Beloningssysteem voor 'netjes eten'?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaMarije, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier wordt smeren met eten (meppen/gooien/weer uit de mond laten lopen) ook niet op prijs gesteld.

Ze krijgen eerst een waarschuwing en daarna gaat het bord gewoon weg.
    Moet wel eerlijk bekennen dat dit gedrag alleen nog door de jongste wordt uitgevoerd en vaak is ze dan heel moe.

De laaste keer leverde het een driftbui op waaruit ze niet zelf meer uitkwam, ben toen met haar naar boven gegaan en ben rustig met haar gaan zitten.
    Al vrij snel kwam ze weer tot rust, heeft een half uur bij mij op schoot geslapen en heeft toen alsnog haar bordje leeg gegeten (was ondertussen wel koud maar schijnbaar smaakte dat goed).

Sindsdien heeft ze het nog niet weer gedaan dus of nu het kwartje gevallen is

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hier ook: geklieder uit verveling? Bord/beker weg. Zonder al te veel omhaal en aandacht, tot nu toe gaat dat redelijk goed.

Wel grappig dat zoveel kindjes hetzelfde doen. Dat eten uit de mond laten vallen bijvoorbeeld, haha! Dat is toch te dom voor woorden, echt zo'n kinderding waar ik als volwassene helemaal niks van begrijp, haha!

3. Sensea

Sensea Niet meer actief

geen dank meid. blij dat ik heb kunnen helpen.

probeer zoals ik al zei van te voren na te denken over dingen.dat scheelt vaak al zoveel. dan kan je van meet af aan een bepaalde weg volgen en ben je hem eigenlijk een stap voor. net als je nu met het handje doet.

4. Bri

Bri Niet meer actief

en ook dank voor je posts net. ik vind het interessant om te lezen. gelukkig doe ik het niet zo heel verkeed, als ik dit zo lees. m'n zoontje jokte pas ook (nee, ik heb m'n zusje niet omver geduwd). we hebben hem toen in elk geval proberen uit te leggen dat we het niet leuk vinden dat hij z'n zusje omver duwt, maar dat we het erger vinden dat hij zegt dat het niet was. ik zal 'ns opletten, of onze 'straffen' nog wel proportioneel zijn. merk wel dat m'n vriend er wat anders mee omgaat dan ik, dat moet natuurlijk niet te ver uiteen gaan lopen.

dat van oorzaak en gevolg dacht ik al, dat het eerder kwam. mijn dochter van 16 mnd snapt al een hele tijd dondersgoed hoe dingen met elkaar samenhangen. je ziet het ook in spelletjes: als ik op dit knopje druk, komt er een muziekje (en als dat muziekje het een keer niet doet kijken ze toch raar op!)

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

wil je de volledige link van het artikel bri. het verschil tussen jokken en liegen en de do's en dont's?

zal hem ff terug opzoeken.

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

Jokken en liegen

dit is het artikel. niet echt van toepassing nog op deze doelgroep amar handig om alvast te weten misschien.

7. Bri

Bri Niet meer actief

thanks! dan ben ik maar vast voorbereid (jongen van 3 is vaak ook slimmer dan goed voor hem (en ons) is :D)

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik vind dat dus ook miepie. grappig en heel erg intrigerend. waarom doen kinderen op een bepaald moment allemaal dezelfde dingen en vooral kuren.zelfs al zou een klein kindje niemand anders zien aan kleine kindjes dan nog doet hij/zij vrolijk eme aan al die verschillende dingen en vaak nog in min of meer dezelfde volgorde.
    ik ben tot de conclusie moeten komen dat het dus allemaal bij opgroeien hoort, in wat voor vorm dan ook. maar het blijft razend interesant en intrigerend. ik denk dat alleend e gradatie misschien per kind iets verschilt en dat dat dan weer met het karakter op zich te maken heeft.

ik geloof mensen die zeggen nooit dit of dat gehad te hebben ook nooit zo heel erg eigenlijk. in meer of minder dát kan nog wel, maar helemaal niet, dat wil er bij mij niet zo erg in.

9. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

@ blup: super bedankt voor de informatie en de links! Het meeste gaat wel over ietsje oudere kindjes, maar het is sowieso nuttige informatie en ik heb er ook zeker wat aan. Hij wordt ook tenslotte vanzelf ouder ;).

Ik denk idd dat hij oorzaak/gevolg voor een deel wel snapt, maar uiteraard alleen de 'simpele variant'.
    Ik denk wel dat hij snapt dat hij iets krijgt omdat hij iets goed gedaan heeft. Maar nog niet dat hij dus iets goed moet doen, zodat ie dan iets krijgt, snap je? De omgekeerde volgorde is dus nog wel moeilijk voor hem, denk ik. En daarom wachten we idd ook nog maar met een beloningssysteem!

Idd grappig dat eigenlijk alle kindjes hetzelfde doen :D. Heb me daar ook al regelmatig over verbaasd!

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    sorrie weer off topik:blup

ik heb mijn hoofd gebroken van t nadenken, hoe ik nou zonder buggy op straat zou komen. ik heb ook wat gelezen enzo. ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet hoe het nou echt werkt, dat hij op een dag met een klein regeltje (samen naar buiten gaan met de hand vast) zich totaal anders gedragt. je moet wel in staat zijn om op zijn nivo te kunnen denken. zo te zien, ik zie het nu achteraf, kindjes denken zeer associatief, niet oorzak en gevolg, maar bij dit en dat hoort ook dat en dit etc, naar buitengaan betekent nu handvast houden.
    ik zal met andere dingen ook proberen hem zo te benaderen.

on topik:mijn zoontje is 20+ maanden oud, maar doet ook met eten vreemd. maar niet wanneer hij echt honger heeft(komt zelden voor)ik doe geen straf of beloning.wanneer hij zijn bord om gooidde nam ik t steeds weg. nu geeft hij zelf zijn bordje aan mij of zet hij t zelf op de tafel. als hij niet wil eten. ik heb zijn eetstoel ook weggedaan, het gaf steeds frustraties, hij wilde ni vast zitten. hij eet nu los. eet niet veel, en uit zijn mond gooien doet hij wanneer hij t niet lekker vindt of wanneer het te warm is(denk ik dan).

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

"Peuters en ook nog kleuters doen dat wat niet mag niet, precies om die reden, omdat het niet mag, niet omdat het kind beseft dat het verkeerd is."

ik denk dat je dit stukje bedoeld mama marije. dat slaat inderdaad precies de spijker op zijn kop. ze doen iets omdat ze wetend at jij ( zijn geweten dus tot 6/7 jaar0 vind dat dat niet mag. gaandeweg de komende jaren komt steeds meer het besef van oorzaak en gevolg en waarom iets niet mag.en dan kom je zo zachtjesaan bij het punt dat ze ook schuldgevoelens krijgen en jokken overgaat in liegen. en dat je ze daar dus wel aansrpakelijk voor kunt stellen. als je daar bent kun mijns inziens met een belonigsprogramma gaan werken dan begrijpen ze goed en fout. natuurlijk is het niet zwart wit en een heel geleidelijk proces, maar grobaal gezien dan toch.nu echter ben je dus al bezig met die basis te leggen. elke dag leren ze bij over oorzaak en gevolg, of niet doen of wel doen en waarom. of goed en fout, over ergens schuld aan hebben of juist niet en hoe dat komt. dus het is wel degelijk ook nual van belang dit soort dingen te weten.

belize@ het is idnerdaad de kunst om op kindernivo te denken. eigenlijk moet je het hetzelfde benaderen als je en hond zou trainen. dat klinkt heel banaal maar denk er maar eens over na. honden train je ook met basisdingen en die bouw je uit. eigenlijk is het heel simpel als je het eenmaal door hebt.

dat geval bijv met dat iemand ertegen op ziet hoe het moet met ene peuter en een baby als de peuter niet goed mee loopt. heel simpel net als jij doet nu vanaf de eerste keer handje vast aan de buggie voordat je een stap gezet hebt.snap je waar ik naartoe wil? ik zeg tegen mijn vriend altijd "je hebt ze eerder iets aangeleerd dan afgeleerd"

maar goed ik heb makkelijk praten ik heb de afgelopen 17 jaar natuurlijk ook al aardig wat keren gehad dat ik op me bek gegaan ben en in valkuilen gelopen ben en daardoor ken ik het patroon wat kinderen volgen bij de derde natuurlijk wat beter. wat niet zegt dat daardoor alles gemakkelijker wordt. een kind blijft een kind en zal altijd proberen zijn grenzen te zoeken. en ook mijn derde kind eet geen warm en is onlangs ook zo goed als gestopt met brood eten en fruit eten. dus ik zit evengoed met een knoop in mijn maag. iedereen wil natuurlijk dat zijn kind gewoon eet ookal weten we allemaal dat het een faaaaaaaase is en dat 1000 kinderen elke avond aan tafel zitten zonder een hap te eten.

12. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Haha heel herkenbaar. Genoeg of te lang bezig met eten hup zo op de grond of met lepel/vork alles ondersmeren. Lees mee voor de tips.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hey blup; dat dacht ik meteen ook aan, met honden vergelijking!!! omdat ik al 4 honden had getraind en ik ben daar erg goed in. ik dacht toen handvast echt werkte dat ik mijn pups nooit eerst op straat zette en daarna probeerde die aan de lijn te krijgen. eerst thuis aan de lijn en zo loop je naar buiten. hahaha het klopt echt wat je zegt!grappig zeg!

Deel Deze Pagina