Grrrr net een heel stuk getypt, vliegt de pagina er uit... Nou nog eventjes in het kort : Een beloningssysteem met sticktertjes bij het plassen werkte bij ons niet helaas. Kwam omdat zoon wel plaste, dochter lukt het niet, en tja dan heeft zoon ineens 10 stickers en dochter niet... dus was wat zielig. Wij zijn er daarom mee opgehouden. Vwb het slapen: beloningsysteem zou ik je afraden, omdat je je kind zo indirect beloond voor zijn/haar gedrag. Onze zoon is een erg slechte (in)slaper. Ik heb daarom op internet gezocht en kwam uit bij de 5 minuten theorie. We passen dit nu 3 weken toe en het slapen gaat veel beter. Het houdt in het kort in dat je (op de klok af) pas na 5 minuten naar je huilende kindje gaat. En dit houd je net zo lang vol totdat je kindje stil is. Je mag niet langer dan een halve minuut blijven. Het is heel erg moeilijk en het gaat je soms echt aan het hart, maar het is echt de moeite waard om te proberen. Je leert je kind door deze tactiek namelijk dat het goed is dat hij zelfstandig wordt, maar dat papa en/of mama altijd aanwezig zijn en weer terug komen. Succes iig, het valt niet altijd mee
@ Mamzie: Ik ben zelf een middagje creatief aan de gang gegaan. Ze heeft de sterren zelf versierd met glitters enzo. Dus haar er ook lekker bij betrokken en ze is er ook nog trots op dat ze het zelf gemaakt heeft
@ Kisbaba & Sonja: Nou, hier vindt mijn man het ook onzin hoor, al dat sticker en knikkergedoe. Ik denk ook wel dat het iets van deze tijd is. Wij zijn grootgebracht (we zijn 26) zonder al die dingen, zijn ook zindelijk geworden zonder problemen ed.. Ik geef absoluut geen kritiek aan ouders die het wél doen, ieder doet waar hij zich goed bij voelt. Voorlopig hebben we nog zo geen systeem, maar denk er wel over na, omdat Keld soms echt koppig en tegendraads kan doen, en dit hem misschien stimuleert om 'flink' te zijn. Ik vind natuurlijk wel dat je je kind moet aanmoedigen en positieve commentaar moet geven enz. Zeker op puntjes waar het moeilijker mee gaat, zoals bij Keld eten. Gaat erg moeizaam, dus overdrijven we soms wel als hij flink eet, om hem aan te moedigen, maar proberen niet té veel te doen.