Belonen/omkopen :-)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Meis28, May 30, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,387
    113
    Female
    Broek
    Ik ben blijkbaar weer een ontaarde moeder want ik "chanteer" ze wel :). Als je nu nog 1x naar beneden komt dan mag je morgen geen sesamstraat kijken voor het slapen. Als je lief je speelgoed opruimt mag je daarna televisie kijken etc.

2. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

Aug 31, 2015
    1,539
    170
    63
    Full time mom
    DIT.

Moet wel zeggen dat het niet heel erg is als het soms gebeurd denk dat elke moeder dat wel doet, incl ik zelf bij mijn eigen moeder: mam voed jij effe de tweeling maak ik koffie LMAO! maar pas op dat ze het belonen met snoep of speelgoed niet als gewoon gaan zien dan willen ze elke keer wat en als het dat niet mag of kan krijg je weer een driftbui omdat ze niks krijgen dan verschuift het probleem van het misdragen in een winkel naar zeiken om dingen, zou zelf niet belonen met eten maar met complimenten of wat langer tv kijken + ik zou zoals Liva schreef: het leuk maken voor ze geef ze een taak en maak duidelijk wat je van ze verwacht en dat nee ook nee is...niet na zeiken ja om er snel vanaf te zijn of omdat vreemden bij de AH dom je kant opkijken van daar heb je zo'n krijs kind (maling aan hebben).

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    De vraag is erg specifiek of anderen ook omkopen of belonen met snoep/lekkers. Ik vind belonen met snoep heel anders dan belonen met bv ietsje langer opblijven ofzo.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Ze moeten zich gedragen omdat ze vinden dat dat zo hoort en omdat ze dat uiteindelijk ook gezelliger vinden, niet omdat ze iets lekkers krijgen. Niet dat ze dat altijd doen, echt niet, maar ik probeer ze dan wel uit te leggen dat je je in een winkel hoort te gedragen en rekening moet houden met andere mensen.
    Als die van mij in een vervelende bui zijn helpt zo'n omkopertje ook niet, en dan gaat het leuke niet door (anders ben je niet consequent) en krijg je zo'n negatief iets.
    Ik zal ook nooit een straf geven in de trant van als je nu niet dit, dan mag je straks geen tv kijken of juist een beloning als je nu even dit doet mag je straks een ijsje.
    Ik probeer consequenties altijd zo logisch mogelijk te houden. Dus met iets gooien is datgene op de kast. Knoeiboel maken van de lijm (samen met buurmeisje) is voorlopig niet zonder toezicht knutselen.
    En alles zo korte termijn als mogelijk. Dus liefst nu aanspreken en de volgende minuut weer positief.

5. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Precies dit, ik doe dat ook wel eens. Zoveel mogelijk met gezonde dingen natuurlijk of de belofte om samen iets te gaan doen, maar zeer zeker "omkopen" ofwel "paaien" hahahaha

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Het blijft een bijzondere verzameling mama's hier op het forum. Zelden te vinden in het wild, vooral hier ;)

Adje, Sleepless, Zara75 and 3 others like this.
  7. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

Aug 5, 2014
    1,268
    127
    63
    Bij het eten altijd, ze wil heel graag appelmoes, mag, als je bord zonder gezeur leeg gaat (en daar ligt echt niet zoveel op), werkt prima wc scheelt een hoop gezeur.

Verder niet met eten (alleen bij t zindelijk worden toen ze bij go niet wilde plassen gedaan).
    Wel soms om te paaien als k in de auto bv merk dat ze begint te zeuren afleiden met een doosje rozijntjes.

Maar bijv. in de supermarkt niet, zeker niet vooraf beloven. Als ze zich daar niet gedraagt mag ze geen klein karretje meer, weet ze heel goed, ze moet bij me blijven, echt zeuren om dingen daar heeft ze nog niet ontdekt geloof ik.

Ik probeer wel echt uit te kijken dat ze dingen niet doet voor een beloning of om straf te voorkomen maar natuurlijk gebeurd het toch wel eens.

8. 2augustus1992

2augustus1992 Niet meer actief

Zou het representatief zijn voor "de echte wereld/samenleving?
    Ik vraag me sowieso weleens af f er op dit forum echt alleen een bepaald type komt, want aan de andere kant zie je toch ook mensen uit alle lagen van de bevolking, verschillende nationaliteiten, zeer diverse beroepsgroepen ook. Ben ik weleens benieuwd naar.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,159
    23,239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    De vraag ging over belonen met eten, daar reageerde ik op met nee doe ik niet. Maar voor de rest ben ik het met je eens.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik ken vrij weinig moeders die omkopen of belonen met snoep.

amdaa likes this.
  11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Nou inderdaad, dat was toch de vraag van ts? Ik vind iemand echt geen supermoeder als ze niet beloont met snoep, ik vind dat eerlijk gezegd normaal. Een nee, ik ben geen supermoeder, ik neem geregeld wat lekkers of leuks voor ze mee, maar daar zit geen oordeel aan vast. Gewoon, omdat het kan, zomaar :)
    Moet zeggen dat ik wel redelijk makkelijke kinderen heb, dus weinig reden om ze om te kopen ;)

Toen ze klein waren kregen ze in de buggy regelmatig rozijntjes of soepstengels zodat ze rustig bleven. Maar ze wisten niet dat dat de reden was ;)
    En in de supermarkt mogen ze vaak iets uitkiezen, maar daar zit geen voorwaarde aan vast. En soms mag het ook gewoon niet, en niet alles mag. Maar gaat vaak om boterhamworst of babybel ofzo, of een surprise ei.

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Dan heb jij een bijzondere vriendengroep :) Of het is iets van België versus Nederland, dat kan ook.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Of jíj hebt een bijzondere vriendengroep ;)
    Ik ken zowel Belgische als Nederlandse ouders, en de meesten vinden belonen/omkopen met snoep echt geen goed idee.

amdaa and Mop81 like this.
  14. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Toen mijn dochter in de drein en zeur leeftijd kwam, heb ik haar verteld dat de supermarkt een heleboel hoeken heeft en dat ik niet zou schromen om ze allemaal uit te proberen -> 1 hoek was voldoende sindsdien zeurt ze zelden.

Sinds kort moeten we helaas vaak de boodschappen op vrijdagavond doen en dan is haar vader vaak nog niet thuis. Dit is een rot tijdstip ze is vaak moe en heeft geen zin. Ze mag van mij dan vaak een toetje uitkiezen en iets lekkers voor na de zwemles. Ik stel er geen voorwaarde op voorhand aan maar het helpt vaak wel dat alles net even wat soepeler loopt.

15. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Dat van België was een grapje....

Maar aangezien er zelfs in dit topic mama's zijn die toegeven dat te doen, is het duidelijk toch niet zo absurd.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Is dat echt vreemd dan, dat je je kind niet omkoopt??
    Ik vind dat nu niet bijzonder hoor. Ik ken zeker wel ouders die het doen, maar dat maakt het voor mij nog niet normaal.

amdaa likes this.
  17. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,869
    5,142
    113
    Home
    jaa deze supermama koopt inderdaad niet om met snoep

maar wat ik zeg met de tablet of een spelletje en dat vind ik totaal wat anders

18. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wacht. Zaken die ik op dit forum al ontdekt heb:

Een dessert als je flink gegeten hebt.
    Cadeautjes in de auto om de autorit rustig te laten verlopen.
    Een speelgoedje nadat je naar de tandarts geweest bent.

Ik ken zo veel voorbeelden van vrienden en familie. Maar hier doet niemand dat. Dat kan. Ik zeg niet dat iedereen hier liegt. Ik zeg gewoon dat ik me vragen stel bij de representativiteit van deze steekproef ;)

19. sydneys

sydneys Niet meer actief

Met voeding niet.

Wel geprobeerd met speelgoed, step, fiets, misschien ook wel chocolade maar al zou ik hem proberen om te kopen door het hele disneylandterrein te kopen dat zal hier niet lukken. Neen is neen en zodra je hem wil omkopen zegt hij dat hij het toch niet wil hebben:oops:o_O

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Dat zeg ik toch? De OP gaat duidelijk over snoep/lekkers. Ik beloon goed eten niet met een toetje; hier eten ze gewoon een toetje als we dat hebben, zonder voorwaardes. Maar soms worden ze wel beloond met bv een extra filmpje kijken, en soms geef ik dat ook van te voren aan ('Als jullie nu goed meewerken en goed luisteren, mogen jullie straks een filmpje kijken.')
    Ik beloon en koop niet om met snoep, daar gaat dit topic over ;)

Mop81 likes this.

Share This Page