Hoe erg is zwaar tillen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door JaneyJ, 26 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JaneyJ

JaneyJ Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.645
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    Drenthe
    Ojee, nu zit ik mij een beetje zorgen te maken. Ik had namelijk geen flauw idee dat je ook in het begin van de zwangerschap (ik ben nu ruim 14 weken) niet zwaar mocht tillen.
    Nu heb ik afgelopen donderdag en vrijdag 30 keer de trap op en af gesjouwd met echt zware dingen. Meubels, black&decker, kratten met machines erin, gereedschapskisten e.d. Ook heb ik met boodschappen nog zware kratten getild en heb ik meegeholpen met straten; kruiwagens met stenen gesjouwd. Ik dacht: "Nu heb ik nog geen buikje, laat ik nu nog maar helpen nu het nog kan."
    Maar vanmorgen vertelde mijn moeder dus dat dit erg gevaarlijk kon zijn en dat ik zoiets niet meer moest doen. Ik vroeg haar wat de gevolgen konden zijn. Dat wist zij niet zo 1,2,3, maar ze zij wel dat je in het ergste geval je baby in je buik kan verliezen. Is dit waar? En wat zijn de echte gevolgen van zwaar tillen? Kan ik het beter maar laten?

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HOi Janny,

Je moeder heeft wel een beetje gelijk, Zwaar tillen word afgeraden gedurende de hele zwangerschap. je verhoogd de druk in je buik door het tillen en dat kan niet prettig zijn voor de zwangerschap. Je kindje zit gelukkig goed verpakt en beschermd dus geen zorgen maar doe het wel rustig aan! Je mag gerust helpen met sjouwen maar niet meer dan 10 dozen die lichter zijn dan 5 kg! dan zit je save!

Imke

Deel Deze Pagina