Omdat mijn beide zoons PDDNOS hebben waarvan de jongste ook nog ADHD er bij heeft en de oudste een lichte geestelijke beperking kan ik TOG aanvragen. Nu komt het.... Nu heb ik een awbz indicatie nodig... maar ik word van het kastje naar de muur gestuurd. De verzekeringsbank stuurt me naar buro jeugdzorg en buro jeugdzorg verwijst me weer terug... Word er knetter gek van... Wie kan mij vertellen hoe ik dit moet doen... wat heb ik nodig om zo'n awbz indicatie rond te krijgen. Zelfs de behandelende instantie waar mijn zoons lopen snappen er niks meer van... HELP.............. Nimian
zat er nog even over na te denken maar volgens mij is het zelfs zo dat wanneer er een psychiatrische stoornis in het spel is dat je dan weer bij bjz uitkomt, vreemd dat je dan weer wordt doorgestuurd door hun. maar goed anders even bellen naar het ciz dit vond ik net ook nog Nieuw: digitale aanvraag vanaf april ook met DigiD Vanaf 6 april 2010 is het voor cliënten mogelijk de hele AWBZ-aanvraag in één keer via internet af te handelen. Dit kan door de aanvraag direct te ondertekenen met DigiD. Dit levert tijdswinst op doordat cliënten niet nog apart een handtekening naar het CIZ hoeven te sturen. Bovendien waarborgt het gebruik van DigiD een veilig gebruik van de privacygevoelige cliëntgegevens.
@nimiam, krijg je voor je zoons ook zorg en dat voor 10uur in de week of meer? want anders krijg je het niet. ik onvang ook al een tijdje TOG, maar krijg straks dus niks meer, omdat ik dus geen zorg voor hem heb. anders kun je even kijken op www.svb.nl/tog vind het wel raar dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, want je moet dus echt bij bjz zijn voor deze indicatie.. succes
Ik krijg voor mijn jongens geen 10 uur zorg, ik verzorg ze zelf... maar wil wel uitvissen of ik aan die 10 uur zorg per week uitkom, want het schijnt ook zo te zijn is dat verplicht overblijven op school om medische reden er ook onder valt... Ben benieuwd. weet niet of het lukt want ik ben totaal niet thuis in dit wereldje... het is me aangeraden door de instantie waar mijn kids onder behandeling zijn. Doordat ze erg onhandig zijn en een slechte motoriek hebben, gaan hier erg veel kleding en schoenen kapot, mijn jongste heeft het gepresteerd om deze winter 3 jassen te verslijten en die extra kosten kan ik als alleenstaande moeder moeilijk opbrengen. Nimian
Een indicatie gefinancierd vanuit de AWBZ wordt verstrekt door het CIZ (zoals hierboven al beschreven is). Het rondkrijgen van zo'n indicatie, daarmee kun je geholpen worden door een instantie als MEE.
Ik werk bij BJZ en kan in t kort dit vertellen (ben niet helemaal meer op de hoogte omdat ik met verlof ben) Je kan geen AWBZ indicatie aanvragen OMDAT je een TOG regeling wil. Je moet recht hebben op AWBZ gefinancierde zorg en dit ook inzetten in je gezin. Als je dit hebt of t wordt toegekend dan kom je ook in aanmerking voor een TOG regeling. Je kan dus niet 'zomaar' een AWBZ indicatie krijgen omdat je een TOG wil. Als je nog dingen wilt weten kan je met PB-en.
Hou op schei uit over het van het kastje naar de muur gestuurd worden.:x Zo zijn wij van december tot april heen en weer geslingerd tussen het CIZ en bureau jeugdzorg. Onze zoon heeft ook PDD-NOS met ADHD. Je hoort voor de AWBZ aanvraag iig thuis bij bureau jeugdzorg en niet bij het CIZ. Dit heeft er mee te maken dat een stoornis in het autistisch spectrum valt onder psychische aandoeningen en die worden niet behandelt bij het CIZ. Je moet dan wel als je een AWBZ aanvraag doet die AWBZ zorg gaan inzetten voor je zo(o)n(en). Dus er komt een potje geld en daar vanuit kan je hulp inschakelen/inkopen wat ten bate is van je zo(o)n(en) op het gebied van de autisische stoornis. Wij hadden al een TOG regeling voor onze zoon maar deze raken wij dus kwijt omdat wij niet aan de nieuwe norm voldoen. De norm zegt nl dat je 10 uur gemiddeld zorg nodig moet hebben per week. Een indicatie die wordt afgegeven is voor tussen een aantal bepaalde uren. Wij hebben bijvoorbeeld een indicatie voor groepsbegeleiding en die is tussen de 3,9 en 6,9 uur per week. Maar daar moet je dus het gemiddelde van nemen in dit geval 5,4 uur per week. Daarnaast hebben we ook nog een indicatie voor tijdelijk verblijf maar ook als ik daar het gemiddelde van neem en ik die bij de andere optel kom ik nog steeds onder de 10 uur per week en heb ik dus geen recht meer op de TOG regeling zoals nu is bepaald. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders mag je me altijd een PB sturen.
mmmm raar/onduidelijk hoor hoe t dan allemaal werkt.. Ik werk met lvg/lvb kids/jongeren die daarnaast vaak dus een dubbeldiagnose (dus een psychiatrische stoornis daarnaast) hebben en die hebben de indicaties via het CIZ... (we hebben t dan over ZZP's oftewel zorg-zwaarte-pakketten).. Hoop dat je snel duidelijkheid hebt, uiteindelijk is t gewoon de stomme bureaucratie die t zo lastig maakt.. (uit welk potje wordt t vergoedt...)
Daarom zijn wij ook zo lang heen en weer geslingerd. Omdat onze zoon ook ESM (spraaktaal) problemen heeft werd in eerste instantie gezegd dat we bij het CIZ moesten zijn. Maar de autistische stoornis weegt zwaarder dus kwamen we uiteindelijk bij bureau jeugdzorg terecht.
maak je ook al gebruik van het kindgebonden budget van de belastingdienst? met dit geld zou je ook de kleding en schoenen kunnen vergoeden. Herken het zeker, dat stuk maken van alles, kost gewoon heel veel zo, je wilt natuurlijk ook niet dat je kind er s'winters met kapotte kleding bij loopt.. maar hoop dat het lukt. hier in ieder geval niet helaas. was wel lekker dat extra centje.
Ook wij gaan de TOG kwijt raken. Wij hebben ook geen awbz. Ik moet nog even navragen of wij hier recht op hebben. Giovanna gaat waarschijnlijk wel naar een school toe waar meerdere gehandicapten kinderen zitten zodat ze daar haar therapie en dergelijke kan volgen.
Ook wij kregen eindelijk TOG!!! En nu dus ook niet meer. Ik denk echt dat nu bijna niemand het meer krijgt. Dan zou je buiten de school/opvang wat dan ook. Ook nog 10 uur zorg hebben. Denk dat dat bijna alleen voor mensen is die een kindje hebben met behoorlijk wat beperkingen/handicap. Dus denk dat het niet gaat lukken hoor. Sam is nu 4 jaar en wij hebben al bijna 3 hele dikke ortners met verslagen ziekenhuis bezoeken enz. Sam gaat nu naar een MKD bijna hele dag delen. Dus heel misschien gaat het nu wel lukken om het te krijgen, maar denk het niet. We hadden nog een indicatie lopen. Maar CIZ heeft nu uitstel van beslissing gegeven. Grrrrrrr echt dit soort dingen vreten echt energie, zit bijna dagelijks met dit soort mensen en instanties aan de telefoon. MKD loopt ook via BJZ. Ook nog zo iets PGB, hoor zoveel mensen om me heen, die het zo voor elkaar krijgen. Maar wij natuurlijk weer niet. Terwijl er zo'n hap klare diagnose ligt. Maar we laten ons niet op ons kop zitten, en gaan er gewoon mee door. Heel veel succes en sterkte, want je moet echt sterk in je schoenen staan.