Iemand toevallig ervaring met zwangerschapsyoga? Ik heb een hel van een 1e bevalling gehad en wil zeker wel weer iets doen deze zwangerschap. Ik doe in de sportschool regelmatig bodybalance en ik doe de yoga oefeningen heel graag. Ik zou bij de cursus hier in de buurt met 22 weken kunnen beginnen, maar ik vraag me af of dat niet te vroeg is. Ik ben dan al met 30 weken klaar. De vorige keer hebben we samen bevallen gedaan en toen waren we een paar weken voor de bevalling klaar. Ben benieuwd wat de ervaringen zijn! Is het erg zweverig bijvoorbeeld?
Ik doe aan ook zwangerschaps yoga vind het heerlijk hoop dat ik ook wat aan de tips heb tijdens de bevalling. Ik ben ook al vanaf me 16de week bezig en klaar rond me 30ste week.
Ik heb me bij mijn eerste zwangerschap keurig ingezet tijdens de zwangerschapsyoga. Maar ik heb er echt helemaal niets aan gehad bij mijn bevalling. Je leert b.v. persen op een uitademing en dat je absoluut niet mag persen terwijl je je adem vast houdt. Zodra mijn persweeën begonnen heb ik nog braaf gepoogd te persen op een uitademing maar van het verbaasde ziekenhuispersoneel kreeg ik de opdracht een flinke hap lucht te nemen, knieën vast te houden en zo hard ik kon te persen. Totaal tegen alles in wat ik had geleerd maar duizend keer effectiever. En voorafgaand aan mijn bevalling heb ik van een kamergenootje in het ziekenhuis haar bevallingscursus nog gecopiëerd, aan dat kopietje heb ik meer gehad dan aan mijn hele cursus. Maar kan liggen aan onze docente, hoor, dat was iemand die aan alle stereotypes van een yogalerares voldoet. Die had het altijd over "de yoga zegt dat" alsof het om een religie ging. Misschien is het elders in het land wel zinnig.
Oh ik heb ook niks gehad aan de puftechnieken van het samen bevallen. Ik pufte maar gewoon wat weg, maar zeker niet zoals het zou moeten volgens die docent. Ik verwacht idd geen wonderen voor de bevalling, maar die van mij was er ook geen uit het boekje. Ik wil het ook meer doen omdat ik wel iets wil doen. Deze 2e zwangerschap beleef ik tot nu toe sowieso al veel vluchtiger, dus wel lekker om 1 uurtje in de week alleen zwanger te zijn en verder niks. Ik zou overigens ook liever duik in je weeen doen, maar woon niet in de buurt van A'dam...
Ook ik heb de zwangerschapsyoga gedaan maar ik heb er niks aan gehad tijdens de bevalling. Het was gezellig om met iedereen te kletsen enzo en soms zien we elkaar nog even. Met een 2e doe ik het ook niet weer.
Ik heb ook zwangerschapsyoga gedaan. Moet nog bevallen, dus kan nog niet zeggen of het daadwerkelijk niet heeft geholpen, maar ik heb er in ieder geval weinig vertrouwen in. Ik vond het verschrikkelijk zweverig (lag misschien ook aan de 'juf') en ik moest regelmatig een lachkick onderdrukken. Het was dus niet aan mij besteed
Het ligt geloof ik heel erg aan de yoga lerares, als ik het zo lees. Persen op een uitademing??? Niet te doen en dat was/is het advies hier ook helemaal niet. Ik heb veel aan de yoga gehad en doe het nu weer. En ook al heb ik de lessen 2 jaar terug al een keer gehad, ik was de helft alweer vergeten en heb er dus weer heel veel aan. Ik kom er weer helemaal in . Het brengt me vooral rust en vertrouwen in mezelf en mijn lichaam. Ook het puffen wordt heel duidelijk uitgelegd, niet zozeer de manier/ritme waarop, maar meer de achterliggende gedachte hoe met de pijn om te gaan. En inderdaad, elke week even 1,5 uur om even alleen maar aandacht aan dit kleintje te besteden. Zeker als je al een kindje hebt is het erg fijn! Toen ik zwanger was van Eva was ik trouwens eerder begonnen en dus ook eerder klaar, ik geloof dat ik met 30 weken al klaar was met de cursus. Dat was wel jammer want toen moest ik nog 2,5 maand zonder yoga... Nu ben ik 31 weken en heb ik nog een aantal lessen te gaan, ik geloof t/m 35 weken. Dat vind ik wel heel fijn, maar het ligt er hier maar net aan hoeveel groepen er zijn en waar je wordt ingedeeld.
Ik weet inmiddels dat ik kan beginnen met 22 weken of met 30 weken, maar dan ben ik ook pas klaar met 38 weken. Je weet het natuurlijk nooit, (vorige keer 2 weken overtijd), maar ik was met 30 weken niet zo mobiel meer. Denk dat ik maar gewoon met 22 weken begin.
Dan is 22 weken misschien wel beter om mee te beginnen. Aan de andere kant, ik ben ook niet zo mobiel meer, maar ik heb daardoor juist wel veel aan de oefeningen. Maar ik kan ook niet alles meer even goed meedoen.