Hallo allemaal, Ik ben een tijdje weggeweest van het forum (werd me allemaal een beetje te veel), maar ik ben er weer. Omdat we al ruim een jaar zonder resultaat bezig waren, zijn we eind vorig jaar doorgestuurd naar de gyneacoloog. Eindelijk actie! Na de eerste teleurstelling dat we maar liefst vier weken moesten wachten voor een afspraak, konden we in februari terecht. Inwendige echo; dat zag er allemaal goed uit. Bloedonderzoeken, zaadonderzoek en een nieuwe afspraak half maart. Zo gezegd, zo gedaan. Half maart kregen we te horen dat alle bloeduitslagen oké waren (alleen progesteron moest nog een keer getest worden) en dat het zaad, hoewel niet van topkwaliteit, ook binnen de marges viel. Er werd nog één keer een inwendige echo gedaan, waarop je goed kon zien dat een follikel op het punt stond te springen (toch is dat wel erg grappig om te zien). En toen kwam de boodschap: "nou, dat ziet er allemaal oké uit. Hier stopt het. Veel succes de komende maanden, en als u nou aan het einde van het jaar nog niet zwanger bent, dan belt u maar voor een nieuwe afspraak." Ik was verbijsterd. Oké ik wist dat ze niet direct behandelplannen uit de kast trekken als ze niks kunnen vinden, maar: geen samenlevingstest, geen onderzoek naar eileiders. Niks! Dat doen ze dus gewoon niet in het ziekenhuis waar wij onder behandeling zijn (nou ja, waren). Ik ben van de ene kant natuurlijk wel blij dat alles zover in orde lijkt, maar heb ook een onbevredigend gevoel. Misschien dat de toegevoegde waarde van zo'n samenlevingstest twijfelachtig is, maar is het ook niet standaard dat ze zo'n hsg doen? En weer een heel kalenderjaar afwachten, hallo, ik word er ook niet jonger op (wordt deze zomer 33). Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Kortom, ik baal. Ik baal als een stekker en mijn frustratie wordt alleen maar groter. Kan ik hier zelf nog iets aan doen? Second opinion? Zijn er meer meiden die met zo'n boodschap zijn weggestuurd en hoe gaan jullie hier mee om? PS: let maar even niet op mijn banner, die heb ik nog niet aangepast.
Hoi pip Ja moet je nou blij zijn of niet? Alles wat onderzocht is is goed maar volgens mij had jij meer verwacht. Dat valt ff rauw op je dak dan. Het gebeurt vaker dat je een half jaar tot een jaar zelf nog moet proberen zwanger te worden. Want als het op die manier kan is toch beter. Mocht je er geen vrede mee hebben waarom overleg je het niet met je huisarts. Misschien is een second opinion een optie?
Als ik jou was zou ik ook met de huisarts overleggen. en dan kun je misschien toch voor een second opion gaan. Lijkt mij behoorlijk frustrerend. En misschien wil je nog wel meer dan 1 kind, dan heb je de tijd toch echt nodig. Dus trek je stoute schoenen aan! Succes! Wij hebben slecht zaad, maar hebben ons ook nog weggestuurd met een half jaar proberen. Dus denk ook wel dat ze een bepaald protocol volgen, maar een jaar vind ik toch echt wel errug lang!
Rotterdam heeft een IVF-ICSI afdeling die op nr. 1 staat in de lijst met meeste gelukte zwangerschappen. Kijk daar eens of de afdeling gynecology er ook zo tegenaan kijkt Succes. Groetjes, Danielle PS. mocht je daar zijn weggestuurd.... dan begrijp ik het niet meer.... :
Ik zou ook voor een second opinion gaan! Dat duurt wel heel erg lang! Maar hoop ook dat je gewoon zwanger bent voor het hele mmm traject!
He meid, Ik adviseer je ook een second opinion aan te vragen hoor! Kom zeg....beetje op je strepen staan hoor...je niet weg laten kijken. Zulke cijfers zeggen niet zo heel veel. Het is heel erg afhankelijk van de regels die ze toepassen. Qua leeftijd, soorten beh (eigen cyclus) enz. Maargoed altijd fijn als ze goed scoren Succes meid! Elmo
Gewoon een second opinion vragen! 8) Gemakkelijker gezegd dan gedaan... Maar je moet zelf overal achteraan zitten hoor. (tenminste dat is hier wel) Anders laten ze je gewoon rond lopen. De HSG testen doen ze (hier) niet graag wanneer er geen aanwijsbare rede is dat het niet zo zou gaan lukken. Het schijnt vrij pijnlijk te zijn en heeft dan ook geen meerwaarde. Succes!
Nou dat is idd niet het antwoord waar je op zit te wachten.. Zeker gezien jou leeftijd. Heb je al ovulatietesten geprobeerd, zou ik eens doen... En anders zeker de huisarts aan de broek trekken om te vragen gezien je leeftijd of je niet eerder naar het ziekenhuis mag. Succes.
Allemaal dank voor jullie reacties! Wat is het toch fijn om zo'n forum te hebben. Ik ga denk ik toch maar eens informeren of R'dam (niet eens zo heel ver bij ons vandaan) dezelfde termijnen aanhoudt. En welke wachtlijsten ze hebben, want bij het ziekenhuis waar wij zitten hebben ze, zo begreep ik, een behoorlijke wachtlijst voor IUI. En na een jaar wachten ook nog eens een wachtlijst op, daar heb ik toch niet zo'n zin in. Enneh...begrijp me niet verkeerd. Ik zit echt, echt, echt niet te wachten op de mmm. Ik hoop juist heel erg dat het allemaal nog spontaan gebeurt. Maar ja, we zitten inmiddels alweer in ronde 17....
Dat is inderdaad geen antwoord waar je op zit te wachten. Ik zou ook ergens anders een second opinion aanvragen. Heel veel succes ermee. Groetjes Nancy
ff inbreken hier, maar Maastricht staat op nr 1 hoor. voor de TS , heel erg niet netjes dat ze jullie zo naar huis hebben gestuurd. ik dacht dat er ook koppels behandeld werden met onbegrepen onvruchtbaarheid. volgens mij mag je tegenwoordig zonder verwijzing van de huisarts naar de gynaecoloog stappen. zeker niet mee wachten gezien je leeftijd
Hi Brenda, ik weet ook niet welk jaar het was. Ben natuurlijk al weer een stukje verder en inmiddels uit de behandeling zoals je ziet. Rotterdam 'stond' op 1. en LUMC (waar ik behandeld ben) op nr. 2. Het verschil toen tussen deze twee ziekenhuizen is/was dat Rotterdam vaker meerdere embryo's terugplaatst. Gelukkig worden ook de behandelingen door ervaring steeds beter. Ben het wel eens dat je het liever niet nodig hebt. Ik zal voor je duimen Pip. Liefs, Danielle
sorry dushi, maar ik had er nog een smiley willen bijzetten,zo komt het nogal cru over en dat was niet mijn bedoeling. het is toevallig dat ik in maastricht ben geholpen en tijdens mijn wachtweken bleek azm als beste uit de bus te komen, en dat is aan mijn bannertje ook te zien