Belonen/omkopen :-)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 30 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Het ging over omkopen met snoep.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Idd, daarbij is een speelgoedje bij de tandarts wat anders dan je gedragen met boodschappen doen. De tandarts is voor kinderen echt wel vervelend. En dat onze tandarts dan een klein cadeautje geeft heb ik geen moeite mee.
    Gedragen in de supermarkt vind ik van heel andere orde. Lijkt mij gewoon dagelijks gedrag. Net zoals dat je van de juf geen cadeautje krijgt nadat je je gedragen hebt na een schooldag.

Hopsatee vindt dit leuk.
  3. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Nee, niet met iets 'lekkers'. Maar ik doe sowieso niet aan snoep en koek. Omkopen met eten gaat zo tegen mijn principes in.

Met iets leuks gebeurt wel soms hoor. Als we iets niet leuks moeten doen gaan we daarna naar de speeltuin bijvoorbeeld.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Zo bedoelde ik het ook! Ben het hier dus helemaal mee eens.

Overigens 'koop ik wel om' met een toetje. Maar dat is bij ons niet gewoonlijk, een toetje. Dat krijgen ze dus alleen als ze goed eten. Dat vertel ik als ik ze hun bordje geef 'als je dit opeet krijg je een toetje', daar blijft het bij. Ik herhaal het niet en als ze besluiten na twee happen genoeg te hebben ga ik niet nog 100x herhalen dat ze dan dus geen toetje krijgen. Doordeweeks is het toetje trouwens yoghurt (eventueel met fruit) en in t weekend een Danoontje.

Hopsatee vindt dit leuk.
  5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik koppel geen voorwaardes aan het krijgen van een koekje/iets lekkers. Ze krijgen dat niet omdat ze zo lief aan het spelen zijn/flink geluisterd hebben, maar omdat ik dat al van plan was. Zo nemen we elke zaterdag een speciaal toetje mee.

'Omkopen' met snoep of lekkers lijkt me dan ook best een slecht idee. Voor je het weet zijn ze ouder en krijg je dat terug in je gezicht.

Hopsatee vindt dit leuk.
  6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Die post was een reactie op tuc die het (dacht ik) had over omkopen in het algemeen.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat klopt ook hoor. Ik hou niet van omkopen in het algemeen. En ik zie toch wel heel duidelijk het verschil tussen omkopen en belonen.

8. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Niet met eten/iets krijgen
    Maar bv bij de action weet hij dat er speelgoed is
    Dan zeg ik dat we heus wel aan het einde even bij het speelgoed gaat kijken als hij netjes bij mij blijft bij de rest van de winkel
    Hij krijgt dan niks maar het kijken alleen vind hij al leuk

9. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hier ben ik het mee eens. Ik vond echt omkopen als in als je nu luistert dan krijg je een snoepje niet goed. Ik heb zelf namelijk best issues gehad met voedsel en ik vind dus niet dat je voedsel als beloning of straf moet inzetten. Dat wil niet zeggen dat ik er soms niet de neiging toe heb ;)

10. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Poe nou ik ben dus niet zo'n supermama. Als hij mee is met weekboodschappen doen en we Daarna nog even naar een paar winkels gaan dan krijgt hij in de auto vaak een snoepje en wat drinken. Dat is altijd heel gezellig, maar als hij zich niet gedraagd dan gaat t feest niet door. Ook krijgt hij geen toetje als er niet gegeten wordt. Wij eten namelijk niet vaak een toetje en als we t wel doen dan is dat echt een wat ongezonder toetje. Hij is met die aanpak eigenlijk een hele goede eter geworden. Lust veel groentes en leert steeds meer nieuwe smaken waarderen. Ik merk wel dat t er bij ons ook wel wat ingeslopen is en ben er nu weer wat bewuster mee bezig.

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.739
    113
    Nee, omkopen met snoep/eten heb ik nooit gedaan. Ze krijgen hier gewoon regelmatig iets lekkers, omdat ik dat prima vind. Ik hou er ook van om wel eens iets lekkers te pakken.
    Maar ik vind het niet handig om 'goed gedrag' afhankelijk te maken van eten. Ik probeer zo veel mogelijk de consequenties van bepaald gedrag (zowel goed als slecht) te laten passen bij het gedrag (wat echt niet altijd lukt natuurlijk :oops:). En aangezien ik nooit ook maar enige strijd maak van eten, passen er ook geen eetbeloningen of omkopingen bij.

En vaak is het maar net hoe je het verwoordt. Zo klinkt 'dat was gezellig in de winkel, zullen we nu ook nog even gezellig samen een koekje eten' al anders dan 'als je goed luistert in de winkel, krijg je een snoepje'

Marchella vindt dit leuk.
  12. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ja, wij kopen iedere dag om met 'snoep'; als ze niet goed eten, krijgen ze geen toetje. Ook een kappersbeurt belonen wij met snoep omdat ze daar een pot met lollies hebben waarvan kinderen er eentje krijgen als ze klaar zijn. Verder heb ik mezelf nog nooit iets in de trant horen zeggen als 'als je dit nu doet, krijg je snoep' maar bij deze 2 zaken gebeurt dat dus wel.

Verder kopen we de hele dag om met zaken als ipad kijken, nog even buiten spelen etc etc. Goed gedrag dat beloont wordt met iets leuks dus. Als we dat de hele dag zouden doen met snoep en koek, krijg je denk ik op een gegeven moment wel een probleem met hoe tegen voeding/snoep/koek wordt aangekeken maar af en toe belonen met snoep, hebben wij geen probleem mee.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bij de kapper krijgen ze hier ook zo'n rolletje snoep, maar dat is geen beloning. Dat hoort er gewoon bij omdat je bij de kapper altijd een snoepje krijgt. Net zoals je hier bij de tandarts altijd een tandenborstel mag uitkiezen.
    Nadeel van belonen met snoep is dat ze dan later gaan denken, zo, ik heb hard gewerkt, nu verdien ik wel wat lekkers. Dat zou niet de insteek van eten moeten zijn. In mijn geval is dat helaas wel zo, en bij mij heeft eten vanaf 3 jaar troost geboden, en dat doet het helaas nog steeds.

14. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Wij zeggen er wel echt bij 'als je goed luistert bij de kapper en goed stil zit, dan krijg je van de kapper een lollie' ;). Ik ben het met je eens dat wanneer je structureel beloont met snoep, er een koppeling gaat komen tussen 'iets goeds hebben gedaan' en snoep en dat dit vervolgens een ongezonde relatie met eten aanwakkert. Dat is iets wat ik mijn kinderen niet wens omdat ik in mijn omgeving zie hoe zwaar dat kan zijn. Toch zijn er ook momenten dat ik 'omkoop' of beloon met snoep, niet structureel (behalve met het toetje dan ;)), maar af en toe. En ook dat vind ik prima. Ik heb een gezonde relatie met eten maar ik vind het af en toe heerlijk om mezelf na een drukke dag te belonen met een lekkere zak chips en zolang dat allemaal met mate gaat, vind ik dat prima. Dat hoop ik ook aan mijn kids mee te kunnen geven, dat dit af en toe doe best kan en ook momenten zijn om dan van te genieten.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik probeer verder ontspannen om te gaan met koek en snoep. Af en toe mag best, ben je op een feestje hoort zoetigheid erbij. In het weekend een speciaal toetje, in de zomer eens vaker een ijsje.

Zolang dit verder niet structureel wordt en de lekkernij niet wordt geassocieerd met flink zijn (in de vorm van belonen), zie ik geen reden om ze af en toe niet te laten genieten van iets lekkers.

Ik ken ook kinderen die thuis niets krijgen van snoep en koek en die kunnen zich dan nauwelijks beheersen als ze hier zijn. Continu erom vragen, zelf al de kasten opentrekken (want wij hebben wel 'lekkere koekjes'), dat zouden mijn dochters minder snel of helemaal niet doen.

We hadden een keer bezoek, en hadden soesjes op tafel staan. Het jongetje dat mee was (jaar of 8) kon zich echt niet beheersen en heeft in een paar minuten tijd 3 soesjes opgegeten. Zijn moeder schaamde zich duidelijk maar kon hem ook niet stoppen, zo snel ging het. :D

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier krijgen ze ook lekkers, maar dus los van of ze aan voorwaarden hebben voldaan. Al waren ze onhandelbaar; na school gaan we even aan tafel zitten, drinken, kletsen, koekje/snoepje/ijsje erbij. Soms - nu bv met dit mooie weer - willen ze iets als watermeloen of aardbeitjes, dus het is ook zeker niet dagelijks koek/snoep.
    Maar dat moment pak ik ze nooit af. Het is sowieso een fijn rustmomentje. Ik haal dat wel eens aan als we naar huis lopen en de oudste bv moe is;'Thuis staat er al iets lekkers klaar, nog even doorlopen.'

17. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Hier ben ik het helemaal mee eens!

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Mijn zoon mag tijdens het boodschappen altijd iets uitzoeken. De ene keer een milkshake of een lekker eigen gekozen toetje na het eten, maar ik maak met hem wel altijd de afspraak als hij niet luistert in de winkel, ook niets meer mag uitzoeken.

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    Maar is dat dan omkopen in de zin van als je stopt met zeuren krijg je rozijntjes. Of zet je de rozijntjes in als hulpmiddel maar had het net zo goed een knuffeltje of speen kunnen zijn?

20. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Nee dat is meer hulpmiddel/afleiding, k probeer t zeuren voor te zijn.
    Zei heeft niet door dat t daarvoor is. Doen gebruik k daar idd ook voor.

Deel Deze Pagina