Mijn dochter is een echte schat, lief voor mij, papa en broertje, maar soms... ik word er gek van: overal komt ze me achterna.... Al loop ik doelloos van de kamer naar de keuken en weer terug.. ze komt achter me aan. Ik weet dat het een fase is, maar soms hoor ik horrorverhalen dat het nog wel even zo doorgaat.. Heeft iemand tips? Soms slaapt ze wel 's middags maar meestal niet meer. Haar broertje slaapt nog 2 keer per dag. Daardoor heb ik soms het gevoel dat ik geen kant op kan, heel de dag binnen, daar wordt ze ook niet vrolijk van natuurlijk. Ik werk drie dagen en die dagen gaat ze naar een gastouder. Daar speelt ze met andere kinderen, dus weet eigenlijk niet of ze daar weleens alleen speelt. Hoedankook: ik word er écht gek van!
Je kunt een kookwekker zetten en de tijd langzaam verlengen. Als beloning ga je daarna iets samen doen. Of vragen 'Ik ga de was opvouwen, wat ga jij doen?'. Als ze daarna terug komt om aandacht te vragen zeg je 'jij zou toch met de ... spelen? Ik ben de was aan het opvouwen'. Ik heb het mijn dochter ook echt moeten leren. Ze is er nog steeds niet zo goed in. Nu moet ik ook zeggen dat ik een thuisblijfmoeder ben en ze alle aandacht krijgt die ze maar wilt (lees verwend is).
Die truukjes doe ik al, maar daar trapt ze niet in.. Meestal zegt ze dan: ik ben klaar met ... En vervolgens gaat ze ondeugende dingen doen. Op dagen dat het goed gaat, zou ik ook thuisblijfmoeder willen zijn (met heel mijn hart), maar dagen als deze... Dan ben ik blij dat ik op mijn werk kan uitrusten, haha!
Mijn dochter wilde ook altijd graag vermaakt worden. Maar de laatste tijd merk ik toch steeds meer dat ze zich toch beter zelf kan vermaken! Ze heeft ook opeens veel ideeen wat ze wil doen (niet altijd datgene waar ik zin in heb overigens ). Ik ben het wel al lang aan het stimuleren. Nu speelt ze altijd wel beter als ik zelf ook bezig ben, dus als ik kriebelig van haar werd, ging ik maar wat doen in huis. Evt ook laten 'meehelpen'. Vaak ook iedere dag buitenshuis wat doen in de middag. Maar ik heb ook wel dagelijks gestimuleerd om even zelf te spelen, knutselen etc. Dat zeg ik dan ook tegen haar, nu wil ik dat je even zelf speelt. Geef evt wat suggesties. Langzaam wordt haar spanningsboog steeds langer.