Beloningen bedenken, wie helpt?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bkoenen, 5 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

2. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

zelf spelen kan ze makkelijk een uur. Geen problemen mee!
    Etenstijd duurt een half uur en wijzen we altijd aan op de klok. Na die tijd gaat het bordje weg. Helpt voor geen meter!

Kleding uitkiezen en klaarleggen: doen we ook. Maar zij (typisch een vrouw) wil op het laatst toch weer wat anders aan. Drama!

Alle speelgoed en dergelijke heeft ook een vaste plek...

3. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Klinkt prima.... Ben benieuwd of het werkt :)

5. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Als je je kind probeert te motiveren d.m.v. beloningen, zal de daar de rest van haar leven naar op zoek zijn, ben je je daar van bewust?
    Kinderen die gewend zijn om beloond te worden, doen een heleboel dingen alleen nog maar als er iets tegenover staat. De interne motivatie verdwijnt en alles wordt extern gericht.
    Net als met complimenten. Nu je peuter complimenteren resulteert in een 30'er die afhankelijk is van de goedkeuring van haar baas, i.p.v. een volwassen mens voor zelfvertrouwen.

Als kinderen niet meer luisteren naar 'Stop!' (of blijf hier, maar het klinkt zo hondjes-achtig) betekend dat over het algemeen dat je dat gewoon veel te vaak zegt. Dan zijn ze daar op een gegeven moment niet meer sensitief voor.

Ik vind belonen met dingen als voorlezen echt verschrikkelijk.. voorlezen hoort bij de dag, voorlezen is zo belangrijk, dat is toch geen beloning!!!

Een kind is geen hond, een kind richt je niet af, het is een volwaardig mens waar je samen oplossingen mee kunt bedenken en ook heel aardig mee kunt communiceren, als je je best doet.

Denk hier ook eens over na:
    Je wil nu graag dat je kind naar jou luistert (niet naar zichzelf, maar naar een ander, jou dus). Als ze 15 is wil je opeens dat ze niet naar anderen luistert (haar vrienden) maar wél naar zichzelf.
    Het doel dat je nu stelt is NIET handig op lange termijn! Kinderen moeten nu al leren om naar zichzelf te luisteren.

6. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Amen!!

7. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn zoon deden we een beloningssysteem voor tv/computer-tijd. Werkte als een trein.

Maar eigenlijk moet je gewoon uitzoeken wat je kind zijn/haar 'zwakke plek' is, dus wat ze graag doen. En daar je systeem op aanpassen.

Snoep zou ik in elk geval niet doen. De associatie van bij goed gedrag mag je eten/snoepen lijkt me nogal fout om aan te leren.

Maar je moet niet alles in een beloningssysteem stoppen. Bepaalde dingen zoals tanden poetsen, pyama aan doen etc. moeten ze gewoon luisteren zonder dat er iets tegenover staat. En bij niet luisteren gewoon straf geven volgens supernanny methode.

8. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ow dat is heel simpel. Als ze niet in de buurt kunnen blijven, of kunnen luisteren naar 'stop, blijf staan' etc., dan moeten ze mijn hand vasthouden. En dan het na 10 minuten nog een keer proberen.

Deel Deze Pagina