Sinds een weekje hebben wij een poes te logeren voor 3 weken lang. René nu 3 jaar is helemaal weg van haar. ( wij hebben zelf ook al een kat). Nu heb ik hem wel uitgelegd toen de poes gebracht werd dat als de collega's van mijn man zijn werk weer langs komen dat ze de poes dan weer mee zouden nemen. Toen ik dat vertelde keek René zowat die collega's de deur uit. Nee je mag Nina ( zo heet de poes) niet meenemen. Over 2 weken is het dan zover dat de poes weer opgehaalt gaat worden. Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan, want vrees echt voor huilbuien als Nina wordt opgehaald. ( moet ik Nina laten ophalen als René er niet is of juist wel en wat zeg ik dan).
mja gewoon afscheid nemen en uitzwaaien..? evt met de opmerking dat ze een ander keertje gewoon weer kan komen logeren.
René is al 1.5 jaar niet meer uit logeren gegaan. T komt er gewoon niet van zeg maar. En ik moet zeggen dat ik hem ook gewoon liever bij me hebt. hihihi. Alhoewel ik het helemaal niet erg zou vinden om eens eens een keertje rust te hebben, hij hangt erg aan mij de laatste tijd. Ik zat eerst te denken omdat wij voor nog 3 andere katten zorgen in het huis van die collega. ( deze poes is expres hierheen gekomen omdat ze astmatisch is en ze wilden toch het zekere voor het onzekere nemen). De dag voordat ze zeg maar terug komen van vakantie dat we met zijn alleen naar hun huis gaan en dan Nina mee nemen. En dan uitzwaaien. Ik moest daar ineens aan denken en hoop dat hij daar dan wel vrede mee zal hebben.
Ik zou de kat laten ophalen als René thuis is. Dan is het tenminste duidelijk dat de poes weer terug is. Of inderdaad samen wegbrengen naar poes haar eigen huis. René mág toch ook best verdrietig zijn en huilen als de poes weer weggaat? Het is een goede emotie om mee om te leren gaan, hoe sneu ook. Je kunt het niet voorkomen, want de poes zal weer terug gaan. Ik zou het wel eens per week ofzo benoemen, dat Nina er maar een poosje is en dan weer terug gaat naar haar eigen huis en verder lekker genieten van de bijzondere band tussen dier en kind.
Ja en dat is het hem dus. Die band die hij ineens opbouwt met onze eigen kat Semmie en dan de logee Nina. Helemaal pakken en kroelen, kusjes geven etc etc.... Vind het zo mooi om te zien hoe lief hij ervoor is en dan moet zo'n beestje zeg maar weer weg. Ik wist niet dat hij zoveel aan haar zou gaan hechten anders had ik denk ik nooit op haar gaan passen. Maar ik zal het idd vaker gaan benoemen dat Nina weer opgehaald gaat worden.
Ik zou dmv stickers plakken laten weten hoelang Nina er nog is. Je kan uitleggen dat Nina het heel leuk vond bij jullie en Nina een geknutselde oorkonde laten geven van 'liefste oppas'. Laat hem zelf afscheid nemen. Misschien is het een optie om Nina zelf weg te brengen zodat je zoontje het huis (en mandje,kattenbak etc) van Nina zelf kan zien. Dan heeft hij een beeld van waar ze is en dat dat haar plekje is.
Ik zou het gewoon uitleggen: poes kwam bij ons logeren en nu gaat hij weer terug naar zijn baasjes. Niet moeilijker maken dan het is. Eventueel een afscheidsknutsel maken. Ik heb vorige maand één van onze katten helaas moeten laten inslapen. Mijn dochter is met hem opgegroeid en het waren echt vriendjes. Ik heb gewoon verteld dat hij ziek was en niet meer terugkwam, samen een tekening gemaakt en that's it. Ging prima. Zelf heb ik toch wel moeten huilen (uitleg: "Ik moet huilen, omdat ik 'poes' mis. Daar ben ik verdrietig om."), maar mijn dochtertje had nergens last van. Mijn conclusie: mijn kind is flexibeler dan ik vermoedde.
kinderen ondergaan dat heel anders.. die denken niet aan wat ze nog zullen gaan missen en dat poes er nooit meer zal zijn. ze zeggen het misschien wel... maar de tijd "nooit" snappen ze gewoon niet en bovendien zijn ze veel meer "accepterend" dan wij volwassenen. dood = dood.. zo is het en niet anders zonder waarde oordeel verder.
Ik denk dat we idd voor de optie gaan dat we Nina zelf de dag voordat ze terug komen van vakantie terug gaan brengen. Zo kan hij zelf ook helpen met de spulletjes meenemen en het daar zeg maar afsluiten... Hoop dat hij zich er makkelijk over heen zet. Thanks voor de tips... En idd een knutselwerkje is wel leuk...