niet allerlei situaties uit de weg. Dat is gewoon niet te doen, je kinderen kunnen ook via school wat oppakken etc.

19. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou gewoon lekker gaan. Incubatietijd is min een week en als je bang bent voor een verkoudheidje kun je beter binnen blijven. Overal kun je het oplopen
    Hier 2 kindjes die om de haverklap verkouden zijn doordat ze op schooltje zitten. Die stop ik ook niet weg in de laatste weken van mijn zwagerschap

20. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Dank voor alle reacties, wij zijn vanmiddag gegaan en hebben een heerlijke middag in het zonnetje gehad, mijn vriendin heeft niet eens gehoest, viel reuze mee, dus ik ben blij dat we deze keuze (ook al was het even goed afwegen) gemaakt hebben.

Deel Deze Pagina