Hoi, Ik heb vanmiddag een echo gehad ivm regelmatig bloedverlies en sinds een paar dagen wat buikpijn. Op de echo zag de verloskundige dat er een stukje placenta voor de baarmoedermond zat. Hij dacht dat dit nog wel op zou trekken omdat het echt maar een stukje is maar ik moest er toch rekening mee houden dat het ook kon blijven liggen. Hij had het er ook over dat er een kleine kans was dat het finaal mis kon gaan als het bloedverlies erger werd. Dan zou mijn baarmoeder het kindje af gaan stoten. Dit heeft mij heel erg bang gemaakt en dat is eigenlijk nog het enige waar ik aan kan denken aangezien ik wel last van buikpijn heb en dit er volgens hem niet bij hoort. Zijn er meiden die dit ook hebben gehad? En hoe is dat toen verlopen??
Mijn schoonzusje had precies hetzelfde. Die bleef continue bloeden. Daar was de placenta rond de 20 weken echo opgeschoven naar boven. Ze heeft nog later 2 extra echo's gehad om te bepalen of ze normaal mocht bevallen. Met 18 weken was het bloeden ook wel gestopt. Ze is echter normaal bevallen van een gezonde baby. Over dat afstoten daarvan ik nog nooit gehoord. Het zou eerder zo zijn dat je niet natuurlijk kan bevallen de baby zal dan via een keizersnee geboren moeten worden. Er bestaan verschillende gradaties in. Die van mijn schoonzus was een middelmatige.
Bedankt voor je reactie! Gelukkig lees ik best veel positieve verhalen erover dat maakt me toch wel een beetje gerust
Tijdens de zwangerschap van mijn dochter lag de placenta volledig over de bmm. Ik weet daar dus wel wat van af, al weet ik iets minder van hoe het zit als er maar een klein stukje over ligt. Wel weet ik dat de kans heeeeeeel groot is dat de placenta dan meegroeit naar boven, zeker bij jouw termijn, want je hebt nog heel wat weken van baarmoeder-groei te gaan! Dat is dus goed nieuws. En wat betreft het "afstoten van het kindje": bloedverlies KAN (dat hoeft dus niet) de baarmoeder prikkelen tot samentrekkingen / weeën. Daarbij kan het kindje op een gegeven moment afgestoten worden. Daarom eindigen zwangerschappen waarbij de placenta over de bmm liggen ook vaak met een vroeggeboorte. Als dat nu bij jouw termijn gebeurt, is het kindje natuurlijk nog niet levensvatbaar, dus dan gaat het inderdaad finaal mis. Maar daar zou ik niet van uit gaan, want het komt echt best vaak voor dat met jouw termijn een stukje van de placenta voor de bmm ligt. In de meeste gevallen groeit dat met de baarmoeder mee naar boven en dan komt de bmm vanzelf vrij te liggen. Ik had zelf geen last van buikpijn en daar ook nooit wat over gehoord/gelezen in relatie tot een voorliggende placenta, dus daar kan ik niet zo veel over zeggen. Edit: Maar zou het kunnen zijn dat de buikpijn pijn in je banden is? Vergeet niet dat de normale pijnen die bij een zwangerschap horen gewoon doorgaan. Doordat je nu bloed verliest denk je misschien dat het bij elkaar hoort, maar er hoeft natuurlijk helemaal geen verband te zijn. Heeft de vk je nog advies gegeven om rustig aan te doen ofzo? Persoonlijk zou ik dat wel doen. Geen zware dingen tillen, niet intens sporten (bijv. hardlopen, rustig sporten zoals zwemmen zou ik gewoon doen), lange wandelingen maken. Ik had in de praktijk al gemerkt dat het bloedverlies vaak begon nadat ik iets had gedaan dat fysiek intensief was. Ik voelde natuurlijk al op mijn boeren klompen dat het beter was om bloedverlies te voorkomen, dus deed ik rustiger aan. Vervolgens kreeg ik met de 20-wk echo te horen dat de placenta voor de bmm lag en daarbij kreeg ik ook het advies om rustiger aan te doen. (Let op: dat is niet hetzelfde als bedrust! Je kunt echt wel gewoon je normale dagelijkse dingen blijven doen.) Edit: Ook seks kan bloedingen van de placenta veroorzaken, omdat het stoten tegen de bmm de placenta prikkelt. Zo lang je bloedingen hebt / je zeker weet dat er een stukje placenta over de bmm ligt, zou ik dus even andere creatieve manieren vinden om het gezellig te maken in bed.
Hallo, ik wil je een beetje geruststellen. Met 12 weken lag bij mij de placenta er totaal voor. Er is mij toen gezegd dat in de meeste gevallen dit niet zo blijft en de placenta gewoon omhoog groeit, met de groei van de baarmoeder mee. De placenta kan alleen maar omhoog groeien, nooit meer omlaag. Bij 20 weken lag bij mij de placenta er nog maar een klein stukje voor dus de verwachting is dat hij straks helemaal daar weg is. Ik vond het ook heel spannend hoor. Ik heb een paar keer een beetje bloedverlies gehad. Mij is heel duidelijk gezegd dat de baby daar geen last van heeft, het is alleen maar vervelend voor de moeder. In het aller ergste geval kan een placenta voor hevige bloedingen geven die vooral gevaarlijk zijn voor de moeder maar ik zou proberen me daar niet druk om te maken. Die kans is heel heel klein. Schiet niet in een paniek want met jou termijn is er heel veel kans dat de placenta straks wel goed zit!
Bedankt voor de reacties. Dat doet me toch wel goed Ik weet trouwens niet of de buikpijn van bandenpijn kan zijn. Dat heb ik in mijn eerste zwangerschap nooit gehad. Deze buikpijn voelt een beetje als menstruatiepijn en af en toe een gemene steek. De verloskundige zei dat ik nu niet rustiger aan hoef te doen omdat dat volgens hem niet veel verschil maakte. Al merk ik zelf ook dat ik wat sneller bloedvelies heb na wat inspanning dus voor de zekerheid doe ik nu toch wel wat rustiger aan