Ben bang om het te vertellen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door linaris, 23 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linaris

linaris Lid

28 apr 2007
    27
    0
    0
    Hey meiden,

Hoe blij ik ook ben met mijn zwangerschap...ik ben daarintegen ook erg bang om het te vertellen!

Momenteel werk ik 36 uur per week en heb ik een contract voor onbepaalde tijd. Na mijn zwangerschapsverlof wil ik graag terugkomen voor 16 of 20 uur. Eigenlijk weet ik nu al dat dit niet mogelijk is en dat er dan geen werk voor me is. Ik weet dat ze je niet kunnen ontslaan als je zwanger bent, maar hoe zit het als je terugkomt van het verlof? Kan de werkgever je verplichten om terug te komen voor 36 uur of moeten ze een onslagvergunning aanvragen bij UWV? Of moet de werkgever vervangend werk voor je regelen?

Ik zit er best wel mee...kan iemand me helpen?

Groetjes Lindie

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    hij mag je niet ontslaan omdat je zwanger bent maar hij kan straks naar je verlof wel het smoesje gebruiken dat je je werkzaamheden niet meer kunt verrichten omdat je minder uur werkt. als ze van je af willen vinden ze altijd wel een reden.

succes ermee

3. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Kan jouw werk in 20 uur, bij ons kan dat niet en is het natuurlijk terecht dat je dan iets anders moet zien te vinden.
    20 uur is natuurlijk ok wel heel weinig voor een echte baan.

Dat je iets minder wilt werken bv 32 uur is vast wel op te vangen, maar veel minder vaak niet. Dus dan mogen ze je contract na je zwangerschapsverlof ontbinden.

Als je er erg me zit , is het wellicht een optie om gewoon om de tafel te gaan met je werkgever en vragen wat hij als mogelijkheden ziet.
    Als je je allebei flexibel opstel is er vast wel een aantal uren te bedenken waarmee jullie allebei tevreden zijn.

4. missmama

missmama Actief lid

6 aug 2006
    125
    0
    0
    Nederland
    Hallo linaris

Bij wet zijn moeders extra beschermt, een werknemer heeft recht op arbeidstijd vermindering, een werkgever moet hieraan meewerken, alleen als de werkgever zwaarwegende argumenten heeft dat het bedrijf er schade van heeft als jij minder gaat werken zouden ze jou kunnen verplichten om je aan je uren te houden.
    En vaak hebben ze die argumenten niet!

Ik weet niet of je een rechtsbijstand verzekering hebt want die kan je dan bellen voor informatie, of je vraagt het na bij een rechtswinkel!

Veel succes

Groetjes Missmama

5. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Waarom zijn bij wet moeders extra beschermt ?
    Die wet geldt toch net zo goed voor vaders?

Wat staat er bij jou in de arbeidsvoorwaarden over part time?

Als je zelf al aangeeft dat jouw werk eigenlijk niet kan in 16 uur, dan is het ook logisch dat je werkgever daar niet akkoord mee gaat... het kan nml niet.

En met eenvoudiger banen gaat dat vaak in twee dagen, maar met HBO+ banen is dat toch echt niet te doen.

Als het niet kan krijgt hij zijn ontslagvergunning voor jou wel.
    Als je er graag wilt blijven werken, kun je ook open in gesprek gaan.
    In hoeveel uur denk jij je functie te kunnen vervullen?
    Wat zou er nodig zijn om minder te gaan werken?
    Weet jij een oplossing waar de werkgever blij mee kan zijn, kom met ideeën....
    Als jij initiatiefrijk bent en laat zien dat je graag wil werken, maar ook wat meer wil zorgen, als jij zijn probleem oplost ipv alleen maar een probleem komt brengen, dan heb je een kans dat hij/zij mee wil werken.

6. lizzie84

lizzie84 Niet meer actief

Sorry dat ik even inbreek maar je hebt pas een echte baan als het hbo+ is? :confused: Wat is dat nou weer voor achtelijke redenering. Sorry moest het even kwijt..

7. lizzie84

lizzie84 Niet meer actief

En omdat ik 20 uur werk heb ik geen (echte) baan. :confused:

8. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Grotendeels ben ik het met wannabe eens, helaas zit ik nu zelf in deze situatie. Enig verschil is dat ik al geruime tijd in de ziektewet zit, en aangezien ik ook Jomanda niet ben weet ik niet of ik nog ziek ben na de bevalling.
    Mijn werkgever stelt me nu van alles voor, diverse voorstellen zijn al over de tafel gegaan maar in ieder voorstel komt het er op neer dat ik zelf ontslag neem.... wat ik natuurlijk niet doe, want dat zou OLIEDOM zijn!
    Werkgevers mogen je alleen ontslaan als je functie dusdanig leidinggvend is dat die functie echt niet in minder uren te vervullen is, of dat hun zoveel problemen krijgen met je minder uren werken dat ze het financiel niet dicht getimmerd krijgen. Het valt voor een baas dus echt niet mee om zomaar een ontslagvergunning te krijgen.
    Mijn baas geeft bv aan dat er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn, maar waarom zou ik dan zelf mijn ontslag moeten nemen, je kan het me dan toch ook geven? Dat is dus de truc als hun het niet hard kunnen maken..... tja wie moet er dan iets doen.

Zorg dat je een open gesprek aangaat met je werkgever, vertel hem dat je zwanger bent en straks graag wat minder wilt werken maar dit wel in goed overleg wilt regelen, laat merken dat je baan belangrijk voor je is.
    Dit geeft geen garanties, kijk maar naar mijn verhaal maar het geeft hun iig wel de indruk dat het niet alleen hun maar ook jou probleem is.
    Zoek naar oplossingen, ideetjes enz nog voor je het gesprek aangaat, een goede voorbereiding is het halve werk.
    Misschien straks niet nodig maar wel goed als je al zover bent, kan goed zijn dat je baas heel oke reageert, en geen beren op de weg ziet.

Krijg je het idee dat het gesprek niet lekker ging..... zorg dan dat je een jurist in de arm neemt. Als je rechtsbijstand verzekert bent neem je contact met hun op.

Suc6 meid

9. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    OOh ja en ontslagsbescherming geld alleen voor zwangere vrouwen na je verlof sta je dus met lege handjes! (alhoewel je hebt dan wel een kind;) )

Ik zit al van voor dit alles speelde in de ziektewet, en dat maakt het voor mijn werkgever zo enorm lastig mij te ontslaan. Mijn werkgever had mij dit alles dus moeten vertellen voor ik de ziektewet inging, dan had hij de verguning wel gekregen na mijn verlof.

10. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Sorry nee dat bedoel ik zeker niet. en als ik het teruglees stat het er toch echt.

Onzin uiteraad. Er zijnladingen banen op allerlei niveaus , en allemaal nuttig, of leuk etc etc.....

ik was veel te kort door de bocht.

ik bedoel meer dat een baan in een winkel , of in een fabriek of als kapster oid makkelijker part time is in te vullen, dan een baan waarin je mensen aanstuurd, veel afspraken hebt, veel vergaderingen belangrijk zijn. Bepaalde deadlines die gehaald moeten worden.

en al dat soort banen kunnen allemaal op allerlei niveaus voorkomen.

Het val me alleen wel op dat het in het bedrijfsleven lastig is om minder dan 4 dagen te werken ( 4 dagen gaat prima )
    Juist in de minder betaalde banen is part time wel mogelijk.

Vrouwen in Nl zijn net zo goed ( tegenwoordig zelfs beter) opgeleid dan mannen. Maar omdat ze cultureel bepaald vaak minder uren gaan werken, komen ze in de minder betaalde banen terecht, en dat houd het feit in stand dat mannen meer blijven werken, om kostwinnaar te zijn.
    Daarom wordt het weer moeilijker om part time werken in te voeren in de meer "mannelijke " sectoren omdat er maar zo weinig mannen part time willen werken.
    Mannen die dat dan wel willen worden gek aangekeken.

Nogmaals sorry, het was laat en ik was wel extreem kort door de bocht.
    en ik denk er ook echt niet zo over, alstjeblieft zeg, Dan zou ik veel van mijn eigen vriendinnen afvallen.
    Alsof hun banen niets voorstellen.

11. Annerie

Annerie Bekend lid

22 jul 2006
    925
    0
    0
    Linaris, kun je jouw baan niet als duobaan vervullen? Dat kun je ook altijd nog voorstellen. Jij 20 uur, de ander ook 20 uur. Kwestie van goed overdragen!

Deel Deze Pagina